Skocz do zawartości

Opony, koła - mity i fakty


Rekomendowane odpowiedzi

Opona jest najważniejszym elementem jeśli chodzi o przyczepność. Zdaj sobie sprawę, że 1 opona styka się z asfaltem na powierzchni odpowiadającej powierzchni Twojej dłoni. Nawet, jeśli nie jesteś biegły w matematyce, to logicznie uzmysłowisz sobie, że masa samochodu np. 1 tona styka się z podłożem na powierzchni odpowiadającej rozmiarom kartki formatu A4.

To, że przy odpowiedniej prędkości samochód stanowi pocisk potrafiący zrobić niezłe spustoszenie, to już pewnie wiesz, bo nieraz widziałeś wypadek. Podejdź do tego z drugiej strony: co zrobić, żeby maksymalnie ułatwić tej masie złapanie dobrej przyczepności.

 

Ważne są amortyzatory - jeśli są zużyte, to nawet najlepsza opona nie zapewni ci przyczepności - auto na nierównościach (szczególnie na łukach) podskakuje jak pajac na nitce i jedzie tam, gdzie ma ochotę, a nie gdzie mu każe kierowca.

 

Jeśli układ jezdny jest w porządku, to zajmijmy się oponami.

 

Każda opona posiada oznaczenia. Po co Ci to?

Po to żebyś wiedział, czy wolno ci tą oponę zastosować w swoim aucie.

Przykład: masz busa i chcesz zamontować oponę z osobówki... Sorry, ale nie.

Bud musi mieć opony o wzmocnionej konstrukcji i większej nośności niż osobówka, a zastosowanie opon osobowych moze skończyć się rozleceniem takiej opony podczas jazdy. Zapewne masz rybki, kota, psa, matkę, żonę, dzieci, kochankę czy cokolwiek innego, co jest argumentem za tym, że warto żyć.

 

Oznaczenia opon

 

Przykład: 175/60 R 13

 

175 - szerokość opony w mm

60 - wysokość opony podana w procentach - jest to ilość procent szerokości bieżnika opony, w tym wypadku 60% z liczby 175

R - oznaczenie opony radialnej (dla opony diagonalnej - D)

13 - średnica osadzenia opony na feldze wyrażona w calach

82T

 

82 - indeks nośności (w tym przypadku 475 kg)

T - symbol dopuszczalnej prędkości (w tym przypadku 190 km/h)

 

Najpopularniejsze indeksy nośności:

 

50 - 190 kg

60 - 250 kg

65 - 290 kg

70 - 335 kg

75 - 385 kg

80 - 450 kg

85 - 515 kg

90 - 600 kg

95 - 690 kg

100 - 800 kg

 

Najpopularniejsze oznaczenia dopuszczalnej prędkości:

 

P - 150 km/h

Q - 160 km/h

R - 170 km/h

S - 180 km/h

T - 190 km/h

U - 200 km/h

H - 210 km/h

V - 240 km/h

W - 270 km/h

Y - 300 km/h

Inne oznaczenia

 

2504 - oznaczenie daty produkcji opony (25 tydzień 2004 roku), czyli tzw. DOT

 

Tubeless - oznaczenie opony bezdętkowej

 

Tube type - oznaczenie opony dętkowej

 

Rotation - strzałki określają w którą stroną opona ma się obracać, czyli mamy do czynienia z oponą kierunkową, która MUSI być tak założona, aby obracała się zgodnie z zaleceniem producenta

 

M + S - z angielskiego mud and snow czyli błoto i śnieg. Najpopularniejsze oznaczenie opony zimowej.

 

Co jest ważne dla opony

 

Ważne dla opony jest odpowiednie ciśnienie powietrza. Każdy producent podaje, jakie ciśnienie powinno panować w kołach przednich i tylnych, i nie zależy ono od opony, tylko od samochodu.

Przykład: jeśli koło napompujemy ciśnieniem 1,5atm i później założymy na przykład na Corsę, to w obciążonym kole ciśnienie będzie wynosić np. 2,0 atm a po przełożeniu koła np. do Vectry wzrośnie do 2,2atm.

Widać więc bezpośrednią zależność masy pojazdu od ciśnienia w ogumieniu.

 

Dbaj o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Nie tylko jest to argument finansowy, ale i jest to bezpieczeństwo.

 

Zbyt wysokie ciśnienie w kołach.

Spowoduje, że Twoja opona w znacznie szybszym tempie zużyje się na środku bieżnika, a jego boczne fragmenty będą wyglądać jakby były nieużywane.

 

Dzieje się tak, ponieważ nadmierne ciśnienie powoduje zmienianie się opony w balon - każda płaska powierzchnia pod naciskiem siły zacznie się wyginać, tak też będzie się działo z czołem bieżnika opony.

 

Negatywne aspekty zbyt wysokiego ciśnienia:

- zmniejszenie powierzchni przylegania opony do asfaltu - dużo łatwiejsze wprowadzenie auta w poślizg

- wydłużenie drogi hamowania

- zwiększone zużycie elementów zawieszenia - opona już nie amortyzuje nierówności

- odczuwanie każdej, nawet drobnej nierówności na kierownicy

- niewłaściwe i mocno przyspieszone zużycie opony

- zmniejszona odporność opony na uszkodzenia mechaniczne

 

Pozytywne aspekty zbyt wysokiego ciśnienia:

- niższe zużycie paliwa

 

Podsumowując plusy i minusy: NIE WARTO

Warto dbać o prawidłowe ciśnienie.

 

Zbyt niskie ciśnienie w kołach

Spowoduje, że Twoje opony na środku bieżnika będą wyglądać doskonale, ale na obrzeżach będą wyłysiałe z bieżnika.

 

Ma to miejsce wskutek tego, że zewnętrzna powierzchnia przylega do asfaltu, a środkowa unosi się ponad jego powierzchnię bo nie ma co jej do asfalty dopchać (zbyt niskie cisnienie powietrza w kole).

 

Negatywne aspekty zbyt niskiego ciśnienia:

- zmniejszenie powierzchni przylegania opony do asfaltu - dużo łatwiejsze wprowadzenie auta w poślizg

- wydłużenie drogi hamowania nawet do 22%

- wiele trudniejsze sterowanie samochodem, brak precyzji układu kierowniczego, niespokojne zachowanie auta w zakręcie

- niewłaściwe i mocno przyspieszone zużycie opony

- zmniejszona odporność opony na uszkodzenia mechaniczne

- możliwość szybkiego uszkodzenia felgi na nierówności drogi

- możliwość spadnięcia opony z felgi podczas gwałtownego skrętu

 

Pozytywne aspekty zbyt wysokiego ciśnienia:

- lepszy komfort zawieszenia

 

Podsumowując plusy i minusy: NIE WARTO

Warto dbać o prawidłowe ciśnienie.

 

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu

Poniżej zobrazowane jest to, co napisałem wcześniej. Jeden obraz wart tysiąca słów, więc szybko dotrze do Twojej wyobraźni.

 

Dołączona grafika

 

A - opona posiadająca prawidłowe ciśnienie

B - opona ze zbyt niskim ciśnieniem

C - opona ze zbyt wysokim ciśnieniem

 

Poniżej w przekroju zostały przedstawione opony ze zbyt niskim i zbyt wysokim ciśnieniem:

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

ZAPAMIĘTAJ

Co miesiąc kontroluj ciśnienie w ogumieniu - zapobiegniesz niewłaściwemu zużyciu opon i zaoszczędzisz pieniądze. Na dzień dzisiejszy na każdej dużej stacji benzynowej jest DARMOWY dostęp do kompresora, więc jeśli nie kontrolujesz stanu ciśnienia to jesteś po prostu zwykłym LENIEM i nie dbasz ani o swój samochód, ani o swoje bezpieczeństwo, ani o bezpieczeństwo innych.

 

Zapamietaj: kontroli ciśnienia w ogumieniu dokonuje się na ZIMNYCH oponach, czyli nie rozgrzanych długotrwałą jazdą.

 

PRZECHOWYWANIE KÓŁ I OPON PO SEZONIE

 

Mamy zimę, letnie ogumienie czy też koła nie będą używane kilka miesięcy. Jak prawidłowo je przechowywać?

 

OPONY

 

Opon nie wolno przechowywać w pozycji leżącej. Może się ona odkształcić, ponieważ jej odporność mechaniczna na zgięcia, skrzywienia itp jest bardzo mała. Sprawdź sam i bezproblemowo wyginaj kołnierz stykający się z felgą w lewo i w prawo... Opony co jakiś czas należy obrócić o 45* aby nie "zastały" się w jednym miejscu bieżnika.

 

Opony należy przechowywać w pozycji stojącej ("na baczność"). Nie wolno ich przechowywać w pozycji leżącej ("na boku") - poniżej rysunek obrazujący:

 

Dołączona grafika

 

KOŁA

 

Koła czyli opony na felgach przechowujemy całkiem inaczej, niż same opony. Koło posiada już jakąś wytrzymałość w przeciwieństwie do samej opony i tą wytrzymałość będziemy wykorzystywać.

Koła powinny być przechowywane w pozycji leżącej. Można układać jedno na drugie. NIE WOLNO spuszczać powietrza z kół na czas przechowywania.

 

Dołączona grafika

 

W marketach można zakupić specjalne stojaki do przechowywania kół. Ułatwią Ci życie o tyle, że cały komplet kół można przemieścić, bo stojak posiada kółka. Koła układane są na stojaku poziomo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności