Skocz do zawartości

Objawy uszkodzenia uszczelki głowicy


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Wielokrotnie przewijające się pytanie. "Czy mam uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?"

 

Poniżej wymienione symptomy tej awarii - od razu zaznaczam, że mogą występować pojedynczo lub też kilka naraz i mogą występować ale nie wszystkie muszą. Zasadą jest, że ZAWSZE któreś z wymienionych zjawisk ma miejsce. Owszem, są pewne prawidłowości w występowaniu w grupach, ale nie ma sensu ich wymieniać - jeśli poznasz wszystkie to powiążesz je ze sobą i uzyskasz odpowiedź na swoje pytanie.

 

Objawy:

 

1. Ubywa płynu z układu chłodzenia.

 

2. Silnik na biegu jałowym zaczyna "kulawo" pracować po pewnym czasie.

 

3. Za samochodem unosi się duża biała chmura, kiedy przyspieszam lub dodaję duzo gazu.

 

4. Przybywa oleju na bagnecie, olej ma "oczka".

 

5. W zbiorniku wyrównawczym pływają tłuste plamy oleju.

 

6. Ciśnienie w układzie chłodzenia, powodujące przedostawanie się bąbelków powietrza do zbiornika wyrównawczego, kiedy odkręcam korek - bąbelki cały czas wypływają i mają zapach spalin.

 

7. Wyrzucanie płynu z układu chłodzenia na otwartym zbiorniku wyrównawczym.

 

8. Stanowczo za wysoka temperatura silnika - przegrzewanie się silnika.

 

9. Twarde, napęczniałe (spuchnięte) węże wodne układu chłodzenia.

 

10. Brak kompresji na którymś cylindrze/ach.

 

11. Spaliny mają słodkawy zapach płynu chłodzącego.

 

12. Trudności w uruchomieniu silnika.

 

Suplement:

 

Ad.1.

Regularnie dolewasz płynu a i tak po każdej jeździe jest go mniej, niż być powinno. Sprawdzałeś wielokrotnie i ani na silniku nie ma nic mokrego, ani pod samochodem w okolicy silnika nie ma żadnej mokrej plamy po postoju.

 

Ad.2.

Odpalasz, silnik pracuje, ale po pewnym czasie zaczyna jakby palić na 3 cylindry. Po przegazowaniu wraca poprawna praca silnika, ale po jakimś czasie znowu zaczyna "kuleć".

To jest przenikanie płynu chłodzącego do komory spalania przez uszkodzoną uszczelkę i "zalewanie" cylindra. Płyn z chłodnicy uniemożliwia przeskok iskry lub poprawne spalanie mieszanki.

 

Ad.3.

Zawsze po uruchomieniu widzisz jaki z tłumika "kopci", jednak im bardziej auto się zagrzewa, tym kopcenie staje się mniej widoczne. W tym wypadku im cieplejszy silnik, tym większa biaława chmura wydobywa się z tłumika. Oprócz lekkiego zapachu spalin, jak zwykle, czuć jeszcze słodkawy posmak płynu chłodzącego. W czasie jazdy, kiedy silnik jest obciążony, lub przy przegazówce na postoju, chmura staje się większa.

 

Ad.4.

Poziom oleju sprawdzałeś i miałeś prawidłowy, a nagle jest go ponad kreskę MAX. Ponadto olej na bagnecie ma małe oczka, takie jak pływają w rosole. Może się też przydarzyć zjawisko "podwójnego stanu oleju" czyli widać 2 poziomy: jeden to wyraźnie olej a drugi to płyn chłodzący.

 

Ad.5.

Po odkręceniu korka zbiornika wyrównawczego widać rosół, czyli na powierzchni płynu pływają tłuste oczka - te oczka to olej. Płyn jest kalny, traci kolor, jest mętny - nie wygląda tak jak powinien.

 

Ad.6.

Jeśli odkręcisz korek zbiornika wyrównawczego i zapalisz silnik, to ze zbiornika wydobywać się będą bąbelki. Czasem może się lekko dymić. Zapach powietrza wydobywającego się ze zbiorniczka ma zapach spalin - taki sam jak z tłumika.

 

Ad.7.

Odkręcasz korek zbiornika wyrównawczego, uruchamiasz silnik i płyn który się tam znajduje zostaje wypluwany pod ciśnieniem. Zakręcenie korka powoduje wypychanie płynu przez wszystkie możliwe miejsca: połączenia węży, pod korkiem zbiorniczka, może też doprowadzić do rozerwania jakiegoś elementu, np rury wodnej w układzie chłodzenia.

 

Ad.8.

Silnik nie dość że bardzo szybko się rozgrzewa, to ma zdecydowanie wyższą temperaturę niż zawsze miewał, wentylator na chłodnicy włącza się, ale to nic nie daje. Wskazówka temperatury z uporem maniaka wędruje na czerwone pole, w układzie chłodzenia zaczyna się gotować i wali para pod maską.

 

Ad.9.

Grube węże wodne, na przykład te przy chłodnicy, podczas stanu normalnego dają się bezproblemowo ściskać. W wypadku uszczelki głowicy są twarde jak kamień, ciężko jest je ręką zgnieść.

 

Ad.10.

Po prostu silnik z reguły nie odpala. Można wskazać, w którym miejscu uszczelka głowicy ma przerwę, ponieważ wystarczy wykonać pomiar kompresji na kazdym cylindrze. Jeśli na którymś z nich jest mocno zaniżony pomiar (ok. >2atm) to wiemy w obrębie którego cylindra jest przerwa na uszczelce. Często zdarza się, że sąsiadujące ze sobą cylindry nie mają kompresji - uszczelka jest przestrzelona właśnie pomiędzy nimi. Silnika wtedy z reguły nie daje się uruchomić.

 

Ad.11.

Wąchasz spaliny wydobywające się z tłumika i ich zapach jest inny niż zwykle - mają lekko słodkawy zapach biorący się z obecności odparowanego od temperatury płynu chłodzącego.

 

Ad.12.

Rozruch silnika jest kiepski, trzeba albo kilka razy kręcić, albo jak załapie to zachowuje się, jakby na którejś ze świec nie było iskry. Nie ma takiej mocy jak zawsze miał, nie pracuje tał gładko i równo jak zwykle.

 

ZAPAMIĘTAJ

Nie jeździj z uszkodzoną uszczelką głowicy. Jeśli tylko masz możliwość, to jak najszybciej postaw auto do mechanika. Skutkami używania auta z uszkodzoną uszczelką głowicy mogą być:

- skrzywienie głowicy - płynu ubywa, głowica się przegrzewa. Skrajny przypadek to popękanie gniazd zaworów i głowicy.

- zapieczenie się pierścieni tłokowych - słabe chłodzenie to wysoka temperatura. Potem wymienisz uszczelkę a auto w nagrodę zacznie spalać olej i bedziesz mógł powiedzieć: "jeżdżę czołgiem, pali 100/100 i beczke oleju"

- zatarcie wału na panewkach głównych lub panewkach korbowych - obecność płynu chłodzącego w oleju, a jak wiemy woda ma kiepskie właściwości smarujące. Ucierpi układ korbowo-tłokowy silnika i oczywiście po kolei wszystko: pompa oleju, wałki rozrządu...

- całkowite zatarcie silnika - po prostu tłoki zakleszczą się w cylindrach i masz cel w życiu: "wymienić silnik na nowy"

 

Przykład uszkodzonej uszczelki głowicy - przepalenie pomiędzy 2-gim a 3-cim cylindrem. Zdiagnozowano: brak ciśnienia na cylindrze 2 i 3. Silnik ledwo zapalał i bardzo nierówno pracował (tylko na 2 cylindry).

 

Dołączona grafika

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności