Skocz do zawartości

[Corsa B, 1.4 8V, 98r] Przestała działać klimatyzacja (dioda się pali, wentylator sprawny)


Rekomendowane odpowiedzi

Gość biernus

Witam szanownych forumowiczów.

Pacjent: Corsa B, silnik 1.4 8V, rok 98, klimatyzacja manualna. W ubiegłym roku klima chodziła "jak ta lala" po zimie czyli niespełna miesiąc temu również dałbym sobie rękę uciąć, że gdy przy plusowych temp ją uruchamiałem - działała, chłodziła, wentylator się kręcił. (auto żony). Dzisiaj zauważyłem, że klima nie działa tzn:

a) gdy "wyciągamy" przycisk klimatyzacji - dioda zapala się

8) brak jakiejkolwiek reakcji ze strony silnika (skok obrotów etc)

c) wentylator klimatyzacji nie załacza się

d) zimne powietrze oczywiście nie leci

e) podczas kręcenia pokrętłem temp słychać jak "pyka" zaworek przy lewym (od strony kierowcy) nadkolu (przyczepiony do lewego mcpersona) (nie wiem czy to ma zwiazek)

f) bezpieczniki bodaj 7 i 15 (30tki) - sprawne

 

To co na szybko sprawdziłem

1. Po wpięciu się w kostkę od wentylatora - ten działa bez problemów

2. Wypiąłem kostkę z czujnika ciśnienia (i tu uwaga było tam mokro od jakiejś substacji ala olej... wydawać by się mogło, że ktoś psiknął jakimś "elektrycznym odrdzewiaczem" ale samochód jest z nami lekko ponad rok i w tym czasie nikt tam nie grzebał (czyżby czujnik ciśnienia przepuszczał na wtyczce?!?

3. Do wtyczki, która wchodzi w w/w czujnik ciśnienia (znajduje się on na przewodzie klimatyzacji blisko przedniego pasa samochodu od strony kierowcy) podawałem +12

Wychodzi z tego, że są 4 kabelki 2 zewnętrzne to masy środkowe to plusy gdy podałem na jedną pare załaczał się wentylator chłodnicy na 1 biegu oraz wentylator klimatyzacji, gdy podałem na druga parę wentylator chłodnicy chodził na 2 szybszym biegu oraz pracował wentylator klimatyzacji.

Równiez gdy mają podpięty multimetr do tej wtyczki włączając/wyłączając klime (przyciskiem w kabinie) była reakcja +12 lub brak pradu.

 

Wiem, że jednym z rozwiązań jest zajechać do serwisu klimatyzacji, który metodą prób i błedów wymieni jakieś czujniki, nabije klime i wystawi rachunek na 500 PLN.

Na razie wolałbym się oprzeć na rozwiązaniu nr 2 czyli szukaniu przyczyny tej nagłej usterki w klimatyzacji, która do momentu awarii pracowała wzorowo jak na tak małe autko mające juz 15 latek.

Czy macie jakieś pomysły? Co sprawdzić, gdzie szukać usterki? Czy da się jakoś sprawdzić ten czujnik ciśnienia... czy można go wykręcić bez obawy o utratę gazu? czy też do tej operacji układ musi być pusty? ewentualnie czy w jakiś sposób nawet na krótko można ominąć ten czujnik tak aby wszystkie inne rzeczy zaczeły pracować- wtedy przynajmniej będzie pewność, że np. sprężarka jest sprawna i jej osprzęt.

 

P.S. Elektrykiem nie jestem więc jeśli ktoś będzie dawał konkretne rady niech będą jak "dla zielonego"

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Edytowane przez biernus

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kacper

Witam.

Sprawdź czy na wtyczce przy sprężarce jest napięcie po włączeniu klimatyzacji.

Sprawdź też czy cewka sprzęga sprężarki ma przejście.

 

Czy jest czynnik w układzie też powinieneś sprawdzić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popieram rady kolegi, od siebie dodam że generalnie klima w corsie b jest dość awaryjna, padają chłodnice i sprężarki, sprawdź najpierw to napięcie, jesli jest to trzeba jechac sprawdzić czy jest i ile jest czynnika, bo poniżej pewnego poziomu klima się nie włączy...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość biernus

Witam.

Sprawdź czy na wtyczce przy sprężarce jest napięcie po włączeniu klimatyzacji.

Sprawdź też czy cewka sprzęga sprężarki ma przejście.

 

Czy jest czynnik w układzie też powinieneś sprawdzić.

 

Sprawdzę to na pewno. Rozumiem, że silnik ma być odpalony bo wtedy napięcie nie będzie podawane na sprężarke? (mówimy o tej wtyczce od spodu?)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość biernus

popieram rady kolegi, od siebie dodam że generalnie klima w corsie b jest dość awaryjna, padają chłodnice i sprężarki, sprawdź najpierw to napięcie, jesli jest to trzeba jechac sprawdzić czy jest i ile jest czynnika, bo poniżej pewnego poziomu klima się nie włączy...

 

Tak...steruje tym czujnik ciśnienia (który tak jak pisałem jest mokry w środku). Może się rozszczelnił i przez to jest po pierwsze uszkodzony po drugie nie ma czynnika, który "ulotnił się" przez czujnik. Podobno czujnik ma "zaworek" i mogę go odkręcić bez obawy o utratę czynnika (jeśli oczywiście jeszcze znajduje się w układzie). Czy ktoś może to potwierdzic?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kacper

U mnie wystarczy że jest włączony zapłon, przy włączaniu klimy słyszę klaśnięcie sprzęgła sprężarki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mapetopel

Tak...steruje tym czujnik ciśnienia (który tak jak pisałem jest mokry w środku). Może się rozszczelnił i przez to jest po pierwsze uszkodzony po drugie nie ma czynnika, który "ulotnił się" przez czujnik. Podobno czujnik ma "zaworek" i mogę go odkręcić bez obawy o utratę czynnika (jeśli oczywiście jeszcze znajduje się w układzie). Czy ktoś może to potwierdzic?

W corsie B z 97 r - potwierdzam ten czujnik ma zawór zamykający. Nie masz co go wykręcać jeżeli zdjąłeś wtyczkę z czujnika i ją potraktowałeś zworką (dwa pierwsze piny) sprężarka powinna dostać 12V, ewentualnie nie ma masy na sprężarkę bo jest ona brana z termowłącznika chłodnicy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość biernus

W corsie B z 97 r - potwierdzam ten czujnik ma zawór zamykający. Nie masz co go wykręcać jeżeli zdjąłeś wtyczkę z czujnika i ją potraktowałeś zworką (dwa pierwsze piny) sprężarka powinna dostać 12V, ewentualnie nie ma masy na sprężarkę bo jest ona brana z termowłącznika chłodnicy.

 

I to sprawdzę.

Odpalony silnik - zmostkowanie 2pierwszych pinów wtedy załączą się wiatraki + w tym samym czasie sprawdzę czy na sprężarke podawany jest prąd.

Dzieki za rady

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość biernus

Temat praktycznie rozwiązany.

Po pierwsze czujnik jest "dziurawy" dosłownie - we wtyczce tak jak pisałem wcześniej oleju troszkę (po dmuchnięciu kompresorem przepuszcza)

Po zmostkowaniu wtyczki i uruchomieniu klimy - jest prąd na wtyczce przy sprężarce.

Finalnie podpiąłem prąd spowrotem do sprężarki - zmostkowałem wtyczkę od czujnika ciśnienia i klimatyzacja ruszyła - chłodzi jak ta lala. Oczywiście teraz ostatnia rzecz zakup czujnika (10-30 pln za oryginalną używkę, 60 za najsłabszy nowy zamiennik).

Wszystkim dziekuje za pomoc.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności