Skocz do zawartości

Kiedy się mają włączyć wentylatory chłodnicy?


Gość domagalag

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Auto - Frontera A Sport 1996 r, 2.0 benzyna.

 

Moje pytania:

 

1. Jak jeżdżę na szosie tak jak autem osobowym, to bez względu czy zima czy lato to temperatura na wskaźniku praktycznie zawsze jest w połowie, auto szybko się nagrzewa zarówno silnik jak i ogrzewanie wnętrza, ale w połowie to nie za mało?

 

2. Jak działają te wentylatory na chłodnicy? Razem czy osobno? jeden jest z przodu a drugi od strony silnika? Oba mają się włączać przy wysokiej temperaturze?

 

3. No i dzisiaj dopiero po półtorej roku odkąd posiadam Fronterę, to miałem tak, że przez kilka km musiałem akurat polnymi drogami przewieź przyczepkę cegieł jadąc po wertepach powoli tylko na jedynce, no i nagrzała się Frotka i temperatura skoczyła na wskaźniku dotykając już na górze czerwone pole. Lecz dlaczego te wentylatory nie zaczęły hulać? One oba mają się włączać i kiedy? Może po przekroczeniu czerwonego pola dopiero czy jak? Bo w innym aucie Audi to jakoś wcześnie się włączają a tu dotyka czerwonego pola wskaźnik, silnik pracuje ok, ale wentylatory nie włączyły się ani kontrolka czerwona się nie zapaliła ani nie zamrugała mimo, że pali się przed rozruchem silnika?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

ad1 może wskaźnik przekłamywać, ale dla pewności możesz wymienić wkład termostatu.

ad2 wentylatory powinny działać niezależnie od siebie.

Ten na silniku jest załączany za pomocą sprzęgła wiskotycznego Na jakiej zasadzie działa zajrzyj np do Wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99g%C5%82o_wiskotyczne

Za drugi wentylator odpowiada standardowo czujnik w chłodnicy. Dla sprawdzenia wypnij wtyczkę i zewrzyj styki w niej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam nie ma wentylatora wiskotycznego, bardziej się przyjrzałem bo lepsze światło skombinowałem, po prostu z przodu jest chłodnica oleju i na niej wentylator elektryczny a głębiej jest chłodnica wody z wentylatorem elektrycznym,. tylko nie mogę nigdzie zlokalizować tego czujnika przy chłodnicy , żeby sprawdzić czy wentylator działa, ciasno i nic nie widać, przewód idzie do wiązki głównej i na tym się kończy sprawa lokalizacji, rozkręcić pod spodem tę metalową osłonę czy jakoś gdzieś można wyczaić ten czujnik bez odkręcania na dole tej pokrywy?

 

A może rzeczywiście wskaźnik przekłamuje? Przy wysokiej temperaturze może i by się włączył wentylator? Wskaźnik na czerwoną kreskę na górze idzie, ale chodnicę da się na chwilę dotknąć ręką, więc jak by było 120 stopni, to bym się przecież porządnie oparzył dotykając chłodnicy...

 

P.S. A jak sprawdzić czy czujnik przy chłodnicy jest dobry? Bo zwarciem pinów to tylko wentylator da się sprawdzić..?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakoduj Sobie że masz silnik X20SE :-) C20SE ma wentylator na silniku z wspomnianym wcześniej sprzęgłem.

 

Musisz obejrzeć dobrze boki chłodnicy, może pod którymś wężem jest schowany i nie możesz dostrzec.

W warunkach domowych trudno sprawdzić (chyba że zapalniczką), czujniki wentylatorów załączają się często w temperaturze 102-105 st. C

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję,.

 

W tygodniu posprawdzam, bo ostatnio mało mam czasu,

 

Czyli tam do tego wentylatora na chłodnicy napięcie 12 V powinno być na pinach cały czas, bo kabelki są pod niego podpięte, a zacznie się kręcić dopiero jak chłodnica się nagrzeje i sprzęgło wiskotyczne zadziała? Tak to działa w mojej wersji? dobrze rozumiem? Bo u mnie to nie jest napędzane paskiem tak jak np. w BMW E36, dlatego może nie zrozumiałem Twojej wypowiedzi. Czyli jak napięcie będzie na tych pinach, to oznaczać może tylko tyle, że sprzęgło wiskotyczne nawaliło i wentylator do wymiany?. Obejrzę to wszystko w wolnym czasie i napiszę tu dokładnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zaczynam się gubić :niepewny:

Jeśli masz wentylator na chłodnicy to napędzany jest elektrycznie.

Jeśli na silniku to za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego.

 

Najlepiej zrób fotkę od góry aby było widać ten wentylator.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ASO OPEL Wawrosz Oświęcim

A masz klimę? Bo jeden wentylator będzie pewnie do klimy.

 

I rzeczywiście podeślij kilka fotek, bo tez sie już pogubiłem. Jednakże pamiętam, że kolega też miał w terenie problemy z przegrzewaniem, montował ręczny wyłącznik do wentylatora. Ale zabij mnie, nie pamiętam, czy miał wisco... :niie:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Wróciłem, dodałem poniżej zdjęcia z różnych perspektyw, auto ma klimę, z obserwacji moich oraz to co na zdjęciach to jest tak, że z przodu samochodu jest chłodnica z wentylatorem na przodzie olejowa, tak twierdzę, ponieważ przewody hydrauliczne tejże chłodnicy prowadzą w miejsce gdzie znajduje się filtr oleju. za tą chłodnicą jest większa chłodnica wody z wentylatorem po wewnętrznej stronie, pasek główny na silniku napędza alternator, chyba pompę wodną, sprężarkę klimy i jeszcze jedno jakieś koło, ale nie wentylator chłodnicy. No chyba, że jak to auto używane to silnik został wstawiony od innego Opla? Dodałem też tabliczkę z Vin, sam się pogubiłem.

 

post-31300-0-42193400-1381841720_thumb.jpg post-31300-0-86631100-1381841731_thumb.jpg post-31300-0-04130200-1381841747_thumb.jpg post-31300-0-88287200-1381841759_thumb.jpg post-31300-0-98808200-1381841777_thumb.jpg post-31300-0-60810700-1381841793_thumb.jpg

post-31300-0-43014400-1381841807_thumb.jpg post-31300-0-90491100-1381841828_thumb.jpg

post-31300-0-04707100-1381841860_thumb.jpg post-31300-0-47256100-1381841872_thumb.jpg

post-31300-0-04707100-1381841860_thumb.jpg

 

 

post-31300-0-94747200-1381841882_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na przodzie masz chlodnice od klimy

olej jest chlodzony powietrzem podczas jazdy ewentualnie dodatkowo wiatrakiem

a wiatrak chlodzenia silnika masz elektryczny a nie wiskoze

w chlodnicy jest czujnik ktory przy odpowiedniej temperaturze go wlacza

przy jakiej podano wyzej

podlaczyc go na krotko i jak dziala to git

no i termostat sporawdzic o tym juz na poczatku napisano

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja zamotam jeszcze bardziej :-) masz trzy chłodnice.

Wody to sprawa jasna - pierwsza od strony silnika

Klimatyzacji widoczna na tym zdjęciu http://forum.opel24.com/uploads/post-31300-0-88287200-1381841759.jpg razem z wentylatorem klimatyzacji.

i skan

a3an.png

Oleju ta o której piszesz że są podpięte przewody olejowe

jest poniżej chłodnicy klimatyzacji

b8fced4370ad492ea33840ba4a3651a0.png

Podsumowując wentylator od strony silnika załączany jest czujnikiem temperatury, a wentylator od przodu wystartuje po załączeniu klimatyzacji (pod warunkiem że jest klima sprawna)

 

To chyba rozwiewa wątpliwości kiedy powinny się załączyć wentylatory. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności