Skocz do zawartości

ABS i jego naprawa w pigułce


Rekomendowane odpowiedzi

kontrolka_abs_105_starter.jpeg

Świecąca się kontrolka ABS - zmora Sintromaniaków.

80% przypadków to uszkodzenia połączenia między pierwszą kostką ( wychodzącą z czujnika w pięście) a drugą kostką, znajdującą się w nadkolu.

Z uwagi na nasze drogi, większość przypadków to prawy przód.

Jednak jeśli nie działa prędkościomierz, nie są sczytywane kilometry jest to ewidentnie wina czujnika w lewej, przedniej pięście.

( Jeśli nie działa prędkościomierz, i nie pali się ABS a zmieniałeś radio szukaj tam problemu)

 

W pierwszej kolejności sprawdzamy czy mamy światła STOPu, przepalona żarówka również generuje błąd na ABSie oraz przepalony bezpiecznik

(bezpieczniki w Sintrze =>http://forum.opel24.com/topic/8127-bezpieczniki-i-przekazniki/?p=266528)

Ciekawostką jest fakt iż po zamontowaniu żarówek LED w światłach tylnych, ABS również będzie zgłaszał błąd.

 

 

Kontrolka może świecić na dwa sposoby:

Pali się cały czas po odpaleniu - przerwany obwód (urwany całkowicie kabelek) lub awaria podzespołów ABS

Gaśnie na chwilę po dopaleniu, zapala się od czasu do czasu - brak styku, wilgoć w kostce.

 

 

Szukamy uszkodzonego obwodu:

Poniższy sposób pozwala szybko zdiagnozować którym kołem musimy się zająć.

Szukamy modułu ABS. Znajduje się on wewnątrz kabiny przy lewym nadkolu ( pod kierownicą, zdejmujemy okładzinę i szukamy metalowej puszki na czarnych zaczepach)

lokalizacja_sterownika_ABS.jpg

Odpinamy wtyczkę i sprawdzamy według poniższego schematu.

Wtyki od miernika są za grube więc dobrze jest zaopatrzyć się w dwa druciki które będziemy wkładać we wtyczki i dopiero mierzyć.

 

6xvo.jpg

 

 

abs_schemat.jpg

56. przełącznik pedału hamulca
83. złącze diagnostyczne
84. tablica rozdzielcza
90. główny przekaźnik
100. zespół sterowania
200. Zespół sterowania ABS
400. pompa hydrauliczna
403. zawór wylotowy, z tyłu po prawej stronie
404. zawór wylotowy, z tyłu po lewej stronie
407. zawór wylotowy, z przodu po prawej stronie
408. zawór wylotowy, z przodu po lewej stronie
430. czujnik prędkości koła, przednia lewa strona
431. czujnik prędkości koła, tylna lewa strona
432. czujnik prędkości koła, przednia prawa strona
433. czujnik prędkości koła, tylna prawa strona
460. Lampka kontrolna ABS
580. schemat przekładni automatycznej

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

W przypadku kiedy kabelek jest urwany przy samej wtyczce, zarówno z piasty czy też instalacji, można kostki odciąć i zlutować.Nie można zamienić kolejności przewodów i należy pamiętać o dobrej izolacji połączenia przed wilgocią.

post-20693-0-65371700-1318024598.jpg

 

Co jeśli kabel urwany jest w samej pięście i nie ma możliwości lutowania?

Pozostaje tylko wymiana piasty lub też samego czujnika.

Ceny piast wahają się od 130 zł w górę ( na znanym serwisie aukcyjnym).

 

Nowa piasta z czujnikiem.

41BMp0EVQAL._SY300_.jpg

 

Wymiana piasty w Sintrze

 

Ostatnio pojawiły się również (w tym samym serwisie) same czujniki w cenie od 30 zł... jednak z uwagi na fakt iż na razie nikt tego nie montował, dopracowanie tematu pozostawię na później.

 

Po wymontowaniu gdzie czujnik zszedł z piasty.

392c80b9509b32ee779408fe34be3c06.jpg

 

 

 

Umiejscowienie pompy ABS w silniku 2.2

bild1128n.jpg

 

Schemat układu ABS

 

853ecdd10fb97073.jpg

Inne przydatne w walce z ABSem:

 

Umiejscowienie przekaźnika i modułu ABS => http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/15016f76f6c40c19.html

 

Zawory elektromagnetyczne => http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/ac80d6e864aea905.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kilka dodatkowych pomiarów i testów można wykonać też samodzielnie

 

abs_sterownik.jpg

Na fotce wyżej zaznaczyłem gdzie należy dokonać pomiaru aby sprawdzić czy nie jest uszkodzone wejście sygnału z kół.

Rezystancja w tych miejscach powinna wynosić około 40 kOhm.

 

W wtyczce ABS można też dokonać pomiaru napięć i sprawdzić działanie przekaźnika.

9jcd.jpg

Napięcia na pinach A9 i B12 powinny być takie jak napięcie akumulatora.

Zwarcie w wtyczce pinu A11 z D spowoduje klepnięcie przekaźnika a na pinie C i bezpieczniku 38 pojawi się napięcie.

 

 

Do moderatorów - nie otwierać tego tematu !

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności