Skocz do zawartości

Zafira - Silnik 1.8 XER 140 KM


Gość SwFr

Rekomendowane odpowiedzi

Dawno tu nie zaglądałem, więc przywitam się ponownie.

 

Cześć wszystkim.

 

Mam prośbę o opinię.

 

Sprzedaję niedługo z żalem swoją Zafirę 1.9.

Mam ją od nowości i dotychczas (w tej chwili 180 tys km) - mogę mówić o niej w samych superlatywach. Na wszelki wypadek odpukam w niemalowane...

 

Kupuję nową (też Zafirę i też B ), a ponieważ silnika 1.9 już nie ma - a z dwóch - 1.7 D i 1.8 Ben - wersja benzynowa 140 KM wydaje się najrozsądniejszym wyborem. (Z wielu powodów nie chcę 1.7 D).

 

Nie znam się na mechanice, samochód serwisuję w ASO i tam zasięgnąłem pierwszej opinii.

Mechanicy twierdzą oczywiście, że to świetny silnik, niezawodny, oszczędny, tere fere, etc. ale nie do końca im ufam.

 

Przeszukałem forum, coś tam podczytałem, ale opinia praktyków jest dla mnie bezcenna.

 

Napiszcie proszę o słabych punktach, wrażliwych (kosztownych) elementach, kłopotach i bolączkach tego silnika.

 

ps. Nie będę przerabiał go ma gaz.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Okej, to takie zza kurtyny porady...

Silnik to udoskonalony z18xe mający 125kM. Moc 140kM jest brana z zastosowania zmiennych faz rozrządu. Realizowane są przez specjalne koła wałków, w których ciśnienie oleju zmienia fazy.

Jako tak mechanicznie silnik ok. Ma niestety twarde szklanki, to znaczy że nie ma tam hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego, tylko są na sztywno jak np w Polonezie i trzeba co jakiś czas je regulować. Patrzyłem w naszych biuletynach GM i pisze, że robi się regulację luzu w chwili stwierdzenia przekroczenia zakresu tolerancji... Takie enigmatyczne stwierdzenie, jednak sugeruje mi, że po prostu jak zaczyna być słychać popychacze to robić regulację luzu.

Sama regulacja kosztuje w ASO ok. 700zł. Do tego dolicz materiały - choćby uszczelka pokrywy zaworów ok. 100 i do tego w wypadku konieczności wymiany jakiejś szklanki cena ok. 100zł za sztukę. W skrajnym wypadku ponad 2000 sumując koszty.

Praktycznie przelot 100.000km na dobrym paliwie (czytaj: nie ze stacji "U Pana Staśka w polu") nie powoduje nawet konieczności regulacji.

Ważna moim zdaniem rzecz: zmienne fazy rozrządu. GM zaleca wymiany oleju po 30.000km, ale ja osobiście byłbym w tej materii bardzo ostrożny. Problem polega na tym, że do 2009 roku te silniki miały problemy ze zmiennymi fazami. Z tego co pamiętam to przytykały się kanały olejowe przez wadliwe zaworki, a i rzadka wymiana oleju jest przyczynkiem do odkładania się szlamu z brudnego oleju. Moim prywatnym zdaniem 10.000km i wymiana oleju z filtrem pomimo, że to olej longlife. Koszt nie jest jakiś kosmiczny, a za kilka lat na pewno zaprocentuje. Te wymiany co 30.000 zaskutkują też koniecznością wymiany po czasie kół zmiennych faz rozrządu, bo przestaną poprawnie pracować. Mniej więcej ok. 150.000km i trzeba wyłożyć ok. 1600 na oba.

Rozrząd obliczony na 150.000km. Też podchodzę do tego z dystansem. Przecież w protoplaście z18xe wymieniało się go co 60.000km. Silnik praktycznie nie zmieniony mechanicznie, więc zaczęli produkować tak dobre paski?

Prywatnie mając auto z takim silnikiem wymieniłbym sam pasek w połowie zalecanego przebiegu, czyli 70-75.000km. Wydam stówę na pasek ale mam spokój, że się nie zerwie i nie narobi sieczki w silniku. Cena naprawy głowicy po zerwanym pasku zaczyna się od cyfry 1 i jest 4-cyfrowa.

To chyba tyle z moich spostrzeżeń. Ogólnie auto fajnie się porusza z tym silnikiem. Dla normalnego użytkownika na pewno wystarczy.

 

EDIT

Znalazłem:

 

 

 

{Z16XER/Z18XER} Oficjalne zalecenia producenta w związku z awarią podzespołów ZFR.
O błędach P0011 i P0014 wg oficjalnego źródła GM – TIS 2000

Silniki: Z16XER; Z18XER; Z16XER; Z18XER; A16XER; A18XER; Z18XER; Z18XER (Astra-H 2008...2009, Zafira-B 2008...2009, Insignia 2009, Vectra-C 2008, Signum 2008)
Reklamacja: Huk w obwodzie główki cylindrów i wałków rozrządu, czasem włącza się lampka kontrolna SVS i pojawiają się kody usterki P0011 lub P0014.
Przyczyna: Filtrujący element elektromagnesu położenia wału rozrządu złamał się i zablokował olejowy kanał.
Usuwanie: wymienić zawory elektromagnetyczne na nowej konstrukcji z ulepszonymi elementami filtrującymi

Jeśli pojawiają się skargi, należy rozważyć następujące rozwiązania:
- P0011 :arrow: zdemontować elektromagnetyczny zawór wlotowy (ssący) wałka rozrządu
- P0014 :arrow: zdemontować elektromagnetyczny zawór wylotowy (wydechowy) wałka rozrządu

Następnie sprawdzić oba elementy filtrujące (siatki) zaworów elektromagnetycznych. Przy uszkodzeniu elementu filtrującego elektromagnesu trzeba zdemontować tylko element filtrujący, który nie jest już konieczny po okresie docierania. (Ta rekomendacja została zastąpiona w związku z wprowadzeniem zamiennych zaworów nowego typu w Insigni, o czym świadczy potwierdzenie poniżej)

Uwaga:
Po naprawie trzeba zresetować bieżące parametry adaptacyjne menu programowania (klawisz F5 jednostki sterującej).
Grupa funkcjonalna: Silnik - J
Grupa usterki: 13 - nie funkcjonuje/źle funkcjonuje,14 - szumy lub wibracje
Kod usterki: P0011,P0014

W TIS 2000 jest taki opis reklamacji:

Problem: Silnik Z18XER - Huk w silniku po rozruchu zimnego silnika

Model: Silniki: Vectra-C 2006...2007, Zafira-B 2005...2007, Astra-H 2006...2007, Signum 2006...2007 Z18XER,Z18XER,Z18XER,Z18XER - wszystkie

Reklamacja: Huk (gruchot) w czasie 1-2 sekund po uruchomieniu zimnego silnika. Problem ten pojawia się dopiero po kilku godzinach bezczynności.

Powód: Odchylenia tolerancji pozycjonowania kół napędowych wałków rozrządu.

Wyrób: Udoskonalone koła napędowe wałków rozrządu wprowadzono do produkcji od numeru silnika: 20CHR9379 (07.08.2006)

Rozwiązanie: W przypadku takiej skargi należy wymienić koła napędowe wałka rozrządu (zapasowe części zamienne i akcesoria zastąpić nowymi).

Grupa funkcjonalna: Silnik – J
Grupa usterki: 14 - hałas (szumy) i wibracje

Ale teraz zalecenia na tym samym silniku z nowym udoskonalonym zaworem dla Insigni!

Usuwanie usterki w warunkach serwisowych: 2511

Problem: Silnik A/Z/16/18XER - Huk, czasem pojawiają się kody usterki P0011 lub P0014, pali się lampka kontrolna SVS

Model: Astra-H 2008 ... 2009, Zafira-B 2008 ... 2009, Insignia 2009, Vectra-C 2008, Signum 2008
Silniki: Z16XER | Z18XER, Z16XER | Z18XER, A16XER | A18XER, Z18XER, Z18XER

Reklamacja: Huk w obwodzie główki cylindrów i wału rozrządu, czasem włącza się lampka kontrolna SVS i pojawiają się kody usterki P0011 lub P0014.

Przyczyna: złamał się element filtrujący elektromagnesu nadajnika położenia wału rozrządu i zablokował kanał olejowy.

Wyrób: Elektromagnesy nowej konstrukcji z ulepszonymi elementami filtrującymi wkrótce będą wprowadzone do produkcji.

Rozwiązanie: W przypadku naprawy pojazdu z silnikiem A18XER Insignia, patrz także procedura TSB 2487.

Jeśli pojawiają się skargi, należy rozważyć następujące:

- P0011 :arrow: zdemontować elektromagnetyczny zawór wlotowy (ssący) wałka rozrządu
- P0014 :arrow: zdemontować elektromagnetyczny zawór wylotowy (wydechowy) wałka rozrządu

Sprawdzić oba elementy filtrujące. (patrz rys.. I na strzałki)

Uszkodzone elementy filtrujące zaworu elektromagnetycznego należy wymienić.

Uwaga:
Po naprawie trzeba zresetować bieżące parametry adaptacyjne menu programowania (klawisz F5 jednostki sterującej).
Grupa funkcjonalna: Silnik - J
Grupa usterki: 13 - nie funkcjonuje/źle funkcjonuje,14 - szumy lub wibracje

W biuletynach dotyczących Insigni (TIS ver. 113.G-11/2010 - Е0002143 z 11.05.2010 – TSB 2487) znów pojawia się wzmianka o dudnieniu kół :

Reklamacja: Ryk silnika po rozruchu zimnego silnika. Sporadycznie pojawia się podczas rozruchu zimnego silnika po długim postoju.

Powód: wywołana zbyt wczesna zmiana położenia siłownika wałka rozrządu, aby osiągnąć wymagany poziom ciśnienia oleju.

Producent: Zaawansowane oprogramowanie modułu sterowania elektronicznego wprowadzone do produkcji od numeru VIN W0LGM57C991077892 (maj 2009).

Rozwiązanie: W przypadku reklamacji klienta przeprogramować jednostkę sterującą TIS2Web zaawansowane oprogramowanie 5.5, które jest dostępne od 11 maja 2009 roku.

W TIS problem kodów usterek DTC P0011-00 i P0014-00 powtarza się kilka razy:

stan oleju silnikowego ma znaczący wpływ na dostosowanie systemu do napędu wałków rozrządu.
• te kody DTC mogą pojawiać się na niskim poziomie oleju. Być może trzeba wymienić olej silnikowy. Zwrócić się do klienta z pytaniem kiedy była wykonana ostatnia wymiana oleju.
Można też sprawdzić parametr urządzenia diagnostycznego "Engine Oil Life Remaining" ('Pozostały czas pracy oleju'). Zasugerować wymianę oleju.
• sprawdzić, czy w silniku w ostatnim czasie nie było jakichkolwiek napraw mechanizmów. Niewłaściwy montaż paska napędu wałka rozrządu lub wałka rozrządu może spowodować ustawienie tego kodu DTC.
• Jeśli opór elektryczny w obwodzie sterowania zaworu elektromagnetycznego mechanizmu położenia wałków rozrządu zaworów wlotowego i wylotowego przekracza 8 Ω, to może to spowodować ustawienie kodów DTC.
• Jeżeli przypuszcza się obecność wysokiego oporu, to należy podłączyć obwód sterowania do "masy" w czasie pracy silnika na obrotach jałowych. Przyrząd diagnostyczny powinien pokazywać znaczenie "Usterki" dla parametrów "Za niskie napięcie obwodu sterowania zaworu elektromagnetycznego wlotowego przesuwnika fazy rozrządu" lub "Za niskie napięcie obwodu sterowania zaworu elektromagnetycznego wału rozrządu". Jeżeli parametr ma znaczenie OK, to sprawdzić obwód sterowania na wysoki opór.

Uwaga:

Poziom i ciśnienie oleju w silniku jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania regulacji systemu napędu wałków rozrządu. Przed kontynuowaniem kontroli diagnostycznej sprawdzić odpowiedni poziom i ciśnienie oleju w silniku.

 

 

EDIT 2

 

Chodzi o taki gruchot silnika:

 

 

Tu słychać właśnie koła z wałków rozrządu, te od zmiennych faz. Klekot jak w dieslu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo Ci dziękuję.

 

Trochę się zmartwiłem - bo wynika z tego, że to jest problem konstrukcyjny i cierpieć na to będą wszystkie silniki XER.

Dziwne jest to, że regulacja zaworów - nie jest systemowa - czyli uwzględniona w planie przeglądów, a dopiero jak da o sobie znać.

Byłoby prościej z tym żyć i planować wydatki.

 

Co do oleju. W swoim 1.9 wymieniałem olej co 15 tys. bo po prostu nie wierzę w jego 30 tys. żywotność.

Tutaj z tego co piszesz trzeba jeszcze skrócić ten okres, i to nie z powodów wiary/niewiary w olej tylko ze względu na fazy rozrządu i na dodatek mocno pilnować terminów.

Czy znasz może dane (tak +/-) jaki procent silników cierpi na tą dolegliwość? Inaczej mówiąc zgłasza to 3 klientów na 10 czy raczej 8/10 ?

 

Jeszcze jedno (wybacz jeśli lamerskie) pytanie:

 

Czy 1.8 XER bazuje na 1,8 XEL - a 20 KM więcej wynika z zastosowaniu zmiennych faz rozrządu ? A może to zupełnie inna jednostka?

 

Nie brałem go (XEL) pod uwagę bo wydaje mi się, że 120 KM (benzyna) będzie zbyt słaby do Zafiry.

 

Mój 1.9 ma też 120 KM, ale moment obrotowy i sposób w jaki tę moc rozwija jest bardziej niż ok.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

U mnie w Vectra C 2008r. wystąpił problem z kołami ZFR przy przebiegu ok. 93000km. hałas po uruchomieniu zimnego silnika

i błędy P0011 i P0014. Usunąłem całkowicie sitka filtrujące z zaworków i od 6000km jest spokój (brak stukania i brak błędów),

więc przy odrobinie szczęścia sprawa może zakończyć się w ten sposób.

 

Co do kontroli luzu zaworowego, to znalazłem w TIS2000 informację o wymaganej inspekcji przy przebiegu 150000km,

potwierdzone również w ASO.

 

Silnik jest bardzo przyjemny w eksploatacji, spalanie u mnie w cyklu miejskim to ok. 8,6l/100km.

 

Wydaje mi się, że ten silnik będzie wystarczający do nadwozia Zafiry.

 

--

nelson

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy 1.8 XER bazuje na 1,8 XEL

 

Nie

 

 

Silnik to udoskonalony z18xe mający 125kM

 

 

 

 

 

 

Czy znasz może dane (tak +/-) jaki procent silników cierpi na tą dolegliwość? Inaczej mówiąc zgłasza to 3 klientów na 10 czy raczej 8/10 ?

 

Praktycznie wcale się nie zdarzają. Auta te już są po gwarancji, więc nikt do ASO nie przyjeżdża - każdy robi u jakiegoś znajomego mechanika bo taniej. Nawet ze 3 tygodnie temu przyleciał taki jeden z wydrukowaną fotką rozrządu i sie pytał, jak ustawić fazy bo rozrząd robi :-D

Tak jak pisałem:

 

 

do 2009 roku te silniki miały problemy ze zmiennymi fazami

 

Teraz tego nie ma - są nowego typu zaworki. Ale stanu i jakości oleju nadal trzeba mocno pilnować.

 

 

 

Trochę się zmartwiłem - bo wynika z tego, że to jest problem konstrukcyjny i cierpieć na to będą wszystkie silniki XER.

Według mnie niepotrzebnie. Ja bym brał i dbał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem przegląd swojego auta, a przy okazji podrążyłem temat częstości występowania problemów o których piszesz i koszty.

Co do szklanek - zalecają regulację ok. 150 tys. i jest rozpiska kosztów w zależności od ilości 4, 8, 16 - przelicznik roboczogodzin 2,1 2,3, 2,7. + uszczelka. Jak znam życie - do regulacji zawsze będzie komplet. To przed rabatami da ok. 2000 zł. Sporo... Na dodatek to eksploatacja więc gwarancja tego nie obejmuje.

 

Zmienne fazy rozrządu - i element kłopotliwy - jak to nazywają - "koła". Nadal się zdarzają problemy, magiczny rok 2009 nic tu nie zmienił. W serwisie rzadziej wymieniają, bo rzadziej sprzedają te silniki - nadal królują diesle. Naprawa gwarancyjna o ile ma się szczęście ? i zdarzy się to w okresie gwarancji.

Koszty (katalogowe) 2 x 920 zł - koła, 800 zł robocizna. Nawet przy rabatach to też sporo....

 

Mam już ofertę cenową, ale jeszcze się waham.

 

ArKos - Napisz proszę parę o słów o silniku 1,8 XEL.- tym 120 KM.

Chciałem wziąć jakieś auto (Zafirę, Insignię) z tym silnikiem na jazdę próbną, ale jedyne co było to Meriva. Auto sporo lżejsze i te 20 KM mniej - może być wystarczające,

A podejrzewam, że w Zafirze niekoniecznie - więc sobie darowałem.

 

Pozdrawiam

 

 

Ps. Będę sprzedawał swoje auto. Obfotografuję i umyję oczywiście. Podpowiedzcie mi gdzie najlepiej wystawić ofertę. Allegro? Oto moto ? A może jest jakaś strona dla miłośników opla?

Edytowane przez SwFr

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

przed rabatami da ok. 2000 zł. Sporo

Pisałem przecież, że ponad 2 tysiaki może wyjść...

 

 

 

Koszty (katalogowe) 2 x 920 zł - koła

Z tego co ja wiem, to ok. 850-860 za sztukę.

 

 

 

Napisz proszę parę o słów o silniku 1,8 XEL.- tym 120 KM.

Nie zagłębiałem się mocno w temat, ale z tego co wiem to taki sam silnik jak 140kM tylko z obniżoną mocą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość damiano2007

silnik 1.8 125 koni różni się tym, że nie ma zmiennych faz rozrządu. Hydrauliczną regulacje luzów zaworowych i nie posiada EGR'a.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Rafał_79

W/g rozpiski w Zafirce występował silnik z18xer i a18xer obydwa po 140KM, silnik z18xel jest pomniejszoną wersją silnika z18xe(125KM) do mocy 110KM.

Z18XEL występował chyba tylko w VC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności