Skocz do zawartości

Ekonomiczna jazda dieslem.


Gość warszawiak1977

Rekomendowane odpowiedzi

Gość warszawiak1977

Witam wszystkich.

 

Od niedawna jestem posiadaczem samochodu z silnikiem diesla (Opel Astra H, 1.7 CDTI z 2010 roku).

Kiedy zmieniać biegi by autko paliło jak najmniej ?

Jak jeździć żeby samochód posłużył mi jak najdłużej ?

Za każde ważne info będę bardzo wdzięczny.

To mój 1-szy diesel. Przedtem jeździłem wyłącznie benzyniakami więc to zupełnie inna para kaloszy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

z pkt 12 bym polemizował :-)

 

i zabrakło pkt o jeżdżeniu na rezerwie...

Edytowane przez timig

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dodam nie pozwól aby obrotomierz spadał poniżej 1750 , w przeciwnym wypadku szybko padnie turbina.

pojechales teraz po bandzie nie zle :eek::rotfl:

 

 

moze forumowicz wrzesinski sugeruje sie swoja ze zmienna geometrią ale co maja obroty do turbiny przeciez to nie kolo dmumasowe ze nie nalezy spuszczac obrotow ponizej 1750

turbina nawet ze zmienna geometria potrzebuje przegonienia od czasu do czasu

ale skad ten prog minimum 1750 obrotow(ktory odpowiada max momentowi) i co to ma do trwalosci turbiny wg wrzesinski1 nie wiem

ale wiem wazniejsze jest jej chlodzenie (niz wyzej wymienione 1750) wtedy wytrzyma okolo 200000 tys km bez zmiennej geometri

ponadto tu jest mala sprezarka o malej bezwladnosci nie potrzebuje duzo zeby zaczac pompowac

Edytowane przez hadzii123

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Dbaj o dobry olej w silniku

2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km

3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,

w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator

5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami - delikatne naciskanie pedalu przyspieszenia w przedziale 1500-2500.

6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej

7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .

8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania

9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.

10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.

11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.

12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.

13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi

14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.

16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy

17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$

18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .

19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną

20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

 

​myślę że taka litania pomoże :-D

Nic dodać nic ująć:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam nie pozwól aby obrotomierz spadał poniżej 1750 , w przeciwnym wypadku szybko padnie turbina.

Kto wcisnął Ci taki kit?.

z pkt 12 bym polemizował :-)

 

i zabrakło pkt o jeżdżeniu na rezerwie...

Od nowosci jeździłem MB 316 Cdi.Od samego początku brał delikatnie olej(turbina sucha jak pieprz,bardzo delikatnie gwiżdże na obrotach(muzyka dla uszu)więcej brał oleju przy trasach gdzie byłem zmuszony troche pocisnąć).Silnik bardzo mocny,odpala od dotkniecia,niesamowicie wręcz przyspiesza,nie jedna osobówka w benzynie sobie odpusciła.Silnik najpiękniej sie zbiera w bardzo chłodne dni z dala od śmierdzących miast.To jest naprawde odczuwalne.Przepraszam admina,że zachwalam na forum Opla inna markę.Chciałem tylko delikatnie rozwinąć temat.Z tą rezerwą to masz rację.Najwiekszy syf wtedy idzie w pompę.Mam znajomego,który bardzo dużo jeździ Tdi po Europie.Potrafi zrobić w roku 100k km.Regularnie raz w roku wyciąga zbiornik i go płucze.Kiedyś byłem przy tym jak to robił.Byłem w szoku.Szlam,jakieś błoto na dnie zbiornika.

Edytowane przez Natan

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem na myśli że może wciągnąc więcej niż litr oleju między wymianami i nie ma się co przejmować... jak będzie to 0,5 l na 1000 km to będzie dopiero problem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mati11294, dnia 17 Maj 2014 - 00:12, napisał:

moze forumowicz wrzesinski sugeruje sie swoja ze zmienna geometrią ale co maja obroty do turbiny przeciez to nie kolo dmumasowe ze nie nalezy spuszczac obrotow ponizej 1750

turbina nawet ze zmienna geometria potrzebuje przegonienia od czasu do czasu

ale skad ten prog minimum 1750 obrotow(ktory odpowiada max momentowi) i co to ma do trwalosci turbiny wg wrzesinski1 nie wiem

ale wiem wazniejsze jest jej chlodzenie (niz wyzej wymienione 1750) wtedy wytrzyma okolo 200000 tys km bez zmiennej geometri

ponadto tu jest mala sprezarka o malej bezwladnosci nie potrzebuje duzo zeby zaczac pompowac

 

no i to rozumiem... może jakiś admion scali z twoim poprzednim postem i będzie git

 

miałem na myśli że może wciągnąc więcej niż litr oleju między wymianami i nie ma się co przejmować... jak będzie to 0,5 l na 1000 km to będzie dopiero problem.

 

IMHO każdy ma trochę racji. Grunt to wiedzieć czym się jeździ i dbać o auto. Ot i tyle, albo aż tyle wśród wielu kierowców.

nawet z tymi obrotami (ciekawe czemu dokładnie 1750? może podziałka tak jest na skali...) mogę się domyśleć że jazda na niskich obrotach, gdy turbo nie jest w stanie dopompować dodatkowego powietrza (czy. dodatkowe Nm) to auto zbiera się powoli, no bo brakuje mu momentu, EGR zamknięty a co za tym idzie dużo sadzy (z różnych powodów) a dalej to sadza na łopatkach turbiny w wydechu a co za tym idzie zacieranie się wirnikia, ew. klap, i pewnie parę innych spraw związanych z wyważeniem i masą łopatek może powodować że turbina się szybciej kończy

u mnie z ZB Z19DTH turbo gwizdało od początku, od nowości i nie miałem problemu, ale regularnie czyściłem boostsensor, kolektor i egr.

teraz w A14NET nie słyszę wogóle turbo

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jestem w podobnej sytuacji co założyciel tematu i doceniam wszystkie rady.
Sporo wzmianek na temat momentów obrotowych i optymalnych obrotów silnika, rozumiem że każdy silnik ma inne te wartości, więc chciałbym się dowiedzieć gdzie mogę to znaleźć?

Dodam, iż moja Insignia obecnie spala 6.5 l/100km ale chciałbym poprawić ten wynik, gdyż producent sugeruje spalanie poniżej 4 l/100km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności