Skocz do zawartości

Zdjęcie
- - - - -

Przeróbka kabla ładowania do samochodu elektrycznego

IEC62196 Mennekes

  • Zamknięty Temat jest zamknięty
1 odpowiedź w tym temacie

#1 OFFLINE   PatrykS

PatrykS
  • Użytkownik
  • 46 postów
  • LokalizacjaGdańsk
  • Model:Opel Ampera
  • Silnik:el. 150KM + 1.4 86KM

Napisano 27 listopad 2016 - 22:46

Część stacji ładowania samochodów elektrycznych wyposażona jest w europejskie gniazdo Type 2 / IEC62196 / Mennekes:

Zdjęcie1425a.jpg

 

Do takiego gniazda można podłączyć zarówno samochody z gniazdem europejskim, jak i takie z japońskim/amerykańskim Type 1 / J1772 / Yazaki, wystarczy odpowiedni kabel:

Zdjęcie1543a.jpg

 

Inne stacje zamiast gniazda mają od razu kabel z wtyczką Type 1 lub Type 2 - poniżej Type 2:

Zdjęcie1481a.jpg

 

Jeśli do takiej stacji podjedzie samochód Type 1 to niestety kabel nie pasuje. Jak widać gniazdo w stacji i wtyczka Type 2 wyglądają identycznie, wydaje się więc, że wystarczy podłączyć swój kabel do kabla stacji. Niestety standard IEC62196 przewidział takie kombinacje i ich zabronił ze względów bezpieczeństwa (powody na końcu opisu) - we wtyczce Type 2 te cieńsze styki komunikacyjne są cofnięte i jeden z pinów kabla (ten krótszy) nie kontaktuje, stąd ładowanie nie działa. Skoro pin jest za krótki to może odrobina Viagry? :-)

 

IMG_3374a.jpg

 

IMG_3375a.jpg

 

IMG_3376a.jpg

 

Kawałek miedzianego przewodu nawierciłem i nagwintowałem, tak samo pin, i połączyłem fragmentem śrubki 2,5mm. Sprawdzone i działa, można to też wykorzystać jako przedłużacz, jeśli stacja zastawiona i wolne miejsce jest gdzieś dalej.

Zdjęcie1875a.jpg

 

Uwaga o bezpieczeństwie - standard IEC62196 zabrania takiego przedłużania z powodu tego, że stacja nie jest w stanie wykryć obciążalności dołączanego kabla i poprawnie zaraportować samochodowi maksymalny dopuszczalny w tych warunkach prąd. Przerobiony w powyższy sposób kabel będzie niebezpieczny, jeśli stacja i samochód są w stanie dać/pobrać większy prąd niż obciążalność kabla, np. gdy stacja i samochód są w stanie dać/pobrać 32A (większość publicznych stacji 7 i 22kW, i np. Nissan Leaf w wersji z mocniejszą ładowarką pokładową), a przerobiony kabel tylko 16A, to niestety może on w trakcie takiego ładowania wygenerować efekty aromatyczne i świetlne. W przypadku mojej Ampery problemu nie ma, bo jest ona w stanie pobierać tylko ok. 15A, zresztą kabel, który przerobiłem, był 32-amperowy.

 


  • 1

Uruchom; JavaScript!
Odśwież

Użytkownik jest zalogowany Pan Kontekstowy

  • Użytkownik
  • 1060 postów
  • Model:Opel
  • Posiadasz LPG:TAK

#2 OFFLINE   PatrykS

PatrykS
  • Użytkownik
  • 46 postów
  • LokalizacjaGdańsk
  • Model:Opel Ampera
  • Silnik:el. 150KM + 1.4 86KM

Napisano 28 czerwiec 2017 - 15:24

Rozwiązanie ma jedną małą wadę - w większości przypadków trzeba najpierw podłączać kabel do stacji ładowania, a dopiero potem do samochodu, w przeciwnym wypadku stacja za szybko uruchamia blokadę wtyczki i nie daje się jej wsunąć.


  • 0

Uruchom; JavaScript!
Odśwież




Podobne tematy: Collapse