Skocz do zawartości

Automatyczna skrzynia biegów - korzystanie z biegu N


Gość EoCh

Rekomendowane odpowiedzi

Uzyskałem sprzeczne informacje na temat sposobu korzystania z biegu N.

Jedna osoba radziła mi przy dłuższym oczekiwaniu (np. na światłach) zmianę biegu z D na N. Inna twierdzi że jest to działanie szkodliwe dla skrzyni i że bieg ten służy tylko do holowania.

Jak jest naprawdę? Można podczas postoju przy włączonym silniku korzystać z tego biegu czy nie?

 

Wysłane z mojego Nexus 5X przy użyciu Tapatalka

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość a602820922

N czyli neutral czyli tak zwany Luz, generalnie przy postoju powyżej 3 minut zalecalbym zmienić na N. No ale nigdy nie wiemy jak długo będziemy stać. Na D sprzęgło może się szybciej zużywać.

 

Sent from my Nokia 5110 using Tapatalk

Edytowane przez a602820922

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość finerek123

Wrzucając N zmniejszasz ciśnienie smarowania panujące w skrzyni biegów, czyli używasz go wtedy i tylko wtedy gdy jedziesz holowany na krótkim dystansie(brak smarowania)

 

Przy krótkim okresie czekania wystarczy D i hamulec zwykły bądź ręczny

 

Przy dłuższym wrzucasz P lub N lub D z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka technicznych faktów:

1. nie wolno holować automatów - tak generalnie. Dopuszcza się w szczególnych przypadkach holowanie na odcinku kilku kilometrów z prędkością nie większą niż 30km/h. Jeśli silnik nie pracuje, to skrzynia leci na sucho - nie ma napędu pompy oleju w skrzyni, nie ma tym samym jej smarowania. Tylko i wyłącznie w pozycji N może to mieć miejsce, zabrania się holowania na biegu.

2. jak sama nazwa wskazuje jest to skrzynia AUTOMATYCZNA. Zrzucanie na N jest bezcelowe. Współczesne skrzynie są na tyle zaawansowane, że redukują lub wyłączają tryb pełzania po 3-5 sekundach postoju. Skutkuje to swobodnym obiegiem oleju w skrzyni i nie przeciąża przemiennika momentu obrotowego (hydrokinetyka). Oszczędza też paliwo nie powodując bezcelowego obciążenia silnika. Sterownik skrzyni bierze informacje z automatu stop i czujnika VSS (vehicle speed sensor czyli czujnik prędkości). Po puszczeniu hamulca domyka się elektrozawór na płycie sterującej skrzyni i całe ciśnienie wygenerowane przez pompę oleju jest dostępne.

3. bieg N jest w pewnym sensie przerywnikiem między D a R. Chodzi o zredukowanie ciśnienia w układzie przełączania biegów, aby niepotrzebnie nie niszczyć elektrozaworów i sprzęgiełek. Dla niedowierzających proponuję przez kilka miesięcy jeździć na zasadzie "jeszcze nie wyhamowałem a już wrzucam bieg w przeciwnym kierunku". Gwarantuję konieczność naprawy lub wymiany skrzyni. Ciśnienia jakie powstają podczas takiego traktowania skrzyni przekraczają wielokrotnie znamionowe ciśnienie oleju w układach skrzyni.

 

Macie automaty, to dbajcie o nie. To nie jest idiotoodporne urządzenie i wymaga troski użytkownika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mam konkretną odpowiedź. Dzięki.

Czyli jak się auto zepsuje i nie odpali to najlepiej na lawetę.

 

Wysłane z mojego Nexus 5X przy użyciu Tapatalka

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze dopytam o używanie skrzyni w automacie bo widzę że mam do czynienia z fachowcem.

1. Gasimy i odpalamy silnik tylko na P?

2. Można zmieniać biegi od 1 do D? Jeśli tak to czy w czasie jazdy czy na postoju?

3. Na P można wrzucać pewnie tylko jak auto stoi? Wolę się upewnić.

 

Wysłane z mojego Nexus 5X przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez EoCh

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Najczęściej. Można też na N. Tylko w tych dwóch położeniach lewarka możliwe jest uruchomienie silnika, inaczej się nie da.

2. I na postoju i w czasie jazdy. ALE: podczas jazdy wolno tylko i wyłącznie zmieniać manualnie od 1 do D. Zmiana w przeciwną stronę jest szkodliwa dla skrzyni, bo gwałtownie i w niekontrolowany przez skrzynię sposób wzrasta ciśnienie po wbiciu niższego biegu. Biegi 1, 2, i 3 (czasem też 4 i 5 zależnie od ilości biegów) pozwalają na hamowanie silnikiem, czego nie ma przy trybie D - na nim jest coś na styl wolnego koła.

3. Tak. Jadąc jak wrzucisz P to możesz uszkodzić skrzynię. P blokuje przednie koła w sposób MECHANICZNY poprzez system zapadek, które się zazębiają.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widze ze ludzie lubia sobie komplikowac zycie ;)

biegow 1,2,3 uzywa sie ciagnac przyczepe albo w gorach

odpowiadaja ilosci biegow wybieranych przez skrzynie

na 3 beda to biegi 1 2 i 3 a nie tylko 3

poczytac sobie instrukcje ;)

w codziennym uzytkowaniu jezdzi sie na D i na R

N juz napisano wyzej

nie wrzuca sie na swiatlach

olej w skrzyni sie wymienia

najczesciej 3 lata i 60 tysi kmow to zalecany interwal

i nie wierzyc w gadanie

ze sie psuje jak sie wymieni

albo ze sie wogole nie wymienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności