Skocz do zawartości

X30XE-service manual, momenty dokręcania głowic i korb, schematy silnika...


Gość marcelo

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim po długiej nieobecności.

Poszukuję wszelakich danych serwisowych silnika x30xe bo niestety mój sintrolot zaniemógł - UPG :placze:

Mechanicy w okolicy boją się tego silnika ja ognia - jak słyszą że v-łka to mina im rzednie i zaczynają dziwne kwoty

za robociznę podawać - najtańszy zażyczył sobie 2500PLN a najdroższy... jak za sintre :boshe2:

W pracy już zaklepałem 2 tygodnie urlopu i auto leci na garaż - niestety bez kanału - zaplecze techniczne mam

bo serwisuję motocykle tylko brakuje wiedzy a raczej manuala do tego silnika.

Najbardziej interesuje mnie sposób dokręcania

1. głowic - kolejność dokręcania szpilek i z jakim momentem i jakie etapy

2. stop korbowodów - będę wymieniał panewki na korbach

3. cała reszta innych rzeczy które będą ruszane -pokrywy klawiatury (alu) chłodnica oleju, miska oleju, pompa oleju itd...

Jakie panewki i pierścienie tłokowe kupić - chodzi o firmę, słyszałem że pierścienie goetze wytrzymują 60kkm i silniki zaczynają wciągać olej więc może mahle? Uszczelki UPG i inne to raczej elring a panewki może kolbenschidt...

Proszę o wsparcie

 

Jak ogarnę jakiś aparat to zrobię foto recenzję i może da się z tego opracować pomoc dla potomnych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łap :D

 

Momenty dokręcania

Głowica silnika
Wymiana śrub: Tak
Etap 1 Dokręcenie: 25 Nm
Etap 2 Dokręcenie: 90°
Etap 3 Dokręcenie: 90°
Etap 4 Dokręcenie: 90°
Etap 5 Dokręcenie: 15°

Pozostałe momenty dokręcania
Łożysko główne wymiana śrub/nakrętek: Tak
Łożysko główne Etap 1: 50 Nm
Łożysko główne Etap 2: 45° + 15°
Łożysko korbowodu wymiana śrub nakrętek: Tak
Łożysko korbowodu Etap 1: 35Nm
Łożysko korbowodu Etap 2: 45° + 15°
Pompa olejowa do bloku silnika : 6 Nm
Miska oleju do bloku : 20Nm
Korek spustowy oleju : Torx 10–15Nm sześciokąt 45–50Nm
Koło zamachowe zastosować nowe śruby : 65 Nm + 30° + 15°
Tarcza dociskowa sprzęgła do kola zamachowego : 28Nm
Śruba centralna koła pasowego wału korbowego zastosować nową : 130Nm + 40° -50°
Koło walka rozrządu zastosować nową : 50Nm +60° +15°
Łożysko/obudowa walka rozrządu : 8Nm
Pokrywa głowicy silnika : 8 Nm
Kolektor ssący do głowicy silnika : 22Nm
Kolektor wydechowy do głowicy silnika : 22Nm
Świece zapłonowe : 25 Nm
Sonda lambda : 42Nm
Czujnik spalania stukowego : 20Nm
Piasta przedniego koła zastosować nową nakrętkę : 160Nm
Piasta tylnego koła : 82Nm
Końcówka drążka kierowniczego zastosować nową nakrętkę: 30Nm +115°
Zacisk hamulcowy do zwrotnicy przód : 185Nm
Zacisk hamulcowy do czopu osi tył : 110Nm
Nakrętki mocujące koła : 140Nm



 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kacper - super info.

 

Popytałem trochę tu i tam i tak: pierścienie tłokowe zakładamy tylko Mahle, polska Prima też jest ok ale zdarza się, że na nich wciąga trochę oliwy,

szerokim łukiem omijamy pierścienie Goetze - szybko siadają.

Panewki najlepsze Kolbenschmidt ale mogą być inne - ponoć nie ma to aż takiego znaczenia - osobiście nie będę tego sprawdzał.

Uszczelki pod głowice i inne zakładamy Elringa ale jeszcze się dopytam w jednym miejscu o inne marki.

 

Jeśli ktoś ma doświadczenie w tej sprawie to proszę o wypowiedź - wszelkie uwagi mile widziane.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelki i uszczelniacze Elring i Victor Reinz (uszczelki) - raczej innych bym nie szukał.

Pierścienie to zwróć uwagę by były normalne czyli olejowe zwykły pierścień ze sprężynką (2 częściowy) nie 3 częściowe.

Oczywiście uszczelniacze smarujemy (część roboczą) olejem, blok pod upg na sucho, otwory gwintowe przedmuchać a nawet warto odtłuścić płaszczyzny przylegania. tak samo pod pokrywy głowicy. Czasem mechanicy kładą dodatkowo pod pokrywami cienką warstwę kleju. Śruby głowicy warto dać nowe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierścienie.

Kupiłem kiedyś mahle i zamki już były za duże.

W Primie zamki sam ustalasz.

No i chyba tylko Prima ma ten dobry pierścień olejowy.

Panewki mahle mogą byc, KS też.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś właśnie słyszałem, że Primy mają najlepsze olejowe i teraz się zastanawiam Prima czy Mahle - opinie są podzielone.

Szczelina na zamkach powinna być jaka? 0,2 - 0,4???

Śruby głowicy idą nowe - stare zostają śruby korbowodów bo nie może znajomy ze sklepu ich namierzyć.

Ogólnie zasady mechaniki jak w motocyklach, przed założeniem głowic blok sprawdzę liniałem włosowym - głowice idą na kapitalkę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śruby korb pasują od c20xe, tak samo tłoki ;)

ARP nie szukałeś?

 

Choć ARP u mnie się powyginały, jakby z masła były.....

Kupiłem te tańsze, za 4 stówki, bo miałem na myśli okolice 300KM, a nie więcej, więc pomyślałem, że starczą.

 

Łap luzy na zamkach

https://www.sendspace.com/file/uh3n7u

 

 

 

Jeszcze o tych momentach dokręcania.

Czemu ja mam inne dane?

https://www.sendspace.com/file/k72ae7

 

EDYTA

 

Jeszcze o dokręcaniu.

O śrubach głowicy już wiesz, że wydmuchać gniazda, ale też śruby posmarować delikatnie olejem - gwint.

To samo ze śrubami na korbach.

Nie, że mają ociekać, ale mają być wilgotne.

Edytowane przez ja37

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadoma sprawa - tak samo łeb śruby - bo inaczej zacierają się jak nie na gwincie to na powierzchni przylgowej pod łbem.

Momenty dokręcania głowicy masz takie same tylko Kacper 270 stopni ma rozbite na 3 razy po 90 - znacznie bezpieczniejsza metoda

dokręcania bo po trochu równomiernie dokręcasz głowicę.

Edytowane przez marcelo

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim po długiej nieobecności.

Poszukuję wszelakich danych serwisowych silnika x30xe bo niestety mój sintrolot zaniemógł - UPG :placze:

 

to i ja coś dorzucę :D

https://drive.google.com/open?id=0BzPykSUrV5lHT0cwdDlxYzFSSmc

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadoma sprawa - tak samo łeb śruby - bo inaczej zacierają się jak nie na gwincie to na powierzchni przylgowej pod łbem.

Momenty dokręcania głowicy masz takie same tylko Kacper 270 stopni ma rozbite na 3 razy po 90 - znacznie bezpieczniejsza metoda

dokręcania bo po trochu równomiernie dokręcasz głowicę.

:):)

Wiadomo, ja, żeby uzyskać równo te 25Nm początkowe kręcę chyba ze 3 razy po trochu, nie ma tak, że zaczniesz od 1 śruby na 25 i przelecisz wszystkie i jest ok - ta pierwsza ma wtedy jakieś 10Nm...., lepiej poświęcić czas a zrobić dobrze.

Pomiędzy etapami dobrze jest iść na piwo, niech się naprężenia uspokoją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności