Skocz do zawartości

kangur

Użytkownik
  • Zawartość

    1
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

0

O kangur

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Model
    Opel Vivaro
  • Silnik
    2.5 146 KM
  • Posiadasz LPG
    NIE
  1. kangur

    Skrzynia biegów

    Witam, ponieważ na tym forum to mój pierwszy post, zatem najpierw chciałbym się przywitać ze wszystkimi Borykam się z tym samym problemem rzężenia/grzechotania/wibracji skrzyni (?) i chciałbym dołączyć do tematu. Mam już trochę własnych doświadczeń w tym temacie, więc chcę się podzielić z innymi - może uchroni ich to przed niepotrzebnymi wydatkami. Mój samochód to Vivaro 2.5 CDTI 107 kW (146 KM) r. prod. 2010, wyznacznik silnika G9U630. Po pierwsze ten silnik na pewno nie ma dwumasy - wiem, bo sam robiłem sprzęgło i wyciągałem skrzynię. Dwumasę mają wersje 2.5 DTI 135 KM. Dla tych co się łudzą, że wymiana sprzęgła pomoże mam złą wiadomość: nie pomoże - wymieniłem tarczę, docisk, wysprzęglik hydrauliczny (kompletny zestaw LUK), wszystkie łożyska w skrzyni biegów, lewą półoś ze zintegrowanym przegubem wewnętrznym i... nic się nie zmieniło... Natomiast zaobserwowałem następującą rzecz: na postoju przy pracującym silniku i bez wciśniętego pedału sprzęgła delikatna próba wrzucenia jakiegokolwiek biegu (podkreślam delikatna, ponieważ obciąża się w ten sposób synchronizator, który blokuje wrzucenie biegu) wywołuje właśnie owo nieprzyjemne "grzechotanie" w skrzyni (sprawdźcie to proszę u siebie i dajcie znać). Dodatkowo - po zmianie biegu np. z I na II i miękkim puszczeniu sprzęgła (tj. z delikatnym poślizgiem) - zauważyłem, że w momencie poślizgu sprzęgła grzechotanie nie występuje. Ale już po całkowitym zasprzęgleniu (puszczeniu sprzęgła) grzechotanie pojawia się i trwa gdzieś do 2100-2300 obr/min. I tak jest praktycznie na każdym biegu bardziej lub mniej - nieprzyjemne wibracje/hałas zależą od obrotów silnika w połączeniu z dużym momentem obrotowym przekazywanym na półosie napędowe. To wskazywałoby na drgania skrętne od wału korbowego, które poprzez sprzęgło przenoszą się do skrzyni i wywołują hałas, ale co dokładnie w samej skrzyni ten hałas powoduje tego niestety nie wiem. Byłem przy rozbiórce mojej skrzyni w warsztacie specjalizującym się w skrzyniach i przy weryfikacji łożysk i wałków - żadnych widocznych i rzucających się w oczy oznak zużycia nie zaobserwowałem - jedynie na niektórych łożyskach widać było minimalne ślady wypracowania bieżni (mikro- pitting powierzchni). Mimo to wymieniłem wszystkie na nowe chociaż gość twierdził, że tak naprawdę jeszcze kilkadziesiąt tysięcy mogłyby zrobić. Na drgania skrętne wskazywałoby również opisane przeze mnie doświadczenie z poślizgiem sprzęgła - poślizg tarczy sprzęgłowej miękko tłumi drgania i hałasu wtedy nie słychać. To by wskazywało, że dwumasa mogłaby rozwiązać problem z tym, że moja wątpliwość dotyczy właśnie kompatybilności dwumasy z silnikiem G9U 630 (146 KM), w którym dwumasa fabrycznie nie występuje. Niby śrub mocujących zamach do wału jest tyle samo, ale nawet w serwisie nie potrafią powiedzieć, czy taka zgodność występuje. Jest jeszcze kwestia zmieszczenia się zestawu sprzęgła z dwumasą w komorze sprzęgłowej, ale to akurat nie powinno być problemem, ponieważ obudowy skrzyń są chyba takie same, a różnica pomiędzy wyznacznikami skrzyń polega jedynie na minimalnie różnych przełożeniach. No i jeszcze pytanie czy dwumasa wytrzyma obciążenie z mocniejszego silnika. Ja osobiście nie spotkałem nikogo, kto taką podmiankę sprzęgła by robił. To byłaby bardzo cenna informacja po pierwsze czy się da to wykonać bez żadnych komplikacji, a po drugie czy daje to spodziewany efekt w postaci braku nieszczęsnego rzężenia skrzyni. W warsztatach patrzą na mnie dużymi oczami gdy pytam o możliwość zastosowanie dwumasy zamiast zwykłego sprzęgła w Vivaro - to się im nie mieści w głowie, ponieważ wszyscy pytają o kierunek odwrotny... Jeszcze nie wspomniałem, że to rzężenie występuje u mnie także podczas wolnej jazdy na I, II biegu, np. w korku, ale o tym już ktoś pisał wcześniej. Jeśli ktoś z Was ma wiedzę o kompatybilności sprzęgieł i efektach napiszcie proszę! Pozdrawiam wszystkich ciągle walczących... Ps. Właśnie wracając z pracy zaobserwowałem kolejną właściwość. Opisałem wyżej jak wywołać grzechotanie na postoju poprzez próbę wrzucenia dowolnego biegu bez sprzęgła. Ale oto ciekawostka: dotyczy to tylko biegów do przodu. Przy takiej próbie z wstecznym (bez obaw - jest synchronizowany) jest cisza! Czy to coś komuś z Was mówi?
Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.