Skocz do zawartości

Wymiana rozrządu ecotec 16v


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1 czyli 1,8 16V na małym bloku czyli generalnie cała rodzina silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16xe, x18xe1, z18xe...
Można go zatem wykorzystać do innych silników 16v, nawet tych starszych, jeszcze nie-ecotec'ów, ponieważ zasady jakimi się kierujemy są takie same, a różnica będzie tylko w szczególikach.

Zaczynamy od podniesienia samochodu i zdemontowania prawego przedniego koła, po czym w komorze silnika demontujemy cały osprzęt w okolicy rozrządu: puszke filtra powietrza, przepływomierz, zawór par paliwa, górną osłonę rozrządu, pasek wielorowkowy:

1.JPG

P1060578.JPG

Górna obudowa rozrządu zamocowana jest 3 śrubami:

P1060583.JPG

Po zdjęciu górnej obudowy rozrządu zakładamy klucz na długiej przedłużce i kręcimy wałem silnika zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż cechy na kołach wałków rozrządu ustawią się ładnie w jednej poziomej linii:

P1060588.JPG

P1060597.JPG

Następnie zdejmujemy dolną częśc obudowy rozrządu (na 4 zatrzaskach - delikatnie!!!) i odszukujemy otwór rewizyjny koła zamachowego umiejscowiony pod filtrem oleju i blokujemy wał korbowy poprzez włożenie grubego śrubokręta - otwór rewizyjny:

P1060586.JPG

Po zablokowaniu pełną parą odkręcamy śrubę wału korbowego w lewo, co zaskutkuje też odkręceniem koła pasowego i naszym oczom ukaże się dolne koło rozrządu. Na samym kole jest cecha i na obudowie wewnętrznej rozrządu:

P1060590.JPG

Jak widać mamy niespodziewajkę... U mnie konieczność wymiany rozrządu nie nastąpiła na skutek przebiegu, bo rozrząd był nowiutki (przelatał może z 5 tyś km) ale jakiś paprok składając go nie przyuważył małej śrubki, która wpadła do wnętrza obudowy rozrządu... Niestety ogoliła trochę pasek i na szczęście do mojego przeczulonego ucha dobiegł delikatny dźwięk, który jest nietypowy dla pracy rozrządu - dzięki temu paska nie rozwaliło i nie muszę robić głowicy po zerwaniu paska. Pasek wyglądał jak po wojnie:

P1060593.JPG

Wracając do czynności... Demontujemy czujnik wałków rozrządu - 2 śrubki na torxa:

P1060589.JPG

Przed zdjęciem paska rozrząd najwygodniej ustawić tak, aby wszystkie cechy się pokrywały: dolne koło z obudową a wałki względem siebie. Odkręcamy napinacz paska, demontujemy go, odkręcamy obie rolki prowadzące, wywalamy stary pasek, odkręcamy pompę wody (3 śruby) i wywalamy stary pasek. Zakładamy i przykręcamy nową pompę wody (ma cechy na obudowie), montujemy nowe rolki, montujemy napinacz ale luźno - musi latać luzacko. Sprawdzamy dokładnie cechy dolnego koła i cechy wałków, zakładamy nowy pasek. Wstępnie napinamy napinacz - strzałka napinacza patrzy na środek skali napinacza. Wykonujemy 2-3 obroty wału korbowego aby pasek się ułożył i sprawdzamy cechę napinacza - jeśli mieści się w skali to ok, jeśli nie, to luzujemy, napinamy i dociągamy zgodnie ze wskazaniami.

Montujemy osprzęt w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeśli wszystko zrobiliśmy dokładnie, to silnik odpali na dotyk i będzie mruczeć jak marzenie.

WAŻNE

Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. Jeśli chodzi o smallbloki 16v to różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby i taki pasek NIE PASUJE - pasuje tylko do corsy i agili.
Do Vectry, Astry, Zafiry z silnikami 16v na małym bloku potrzebny jest pasek 169 zębów. Tych pasków są 2 rodzaje i różnią się kształtem zębów. Orientacyjnie podam oznaczenie paska jaki ja kupiłem - Contitech CT873. Ogólnie można krzyczeć jako oznaczenie paska 169x20 alle jak napisałem wyżej - kształt zębów jest ważny, więc warto mieć "na wzór" stary pasek w razie draki.


Autor: ArKos & Grzes997
Źródło: http://forum.samnaprawiam.com

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
Opis dotyczy (...) silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16se, x18xe1, z18xe...

 

Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. (...) różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby

 

ja sie z Toba nie zgodze, bo wlasnie mam Astre z silnikiem Z18XE i mam pasek 162 zeby

 

Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1

 

Masz coś niejasne? Przeczytaj jeszcze raz, a potem jeszcze raz i jeśli mało, to jeszcze raz...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Przemo1404

A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego??

Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą :neutral:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego??

Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą :neutral:

 

Tu go widać - strzałką zaznaczony:

 

P1060586.JPG

 

Tyle, że mam skrzynię automatyczną AF-17, a silnik x18xe1.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
Gość qba66666

witam wszystkich forumowiczów. próbowałem dzisiaj wymienić pasek rozrządu ale nie mogłem zablokować koła zamachowego. na zdjęciu widać otwór rewizyjny lecz w mojej astrze 1,6 16v ecotec takiego otworu nie ma. mam jeszcze dwie takie identyczne astry i w nich także nie ma. po długim poszukiwaniu w końcu znalazłem. nie ma takiego otworu tylko jest mała szczelinka w którą wchodzi cienki płaski śrubokręt. była ona zabrudzona i nawet jej nie było widać. jest ona troszkę niżej ten otwór na zdjęciu i jest między miską olejową a silnikiem. mam nadzieję że komuś pomożę moja wskazówka. pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Gość stonefree78

Witam Kolegów. Chciałbym się przywitać i przedstawić jako nowy użytkownik tego forum.

 

Właśnie przybieraliśmy się z kolegą do wymiany rozrządu w nowo zakupionej 1,4 16V z 98 roku. Zastanawia nas jednak kilka rzeczy:

1)Czy potrzebna będzie blokada wałków rozrządu, a jeżeli tak, to czy wystarczy ?: http://allegro.pl/opel-astra-1-4-1-6-16v-blokada-blokady-rozrzadu-i2265570161.html

2) Czy podstawienie lewarka pod misę olejową i uniesienie silnika wystarczy do demontażu wspornika poduszki silnika?

3) Nowy napinacz paska rozrządu ma w pudełeczku instrukcję. W instrukcji tej oprócz klucza imbusowego 6 narysowany jest jakiś klucz, którym według tej instrucji dodatkowo należy obracać centralną część napinacza. Czy nie wystarczy imbus i czy centralna część napinacza sama nie blokuje się po zachaczeniu w odworze w bloku silnika?

4)Czy tak, jak napisano powyżej, wystarczy nową pompę wodną włożyć dokładnie tak jak wyjętą starą, czy trzeba też mieć klucz do pompy wodnej i obracać nią w celu prawidłowego napięcia paska?

 

Bardzo proszę i z góry dziekuję za odpowiedzi. Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności