Skocz do zawartości
bogdan1981r

rezystor wentylatora chłodnicy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów, mam pytanko o zasadę działania opornika wentylatora chłodnicy, po co on tam jest , jak działa , i czy można go zastąpić czymś innym np kawałkiem zwykłego przewodu? U mnie wentyl chodzi tylko na 2 biegu a potrzebny jest 1 bieg do poprawnego działania klimy. Wymiana całego wentylatora to koszt 1500zł oryginał (nie ma zamiennika do tego modelu) SKANDAL ASO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie dam sobie ręki uciąć,

ale po konstrukcji sądzę, że on "odbiera" część mocy* wentylatora. Na 1wszym biegu odbiera mu jej dużo, na 2gim troszkę mniej... a na ostatnim jest zwarciem.

 

Dlatego jak zastąpisz go "przewodem" masz wiatrak na 4tym biegu - czyli max.

 

Jeśli dobrze myślę, to jest to baaaardzo nie efektowna metoda, ale chyba w tamtych czasach średnio znane było PWM i tranzystory MOSFET ;]

 

*mam tu na myśli stopniowe ograniczanie prądu(A) jaki dopływa do wentylatora...

Edytowane przez silvo44

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak dobrze rozumiem opornik jest po to żeby ten wiatrak na pierwszym biegu chodził na mniejszych obrotach, przewód nie zda egzaminu. Koledzy a zna ktoś parametry tego rezystora żeby można było zastąpić go jakimś innym nie koniecznie oryginałem opla ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

już dziś było, no ale!

 

http://www.astra.auto.pl/content/view/319/1/ ;]

 

Tylko, że ty piszesz, ze masz tylko 2gi bieg, a w opisie jest że działą tylko 4ty...

Może to nie rezystor, może to przełącznik :?:

Edytowane przez themarvin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy chodzi mi o wentylator chłodnicy!!!!!!!

Edytowane przez silvo44
reg 3.1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

<sciana> to wybacz, nie doczytałem.

 

Jeżdżę F'ką, więc nie wiem jak to wygląda w G...

 

sorki za zamęt :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc, cenne informacje. Muszę rozebrać wentyl i zobaczyć co się w nim dzieje ale dzięki tym instrukcją wiem gdzie pogrzebać. pozdrowionka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów, moja walka z pierwszym biegiem wentylatora jeszcze nie skończona. Wyjąłem wentylator, pojechałem do magika-elektronika i niby termik jest ok (przepuszcza prąd) i rezystor też niby ok (też przepuszcza prąd), silnik wentylatora też jest ok ponieważ śmiga na 2 biegu. Koledzy może macie jakieś pomysły co może być przyczyną braku pierwszego biegu wentylatora chłodnicy. Proszę o podpowiedzi :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolego betagoo, jak możesz to napisz na ile pinów był podłączony ten wentylator o którym pisałeś 3 czy 4 ? U mnie jest na 4 i chciałbym ten schemat wykorzystać?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, podepnę się pod temat

mam ten sam problem, tzn brak pierwszego biegu wentylatora,

do wentylatora dochodzą 4 przewody (2grube, 2 cienkie) - więc schemat trochę inny (nie mam)

udało się może komuś naprawić tą opornicę ? a może da się zastosować jakiś elektroniczny regulator (na te 6V) ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość opopopoo

Pozwolę się podłączyć pod temat.

Otóż w jednym z naszych opli, Astra G z końca 2002

ma jeden wentylator. Bez specjalnego wentylatora na kondensatorze klimy.

Wentylator siedzi za chłodnicą.

Ma gniazdo 4-stykowe.

Są dwa rezystory, jeden już przerwany. A na drugim proces

nadżerania w trakcie. Więc tylko kwestia czasu kiedy i on pójdzie.

Ponadto słyszałem opinie, że w Oplach z tych lat wiatrak wentylatora

lubi być źle wyważony (w trakcie eksploatacji dochodzi do braku wyważenia).

Przez bicie rozwala chłodnicę. Może to nawet jest prawda, bo w tej

Astrze już chłodnica i kondensator klimy były rozczelnione i wymagały wymiany.

 

Dlatego ze względu na ewent. złe wyważenie wiatraka i słaby stan rezystorów

chcieliśmy wymienić go. Tylko że niestety wentylatora o numerach jak oryginalny

nigdzie nie uświadczysz. No chyba że u Opla samego po horrendalnie wysokiej cenie,

powyżej 1200PLN.

Chodzi o

Opel 1341372

0986 338 007

EAN 404 702 423 4888

Silnik 0 130 303 298 (Bosch), albo 13 128 687 (GM)

Wirnik 0 130 303 927 (Bosch), albo 13 128 688 (GM)

Wszystko co dostępne dla Astry G w wolnym handlu ma 3 styki w gnieździe.

 

Na dobre złego w web nikogo nie znajdziesz, kto by też miał takie problemy.

Więc nie wiem, co w tym przypadku się praktykuje.

Czy może elektrycy robią przestawkę z 4 na 3 styki z odpowiednią przejściówką.

 

Ktoś już walczył z tym tematem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak na zdjęciu, wentylator ma dużą wtyczkę na 3 piny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie no normalnie nie moge. Silnik elektryczny to chyba kazdy wie ja dziala i ile kabli od niego wychodzi. PRzeciez tam nie ma nic skomplikowanego. Wtyczke mozesz nawet uciac i wszystko polutowac na tzw "krótko". Nie ma to kompletnie znaczenia. Wchodza 3 kable a wychodza dwa do wiatraka. Jeden kabel to biegun akumulatora ( nie pamietam czy masa czy plus ale to nie istotne) Dwa kable pozostale to jedne z bezposrednim podpieciem wiatraka na pełną kite a drugi to po rezystorze. Razem sie spinaja przy wyjsciu i ida do tego wiatraka. Rezystor mozesz sobie samemu zrobic nawijajac odpowiednia ilosc drutu najlepiej stalowego. Miedziany ma znikomy opor wiec bys musiał nawinac tam chyba ze 20-30 metrów. Opro tez nie jest jakis mega duzy bo przy tego typu napieciach jest duzy przeplyw proadu ( ampery). Jest wytracenie tegoż pradu na tym rezystorze i tyle. Mozna od biedy zapodac zamiast rezystora diody prostownicze ale takie dosc duze wielkosci kciuka bo eda sie grzały . Potrzebne 3 do 4 diód.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolego " wesol" według tego co piszesz to wszystko łatwe i przyjemne. Koledzy zgodzę się z poprzednikiem bardzo ciężko dostać wentyl do astry g tam gdzie jest tylko jeden za chłodnicami. Brak zamienników, wszystkie zamienniki i używki są podpinane na 3 piny. Nowy w aso ponad 1000zł. Co do naprawy to "wesol" w tym modelu do opornika dochodzą 4 przewody a wychodzą 2 a 4 dlatego ze ten model wentylatora posiada 3 prędkości obrotu. Więc nawinięcie drutu jest do bani ponieważ przez ten opornik przechodzi prąd do 2 biegów wentyla dopiero 3 jest uruchamiany na krótko. Opornik musi być odpowiedniej wartości ponieważ od oporności zależy prędkość obrotu wentyla na 2 pierwszych biegach a domyślam się że ta prękośc nie jest obojętna do prawidłowego działania klimy i chłodzenia silnika. Co do lutowania to chyba nie wiesz co piszesz bo gdy przez ten opornik przepływa prąd to jest duża temp która topi cynę więc odpada. Można zastosować inne oporniki ale kto to zna ich wartości i jak wygląda schemat(gdzie go znaleźć -parę nocy szukałem) i na dodatek muszą one zmieścić się w tej kieszonce gdzie stara opornica ponieważ tylko tam może odpowiednio być schładzana przez prawidłowo działający wentylator>. Tak więc koledzy oceńcie sami czy to wszystko takie łatwe jak twierdzi kolega "wesol".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość opopopoo

Kolego " wesol" według tego co piszesz to wszystko łatwe i przyjemne...

 

Właśnie, w sklepach elektr. dostaniesz nie jeden a kilka typów drutów oporowych.

I który mam wziąć. Parametrów oryginalnego producent wentylatora nie publikuje.

Poza tym w jak cholernych warunkach te rezystory pracują: temperatura od głębokiego mrozu

do wysokich upałów, do tego dochodzi duża wilgotność albo super sucho,

sól, brud, inne obciążenia mechaniczne.

Mocowanie rezystorów też jest porządne, bo takie musi być.

Zwykłymi narzędziami nie sposób wyciągnąć stary drut i wsadzić nowy zwój

tak aby trzymał długi czas.

A skąd jesteś pewny, że te diody będą tak samo się zachowywać jak poprzednie rezystory,

pod każdym znaczącym tu aspektem. Właściwości muszą być identyczne.

 

Przepis kolegi wesol to absolutnie nie tędy droga. Popieram w zupełności bogdana 1981.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy może ktoś ma jakiś namiar na używany wentylator do astry g lub zafiry a (bo to to samo) z lat 2002-2005 tam gdzie jest jeden wentyl od obu chłodnic. Proszę o namiar tu na forum lub e-mail: bogdan1981r@wp.pl. Dodam tylko że musi to być wentylator podpinany na wtyczkę z 4 pinami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to czy sa 4 kable i wiecej predkosci to nie przeszkadza. Nic to w zasadzie nie zmienia. Jesli masz taki eproblemy z tak prosta rzeczą elektryczna jak zbudowanie opornika to faktycznie chyba jednak pozostaje ci tylko zakup nowego opornika. Czemu diody podpasuja?? Bo moze tak robilem co?? 4 diody o pradzie nominalnym 10amper załatwia sprawe. JAkbys nie wiedzial na diodach wytracane jest napiecie. Niestety grzeja sie bo opornik wlasnie dziala na tej zasadzie ze prad jest wytracany w formie ciepla. Poszukaj sobie conieco na necie o elektryce prawo Ohma itp. Nie ma tam nic trudnego. Prosta zaleznosc ktora opanuje uczeń z 3 klasy ktory mial dzielenie i mnozenie jesli nie dasz rady tomoze kalkulator bedzie pomocny. Jaki drut masz użyć do nawiniecia nowej opornicy? Najlepiej o podobnym przekroju ale wazne jest to zeby zachowac odpowiednia rezystancje by wiatrak pracowal wolniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.