Skocz do zawartości
marianm68

Wymiana rozrządu (z kołami zębatymi) w garażu?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.To mój pierwszy post na forum.
Przymierzam się do wymiany rozrządu w Z10XE (odgłosy pracy silnika wskazują na taką potrzebę - przebieg 157 000 km).

Zastanawiam się czy zakupić zestaw "podstawowy" (łańcuch, napinacz, 3 prowadnice, uszczelka pokrywy zaworów) czy zestaw powiększony o koła zębate rozrządu (3 sztuki) i uszczelniacz wału.
Corsę C posiadam od niedawna. Książka "Sam Naprawiam Opel Corsa i Meriva" opisuje tylko wymianę paska a na forum nie znalazłem informacji jak wymieniać koła zębate rozrządu.
Mam pewne pojęcie o naprawianiu samochodów, dobrze wyposażony garaż i lubię pogmerać w swoich samochodach biggrin.gif .

1. Czy bez specjalistycznych urządzeń dam radę zachować ustawienia rozrządu (ustawienia czujnika położenia wałków rozrządu itp.)?
2. Na co uważać przy takiej naprawie rozrządu (czy na wałkach i kołach są jakieś znaki albo kołki ustalające ich wzajemne położenie)?
3. W co jeszcze zainwestować przy takiej naprawie (samochód ma mi trochę posłużyć)?

Jak oceniacie takie zestawy:
zestaw (365zł)
post-35874-0-50718800-1352362083_thumb.jpeg

zestaw (649zł)
post-35874-0-24277600-1352362054_thumb.jpeg

Jutro zdejmę pokrywę zaworów. Jak ocenić stopień zużycia kół zębatych rozrządu?

Edytowane przez marianm68

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koła zębate na pewno będą dobre

 

1. Czy bez specjalistycznych urządzeń dam radę zachować ustawienia rozrządu (ustawienia czujnika położenia wałków rozrządu itp.)?

 

w wałkach są od tyłu wcięcia, jak coś dobierzesz bez problemu zablokujesz

 

2. Na co uważać przy takiej naprawie rozrządu (czy na wałkach i kołach są jakieś znaki albo kołki ustalające ich wzajemne położenie)?

 

Nie ma żadnych znaków , uważaj na tarczę czujnika położenia wałka.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jesli niema znakow to metoda z lakierem do paznokci,na starym lancuchu malujesz kropki pokrywajace sie na lancuchu,kole zebatym i obudowie na kazdym z kol

pozniej kropki ze starego lancucha przenosisz na nowy

w moim vanie mam podobnie tyle ze sa znaki na kolach ale niema na obudowie i zawsze biore lakier.2 razy w mojej karierze mechanika spotkalem przesunienty rozrzad i wtedy przenoszenie znakow na wiele sie nie zda


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Zajrzałem pod pokrywę zaworów. Ustawiłem tłok 1 cylindra w GMP i sprawdziłem ustawienie wałków rozrządu - ustawione są wręcz idealnie, Gdyby łańcuch był wyciągnięty rozrząd spóźniałby się. Dobrze kombinuję?

Na zdjęciu widać włożony we wcięcie wałka klucz imbus 5, leży równolegle do powierzchni głowicy. Czy tak to powinno wyglądać?

post-35874-0-11717900-1352406821_thumb.jpg

Poza tym łańcuch na kole rozrządu napięty równomiernie - nie daje się odciągnąć. Koła rozrządu nie mają śladów zużycia.

Czyżby padał napinacz? Przy kręceniu wałem w lewo (na napinacz) zauważalne spore opóźnienie (kilka stopni) w reakcji łańcucha na obrót wału. Nie wiem czy to normalne (silnik odpoczywał ponad 24h) i napinacz może być luźny? To normalne objawy?

 

Chyba zakupię tańszy zestaw - bez kół zębatych.

 

Dzięki wojtekcichy za podpowiedź z lakierem do paznokci, najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

Jednak obawiam się że do ustawienia czujnika położenia wałka jest to sposób małoprecyzjny. Dla zainteresowanych: znalazłem na allegro Zestaw "BLOKADA RORZĄDU GM OPEL CORSA AGILA ASTRA MERIVA" za 99zł z wysyłką.

post-35874-0-68219200-1352408459_thumb.jpeg

Podziękowania dla Fircyk81 i marco84 za szybką odpowiedź.

 

A tak na marginesie po zdjęciu pokrywy rozrządu zauważyłem, że poprzedni właściciel nałożył mnóstwo czarnego silikonu na uszczelkę pokrywy. Masakra jakaś!!! Obawiam się, że część silikonu mogła dostać się do komory korbowej i miski oleju. Kolejne koszty i robocizna: demontaż miski, sprawdzenie czystości smoka oleju, wymiana oleju i filtra.

Edytowane przez marianm68
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja tez zawsze jade sylikonem i mam pewnosc ze nie bedzie cieklo.trzeba tylko z umiarem,uszczelki szybko twardnieja i puszczaja olej


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyżby padał napinacz?

 

w silnikach 1.0 i 1.2 to właśnie ten hydrauliczny napinach jest przyczyną terkotania- zwykle on najbardziej się zużywa

Jednak obawiam się że do ustawienia czujnika położenia wałka jest to sposób małoprecyzjny

jego nawet nie dotykaj, w ogóle nie czepiaj się kół zębatych

 

Kolejne koszty i robocizna: demontaż miski,

 

i tak byś musiał ją delikatnie odchylić

 

Na zdjęciu widać włożony we wcięcie wałka klucz imbus

 

Znajdź coś dłuższego by weszło w drugi wałek i masz blokadę

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie , nie ruszaj tarczy wałka rozrządu , odkręć tą zębatkę na której go nie ma .

Piszesz , ze łańcuch dolega idealnie , ok , ale zobacz jak daleko wysunięty jest ten tłoczek z napinacza , który napina szynę .Moze się juz wysuwac na maksa , ale pamiętj , ze na ciepłym silniku łańcuch jeszcze sie naciaga i staje sie luźny , bo napinacz już go nie napnie .

Stąd głośna praca rozrządu słyszalna na ciepłym silniku .

Inną przyczyna jest zużyty napinacz , najczęściej zatarty tłoiczek albo zatkane kanaliki olejowe .

Spytam z ciekawości ,

jak wyglada ta część silnika widoczna po sciągnięciu pokrywy zaworów , czy widać tam nagar ?

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie , nie ruszaj tarczy wałka rozrządu , odkręć tą zębatkę na której go nie ma .

Ale z tym zestawem to mógłbym "zawalczyć" z rozrządem?

post-35874-0-78829400-1352555338_thumb.jpeg

Tylko pytam bo na razie nie mam zamiaru wymieniać kół.

jak wyglada ta część silnika widoczna po sciągnięciu pokrywy zaworów , czy widać tam nagar ?

Pytasz o nalot na elementach głowicy? Zastanawia mnie wygląd wałków rozrządu a dokładnie różnica w kolrze osadu. Na ssącym jest ciemniejszy brązowy zwłaszcza od strony wcięcia do blokowania, wydechowy wygląda na czystszy. Dołączam zdjęcia, niestety słaba ostrość.

post-35874-0-07249400-1352555738_thumb.jpg post-35874-0-55189400-1352555760_thumb.jpg

Edytowane przez marianm68
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko pytam bo na razie nie mam zamiaru wymieniać kół.

 

W niedalekiej przyszłości na pewno ich zmieniać nie będziesz musiał.

Chłopaki, do zmiany łańcucha nie trzeba ruszać kół zębatych... Zablokuj wałki płaskownikiem, dla pewności porób wcześniej znaki...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki, do zmiany łańcucha nie trzeba ruszać kół zębatych...

Tak , ale pod warunkiem , ze rozepniesz łańcuch .Jesli nie , musisz ściągnąć koło zebate z jednego wałka i z wału korbowego , natomiast koło na którym jest tarcza nie ruszasz.

Z blokad wystarczy kawałek płaskownika i klucz do zblokowania wału .W kazdym garazu cos takiego znajdziesz .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W agili 1.2 łańcuch założyłem bez rozpinania go i bez zdejmowania kół. Motor z12xe ale to to samo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale łatwe to napewno nie było heh ,powiem szczerze , ze nawet tego nie próbowałem .Sciągnałem ślizgi , napinacz , zębatke na jednym wałku , zębatke na wale i tyle .

Fajnie wiedzieć , że bez ściagania zębatek sie obejdzie .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczerze Ci powiem to większego problemu nie było, zakładaliśmy we dwóch.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za cenne podpowiedzi.

 

Już po wymianie rozrządu, wszystko poszło gładko.

Jak się okazało najwięcej kłopotów przysporzył mi napinacz paska wieloklinowego (miałem problem ze zwolnieniem - ułamany element w napinaczu).

Nie trzeba odkręcać kół zębatych na wałkach rozrządu, wystarczy zdjąć koło z wału korbowego.

 

Silnik teraz elegancko pracuje.

 

Jak znajdę trochę czasu to postaram się napisać jakiś krótki poradnik o wymianie łańcucha i dam do działu "Zrób to sam..."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jaka diagnoza ?Padł napinacz , czy zbyt naciągniety łańcuch ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jaka diagnoza ?Padł napinacz , czy zbyt naciągniety łańcuch ?

 

Ślizgacze były trochę wytarte, łańcuch stary i nowy wydawały się mieć taką samą długość.

Po wymianie elementów na nowe tłoczek napinacza (nowego) był wysunięty o jakieś 7-8mm mniej niż na starych.

Oskarżałbym ślizgacze i napinacz. Myślę że łańcuch jeśli był wyciągnięty to nieznacznie.

Edytowane przez marianm68

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam mam pytanie odnośnie łańcucha rozrządu w jaki sposób jest smarowany a dokładniej gdzie się znajduje dusza natrysku oleju. Myślę o silniku 1.0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy ratujcie, dostałem do wymiany kompletny rozrząd wraz z kołami, no i jak się domyślacie po odkręceniu koła z tarczką dowiedziałem się że tarczka luźno lata i niema żadnej blokady, ktoś ma domowy sposób żeby ją ustawić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tarcza jest pod czujnik wałka rozrządu , bez specjalnych blokad może być problem z ustawieniem jej . U siebie jej nie ruszałem , bo nie musiałem wymieniać kół zębatych .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Podobna zawartość

    • Przez ekmir
      W Corsie C 1.0 (silnik: Z10XE) z klimatyzacją i LPG zauważyłem, że ubywa płynu chłodzącego.
      W ostatnim okresie już dwukrotnie już robiłem dolewkę - tak mniej więcej po przejechaniu ok. 1000 km.
      Przy obecnych temperaturach zauważyłem też, ze dość mocno dymi.
      Co może być przyczyną takiego zachowania ?
       
    • Przez janekdzbanek77
      Witam,
       
      mam następujący problem:
      na wolnych obrotach (zaraz po zapaleniu) silnik strzela i kicha a dodatkowo brzmi jakby dławił się i musi minąć trochę czasu zanim wskoczy na równe obroty. Za rada mechanika został wymieniony przepływomierz, przepustnica. Dodatkowo nadmienię, że wymiony został rozrząd i filtr powietrza ze stożkowego na oryginalny. Dalej samochód nawet podczas jazdy "przerywa". Co to może być?
       
Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.