Skocz do zawartości

Przeróbka kabla ładowania do samochodu elektrycznego


Gość PatrykS

Rekomendowane odpowiedzi

Część stacji ładowania samochodów elektrycznych wyposażona jest w europejskie gniazdo Type 2 / IEC62196 / Mennekes:

post-1855-0-00498000-1480279142_thumb.jpg

 

Do takiego gniazda można podłączyć zarówno samochody z gniazdem europejskim, jak i takie z japońskim/amerykańskim Type 1 / J1772 / Yazaki, wystarczy odpowiedni kabel:

post-1855-0-83833400-1480279481_thumb.jpg

 

Inne stacje zamiast gniazda mają od razu kabel z wtyczką Type 1 lub Type 2 - poniżej Type 2:

post-1855-0-30213900-1480279766_thumb.jpg

 

Jeśli do takiej stacji podjedzie samochód Type 1 to niestety kabel nie pasuje. Jak widać gniazdo w stacji i wtyczka Type 2 wyglądają identycznie, wydaje się więc, że wystarczy podłączyć swój kabel do kabla stacji. Niestety standard IEC62196 przewidział takie kombinacje i ich zabronił ze względów bezpieczeństwa (powody na końcu opisu) - we wtyczce Type 2 te cieńsze styki komunikacyjne są cofnięte i jeden z pinów kabla (ten krótszy) nie kontaktuje, stąd ładowanie nie działa. Skoro pin jest za krótki to może odrobina Viagry? :-)

 

post-1855-0-73059000-1480281849_thumb.jpg

 

post-1855-0-94400800-1480281850_thumb.jpg

 

post-1855-0-75888000-1480281851_thumb.jpg

 

Kawałek miedzianego przewodu nawierciłem i nagwintowałem, tak samo pin, i połączyłem fragmentem śrubki 2,5mm. Sprawdzone i działa, można to też wykorzystać jako przedłużacz, jeśli stacja zastawiona i wolne miejsce jest gdzieś dalej.

post-1855-0-42867200-1480282426_thumb.jpg

 

Uwaga o bezpieczeństwie - standard IEC62196 zabrania takiego przedłużania z powodu tego, że stacja nie jest w stanie wykryć obciążalności dołączanego kabla i poprawnie zaraportować samochodowi maksymalny dopuszczalny w tych warunkach prąd. Przerobiony w powyższy sposób kabel będzie niebezpieczny, jeśli stacja i samochód są w stanie dać/pobrać większy prąd niż obciążalność kabla, np. gdy stacja i samochód są w stanie dać/pobrać 32A (większość publicznych stacji 7 i 22kW, i np. Nissan Leaf w wersji z mocniejszą ładowarką pokładową), a przerobiony kabel tylko 16A, to niestety może on w trakcie takiego ładowania wygenerować efekty aromatyczne i świetlne. W przypadku mojej Ampery problemu nie ma, bo jest ona w stanie pobierać tylko ok. 15A, zresztą kabel, który przerobiłem, był 32-amperowy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Rozwiązanie ma jedną małą wadę - w większości przypadków trzeba najpierw podłączać kabel do stacji ładowania, a dopiero potem do samochodu, w przeciwnym wypadku stacja za szybko uruchamia blokadę wtyczki i nie daje się jej wsunąć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności