Gość Anonymous Opublikowano 7 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2008 Witam. Mój drugi tutorial tym razem poświęcę tematyce wymiany tarczy sprzęgła w samochodzie Astra 1.7 D. Postępowanie dotyczy samochodów z płaskim kołem zamachowym. W celu określenia jakiego typu mamy owe koło wjeżdżamy na kanał i lokalizujemy na dole skrzyni biegów klapkę (zdj1) Zdj1. Jak widać na zdjęciu ów klapka przykręcona jest 4 śrubami m7 na klucz 11. Jeśli mamy koło zamachowe jak na zdjęciu (zdj2) to wymiana sprzęgła będzie nieskomplikowana. Zdj2. Ok. Zakładamy, że mamy płaskie koło. Następnie ściągamy lewe przednie koło i wprowadzamy dodatkowe zabezpieczenia auta przed przypadkowym zsunięciem się z podnośnika. Po zdjęciu koła ukazuje nam się tylna osłonka skrzyni biegów. Jest ona przykęcona 4 śrubami M7 (łeb 11) i 4 śrubami M8 (łeb13). Zanim zaczniemy cokolwiek odkręcać pod klapkę kładziemy naczynie na wyciekający olej. Żeby mieć dostęp do wszystkich śrub klapki trzeba nieco opuścić skrzynię biegów. Zabieg jest prosty. Wchodzimy do kanału i lokalizujemy wspornik skrzyni biegów przykręcony do nadwozia (po lewej stronie patrząc w kierunku jazdy, Zdj3) Zdj3. Wspornik skrzyni biegów przykręcony do nadwozia Odkręcamy zaznaczone na zdjęciu dwie śruby 16tki, ale nie do końca tylko powiedzmy o 15mmm. Ciężar własny skrzyni obniży ją nieco. Ale to nam wystarczy w zupełności. Wychodzimy z kanału i wracamy do naszej klapki. Teraz mamy już dostęp do wszystkich śrub. Odkręcamy śruby (wycieknie nieco oleju) i ukazuje nam się następujący widok (Zdj4) Zdj4. Tył skrzyni biegów bez klapki. Teraz będziemy musieli wycofać wałek sprzęgłowy ze skrzyni biegów, tak by możliwe było wyjęcie zespołu sprzęgła przez dziure po klapce którą wyjęliśmy. Bierzemy ściągacz do pierścionków osadczych i wyciągamy pierścień seggera. Następnie bierzemy klucz ampułowy 6tke i wykręcamy śrubę z wałka. W miejsce tej śruby jak można doczytać w książkach na temat Opla Astry teoretycznie powinno się stosować specjalny ściągacz do wałków z koćnówką M7. Jako, że ja nie dysponowałem taką to wkręciłem w wałek zwykłą śrubę z gwintem M7 dość długą i dołożyłem do niej dźwignię. Niestety nie posiadam foto tej operacji. Ale założenie dźwigni na wkręconą w wałek śrubę ułatwiło mi dość łatwe cofnięcie wałka o jakieś 6 cm. Gdy wałek jest wycofany w tej chwili sprzęgło trzymają nam tylko śruby mocujące docisk do koła zamachowego. Wchodzimy do kabiny i blokujemy sprzęgło w pozycji wciśniętej. Można je zablokować o siedzenie kawałkiem np. rury. Włączamy na luz. Wchodzimy pod auto i patrząc na docisk na jego obwodzie co 120 stopni zauważymy, że są okienka. W tym momencie odsyłam do Zdj2, gdzie są one opisane. Na te okienka w pokazanym na Zdj2 miejscu nakładamy „spinki”. Owe spinki można wykonać samemu i powinny mieć wymiary jak na rys1 Rys1 Założenie spinek na obwodzie docisku spowoduje to, że sprężyna centralna nie będzie się opierać o łożysko oporowe. Po ich założeniu prosimy drugą osobę o zwolnienie pedału sprzęgła. Łożysko się cofnie a my już swobodnie możemy odkręcić śruby docisku i wyjąc kompletne sprzęgło. Śruby mają łeb 11tke. Wyjmujemy zespół sprzęgła. W tym momencie mamy dostęp do łożyska oporowego. Na wodziku u góry (Zdj2) odkręcamy śrubę z łbem 13 i wymieniamy łożysko na nowe. Dalsze postępowanie zależy od tego czy mamy do wymiany kompletne sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko), czy wymieniamy tylko tarczę i łożysko. Ja wymieniłem tylko tarcze i łożysko, jako że nie przewiduje wieloletniej eksploatacji tego auta. Po za tym docisk był w dobrym stanie. Idąc więc moją koncepcją nie ściągałem z docisku „spinek”, tylko wymieniłem tarczę. I tu uwaga. Tarczę zakładamy dłuższym końcem wielowypustu w stronę skrzyni biegów. Ściśnięty „spinkami” docisk wraz z tarczą wkładamy w okienko w skrzyni ustawiamy na znaki i wstępnie łapiemy śrubami. Jednocześnie druga osoba wsuwa wałek delikatnie. My natomiast śrubokrętem staramy się tak manewrować tarczą, ażeby wałek wskoczył w wieloklin. Znów wychodzimy z kanału i przy pomocy kawałka np. cienkiej rurki lekkim młoteczkiem „dobijamy” wałek do wyczuwalnego oporu. Ponownie wchodzimy do kanału, tym razem dokręcamy po obwodzie śruby docisku maksymalnie. Teraz wkręcamy na końcówkę wałka śrubę i zabezpieczamy ją pierścieniem osadczym. Przy wciśniętym do oporu pedałem sprzęgła wałek sprzęgłowy nie powinien obracać się, ponieważ wraz z tarczą jest on odłączony w tym momencie od napędu. Jeśli tak nie jest należy dotąd podciągać linkę sprzęgła, aż zauważymy, że obracając kołem zamachowym wałek sprzęgłowy wraz z kołem zębatym są nieruchome. Przykręcamy klapkę przy skrzyni biegów. Następnie udajemy się do salonu Opla w celu nabycia nowej uszczelki tylnej klapki skrzyni. Do osadzenia uszczelki możemy użyć dowolnego smaru (Zdj4). Przykręcamy posmarowaną smarem klapkę i przewód masowy. Wskakujemy do kanału i dokręcamy śruby wspornika (Zdj3). Zakładamy koło, opuszczamy samochód i odpalamy silnik. Kontrolujemy, czy sprzęgło działa lekko i bez zacięć i czy włączanie biegów nie jest problematyczne. Jeśli uznamy, że sprzęgło bierze zbyt wysoko, to możemy popuścić linkę. I to by było na tyle. Życzę miłego dłubania   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 2 Stycznia 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2009 Pewnie.. postaram sie jutro zamiescic, tylko musze je znalesc i zwymiarowac. Pozdrawiam   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/#findComment-208318 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość arturro-55 Opublikowano 12 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Maja 2011 Witam. Nie będę zakładał trzeciego tematu "wymiana sprzęgła" więc jeśli można podepnę się tutaj. I tak po kolei: pojazd - Astra F, silnik - X16SZ, skrzynia - F13. To czego nie opisałem opisali poprzednicy. 1. "Spinki" do zablokowania ściśniętego wycisku mogą mieć i 16 mmm, najlepiej przed ich wykonaniem zmierzyć ściśnięty wycisk w miejscu gdzie mają być założone. 2. Śruba M7, problem bo nietypowa. Ja miałem stary reflektor z poldka, tam są dwie śruby do regulacji odbłyśnika. Zakończone są kulką ale po jej usunięciu śruba nadaje się świetnie do naszego wałka sprzęgłowego, gwint M7. 3. Niestety po wykonaniu operacji związanych z cofnięciem wałka sprzęgłowego i odkręceniem wycisku okazało się że wycisk z tarczą nie wyjdzie, od strony silnika tarcza "siedzi" we wgłębieniu w kole zamachowym a od strony skrzyni wycisk opiera się na tulejce po której przesuwa się łożysko wycisku. Do pełni szczęścia zabrakło dwóch może trzech milimetrów. Jako że założenie było: "prędzej obrosnę kaktusami niż wyjmę skrzynię" aby zachować twarz w poszukiwaniu tych nieszczęsnych 2 -3 milimetrów wpadłem na pomysł aby odsunąć trochę skrzynię od silnika. 4. Wykręciłem na długość 1 cm śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem (try na górze i trzy na dole, UWAGA jedna z nich znajduje się zaraz nad prawą półosią i można ją przeoczyć). Klucz 19. Tylna poduszka przykręcona jest do skrzyni biegów w miejscu łączenia z silnikiem (dwie śruby, mogą być zabezpieczone pozaginanymi blaszkami, klucz 19, wykręcić na długość j/w) 5. Podparłem podnośnikiem silnik na misce olejowej zaraz przy skrzyni biegów, gruba deska pomiędzy główkę podnośnika a miskę to konieczność. 6. Poduszka przednia po stronie lewej, mocowanie do skrzyni na trzy śruby, klucz 15, wykręcamy wszystkie. zdj. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f9c34fcd52cf7e4f.html 7. Następnie ostrożnie unosimy silnik ze skrzynią do góry. Ważne aby w tym momencie wałek sprzęgłowy był wycofany z gniazda w kole zamachowym (jeżeli wycisk jest nadal przykręcony do koła zamachowego możemy wałek wycofać do końca, jeżeli wycisk jest już odkręcony proponuję wysunąć wałek sprzęgłowy o połowę i nie będzie nas nic potem bolało bo wycisk trochę waży. Unoszenie silnika spowoduje że na górze pojawi się szczelina pomiędzy silnikiem a skrzynią, mnie wystarczyło ok. 8 mm. w powstałej szczelinie umieściłem cienką deseczkę - zapobiegnie to zamknięciu się szczeliny przy opuszczaniu silnika, następnie opuszczamy powoli silnik. zdj. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3a100e074cd6ba23.html Na dole powinna pojawić się podobna szczelina, jeżeli nie to można delikatnie odsunąć skrzynię od silnika śrubokrętem i gotowe nasze sprzęgło już teraz wyjdzie bez problemów. Warto sprawdzić stan widełek przesuwających łożysko wycisku oraz oczyścić i nasmarować wałek na którym są zamocowane - będziecie zdziwieni jak lekko może pracować nasze sprzęgło. Zdjęcia nie najlepsze bo z telefonu który i tak padł po zrobieniu dwóch więc więcej nie ma ale myślę że dobrze wszystko opisałem. Montaż jak zwykle w kolejności odwrotnej, ceny: tarcza 140zł, łożysko 40zł, robocizna 0zł bo własna i zaoszczędzone jakieś 200zł.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/#findComment-385714 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość hesia1991 Opublikowano 31 Maja 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Maja 2011 Witam mam problem bo zaczełem wszystko robić od dupy strony wogóle nie czytajac porad na internecie auto było na pierwszym biegu i odłączyłem skrzynie od silnika zmienilem sprzegło bez wyciągania wałka teraz mi do końca nie pasuje ładnie skrzynia z silnikiem co doradzacie zrobic w takiej sytułacji a i czy moge mieć problemy z biegami skoro była cały czas wrzucona jedynka:( na razie nie jestem w stanie określić biegów ponieważ nie mogę do końca spasować skrzyni z silnikiem drążek od zmiany biegów jest dziwnie swobodny co robić??   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/#findComment-389124 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość arturro-55 Opublikowano 1 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Czerwca 2011 Witam mam problem bo zaczełem wszystko robić od dupy strony wogóle nie czytajac porad na internecie auto było na pierwszym biegu i odłączyłem skrzynie od silnika zmienilem sprzegło bez wyciągania wałka teraz mi do końca nie pasuje ładnie skrzynia z silnikiem co doradzacie zrobic w takiej sytułacji a i czy moge mieć problemy z biegami skoro była cały czas wrzucona jedynka:( na razie nie jestem w stanie określić biegów ponieważ nie mogę do końca spasować skrzyni z silnikiem drążek od zmiany biegów jest dziwnie swobodny co robić?? Trochę to chaotycznie opisałeś. Sprawdź czy wszystko dobrze złożyłeś, czy nie założyłeś tarczy odwrotnie? Nie piszesz na czym polega to "niepasowanie" - być może tarcza nie jest idealnie w osi z kołem zamachowym i wałek sprzęgłowy nie wchodzi do końca. Co do wrzuconego biegu - tak powinno się robić jeżeli wyjmuje się skrzynię bo to pomaga przy składaniu, delikatne ruchy na boki wykonywane całą skrzynią pomagają wprowadzić wałek w tarczę, na luzie byś tego nie zrobił. Sprawdź czy dobrze założyłeś łożysko wycisku to może być powodem luźnego drążka zmiany biegów jak i tego że skrzynia nie dochodzi do bloku silnika.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/#findComment-389151 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość przematy Opublikowano 3 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2011 Witam. Robiłem podobny zabieg w Corsie B Dzieki temu że była skrzynka F13 przez klapkę rewizyjną wymieniłem łożysko oporowe. Po złożeniu wszystkiego okazało się że nie mogę wbić żadnego biegu a na luzie auto jedzie do przodu. Oczywiście po spuszczeniu sprzęgła. Nie wiem co mam robić. Wydaje mi się że podczas przestawiania samochodu przestawił mi się wałek sprzęgłowy względem kół zębatych biegów. Jak to teraz ustawić. Dodaję że łożysko oporowe i docisk są dobrze zamontowane i wszystko jest w osi.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/15739-naprawa-sprz%C4%99g%C5%82a-w-samochodzie-opel-astra-17d/#findComment-407753 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi