Skocz do zawartości

Eksploatacja samochodu z silnikiem Diesla..


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Witam kolegów i koleżanki..

 

Ja mam takie małe pytanie, które nurtuje mnie od dłuższego czasu..

 

Czy przy użytkowaniu silniczka diesla trzeba jakoś szczególnie go traktować..?

 

Wiem tylko, że dobrze jest nie wyciskać z niego maksymalnych możliwości gdy jest zimny i żeby poczekać minutkę i nie gasić go od razu po dłuższej jeździe w trasie..

 

Są jeszcze jakieś ważne aspekty użytkowania takiego silnika..?

 

Pozdrawiam.. :wink:

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/20636-eksploatacja-samochodu-z-silnikiem-diesla/
Udostępnij na innych stronach

Tekst w całości zaczerpnięty ze strony www.elektroda.pl

 

Eksploatacja diesla

 

1. Dbaj o dobry olej w silniku

2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km)

jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km

3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,

w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzy-krotnie powtórzyć proces

grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator

5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.

6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej

7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie

zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp.

wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej

osiągnie właściwą temp. pracę .

8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika

poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na

brak smarowania

9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.

10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;

Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli

prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi

osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po

mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-

Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie

zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne

ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy

awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do

punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i

od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.

11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności

po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.

12. Każde TDi zużywa olej - jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie

powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej

niż 1litr między wymianami.

13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi

14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma

wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie

IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż

przed przednim prawym kołem.

16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych

olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej

częsciej wymieniać filtr papierowy

17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$

18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do

odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i

moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .

19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się

tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną

zasłonę dymną

20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

 

A tu 10 przykazań dla diesla. Fajna rymowanka, ale tez uczy..

 

1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.

Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.

2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.

3) czcij turbine swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.

Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.

4) pilnowac będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.

Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.

5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmiarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.

Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku.

6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m

7) dbać o szczelnosć przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.

filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.

Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świezy był zawsze w klekocie.

9) pilnować bedziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".

10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

 

Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele ...

Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował mostrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj

Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/20636-eksploatacja-samochodu-z-silnikiem-diesla/#findComment-166375
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Dzięki wielkie za wklejkę.. :wink:

 

[ Dodano: Pon Lip 20, 2009 21:53 ]

A powiedzcie mi taką rzecz..

 

Co jaki czas należy odpalić Viki z silnikiem Diesla jeżeli nie jest używana zbyt często i stoi sobie pięknie w garażu..?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/20636-eksploatacja-samochodu-z-silnikiem-diesla/#findComment-166344
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Gość Anonymous

Dopytuję - bo to mój pierwszy diesel w życiu :beer:

Zasady dla CDTI identyczne :beer:

Poniżej jakich obrotów silnika nie należy jeździć :beer:

Mam wrażenie, że po mieście to "3" max > 2k obr = 60km/h ???

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/20636-eksploatacja-samochodu-z-silnikiem-diesla/#findComment-148430
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

A mam takie pytanie..

 

Nadchodzi zima dużymi krokami i stąd moje obawy o silnik i cały układ pod maską mojej Viki..

 

Prawdopodobnie nie będę miał możliwości wyjechania zimową porą na nasze przepiękne solone do granic możliwości drogi ze względu na brak felg stalowych (brak funduszy).. :)

 

Co robić aby Vectra normalnie wyjechała na drogę po zimie..?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/20636-eksploatacja-samochodu-z-silnikiem-diesla/#findComment-138082
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności