Skocz do zawartości

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia turbosprężarek - CZYTAJ !


Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo rzadko zdarza się aby przyczyną awarii było wady produkcyjne. Olbrzymia większość

uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Oto główne przyczyny uszkodzeń i ich skutki:

 

- zanieczyszczony olej (około 40% )

- dochodzi do nich najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także w

efekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromne

zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk.

Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk wskutek czego

uszkodzeniu ulegają wałek i obudowa

 

- ograniczone smarowanie lub jego brak

- uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownych

właściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. w

wyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Dodatkowo

rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie

temperatury ich pracy.

 

- praca w ekstremalnych warunkach

Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnienie

i temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.

Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu

uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika

gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak

również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.

 

- zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym

Dochodzi do nich w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego, jak też przyczyną

może być niedokładny montażu. Sól w okresie zimowym lub piasek, jak również wszelkie

zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego

uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na

przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek

turbiny

 

Z pewnoscia , jedna z przyczyn awrji silnka jak rowniez Turbiny może być jakośc Filtrów ... mówiac szczerez pewnie nikt akurat tego nie bierze pod uwage a szkoda ... znalazłem Ciekawe filmy na YouTube

 

FILM 1

 

 

Tutaj test kilku fitrów oleju , niestety w USA

 

scaliłem posty/zbyszek670

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/34791-najcz%C4%99stsze-przyczyny-uszkodzenia-turbospr%C4%99%C5%BCarek-czytaj/
Udostępnij na innych stronach

a medlug mnie najczestrzym problemem jest nie schladzanie turbiny po np. dlugiej trasie lub po ekstremalnej jezdzie samochodem

 

I zbyt ostra jazda gdy turbo jest jeszcze zimne, zaraz po odpaleniu. Równie niebezpieczne co gaszenie auta od razu po długiej/ostrzejszej jeździe

 

Gość Mariusz_760301

"Emerycka" jazda ze sprężarką o zmiennej geometrii łopat również jej szkodzi. Cięgna sterujące łopatami ulegają zatarciu.

 

  • 2 miesiące temu...

Bardzo rzadko zdarza się aby przyczyną awarii było wady produkcyjne. Olbrzymia większość

uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Oto główne przyczyny uszkodzeń i ich skutki:

 

- zanieczyszczony olej (około 40% )

- dochodzi do nich najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także w

efekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromne

zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk.

Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk wskutek czego

uszkodzeniu ulegają wałek i obudowa

 

- ograniczone smarowanie lub jego brak

- uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownych

właściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. w

wyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Dodatkowo

rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie

temperatury ich pracy.

 

- praca w ekstremalnych warunkach

Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnienie

i temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.

Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu

uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika

gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak

również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.

 

- zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym

Dochodzi do nich w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego, jak też przyczyną

może być niedokładny montażu. Sól w okresie zimowym lub piasek, jak również wszelkie

zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego

uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na

przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek

turbiny

 

Witam czytałem twój post i na suwa mi się pytanie odnośnie oleju i filtru posiadam Vectre b 2.0 di 82km jaki typ i markę oleju oraz filtr proponujesz do tego silnika obecnie jeżdżę na Castrolu mineralnym mam przejechane 237000km pozdrawiam

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności