Gość Opublikowano 25 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 25 Sierpnia 2011 Na początek wyjaśnienie tytułu: Poradnik dotyczy montażu elementów sterowania tempomatem gdyż w silniku Z18XE oddzielnego urządzenia zwanego tempomatem nie ma. Jest on funkcją sterownika silnika. Jeśli samochód nie posiadał na wyposażeniu tempomatu to funkcja ta jest nie aktywowana. Co potrzebujemy: - manetkę kierunkowskazów z przyciskami sterowania tempomatem - czujnik sprzęgła (biały- foto już zamontowanego będzie u dołu posta) - czujnik hamulca ( czarny). Ten drugi czujnik oczywiście mamy na wyposażeniu, aby mógł sterować tempomatem musi posiadać 4 piny do połączenia z wtyczką. U mnie taki był więc nie musiałem kupować (bywają też czujniki z dwoma pinami) Manetka z przyciskami tempomatu (widoczny dodatkowy wtyk): Czujnik hamulca z czterema pinami- właściwy dla tempomatu (foto zapożyczone z sieci): Demontujemy plastikowe osłony kierownicy (stacyjki). Sprawa banalnie prosta więc nie robiłem fotek. Dobrze jest opuścić kierownice maksymalnie w dół, ułatwia to znacznie pracę. Gdyby komuś przeszkadzała dźwignia regulacji kierownicy to można ją odkręcić. Dostajemy sie do manetki kierunkowskazów, wymontowujemy ją delikatnie podważając zaczepy : Wypinamy wtyczke z manetki po czym możemy ją odłożyć: Nad kolumną kierowniczą będzie gniazdo na kabelku do podłączenia dodatkowego kabla nowej manetki: Z owego gniazda wysuwamy plastikowy element (służący chyba jako osłona- będzie nam już zbędna); Podpinamy wtyczke nowej manetki z gniazdem opisanym wyżej: Następnie wpinamy gniazdo do manetki, mocujemy ją na miejscu oraz montujemy osłone kierownicy (stacyjki). Górę mamy już załatwioną. Następny etap do odsłonięcie wtyczki do czujnika sprzęgła. Aby to uczynić należy zdjąć pokrywę ze skrzynki bezpieczników obok lewego kolana, po czym odsuwamy cały panel z bezpiecznikami. W tym celu trzeba nacisnąć dolny element i pociągnąć do siebie- panel z bezpiecznikami u góry ma zawias więc ładnie sie nam odchyli. Wśród tony kabli ukaże sie nam biała wtyczka do połączenia czujnika sprzęgła, musumy przełożyć sobie ją do tyłu w kierunku dźwigni pedału sprzęgła. Kolejny etap, mega niewygodny: wędrujemy na dół, głowa musi być tam gdzie zwykle trzymamy stopy. Będziemy montowali czujnik sprzęgła oraz sprawdzimy czy posiadamy właściwy czujnik hamulca. Aby mieć dojście do tych elementów należy zdjąć czarną pokrywę (osłonę) nad pedałami. Fotki nie robiłem z prostego powodu: duży czarny element sfotografowany z odległości 10 cm- efekt wiadomy. Osłona trzyma sie na trzech dużych plastikowych uchwytach- demontuje sie je śrubokrętem. Potem zdjąć trzeba wąż doprowadzający ciepłe powietrze na stopy, mocowany jedną zapinką oraz wsuwany w inny wąż: Tu uwaga: nie siłujemy się z tą zapinką. Składa sie ona z dwóch części. Pierwszą (kołek) wysuwamy kombinerkami, potem wysunąć można drugą oraz cały wąż (montaż odwrotny, najpierw wsuwamy większą częśc zapinki potem wsuwamy kołek): Następnym etapem jest montaż czujnika sprzęgła oraz podłączenie do niego wtyczki. Miejsce na montaż mamy oryginalne więc nie trzeba nic kombinować: Widok na zamontowany czujnik z podłączoną wtyczką oraz puszczonym pedałem sprzęgła: Lokalizujemy czujnik hamulca i sprawdzamy czy posiada cztery piny (jeśli ma dwa musimy go zdemontować i zakupić właściwy). U siebie lekko tylko wysunąłem wtyczkę z czujnika i zobaczyłem cztery piny więc roboty miałem mnie- czujnik nadawał sie do tempomatu: Widok na oba czujniki gotowe do pracy: Czujniki mamy zamontowane wiec musimy dać na miejsce wąż ogrzewania oraz czarną osłonę. Najgorsze mamy już zrobione. Teraz pozostaje udać sie do ASO bądź innego warsztatu, który za pomocą kopmutera będzie w stanie dokonać aktywacji tempomatu. Potem już tylko w drogę. Na koniec przepraszam z kiepską jakość zdjęć ale robione były w niewygodnej pozycji, w garażu i z bardzo bliskiej odległości.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/45066-monta%C5%BC-aktywacja-tempomatu-vectra-b-z18xe/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi