Skocz do zawartości

Układ chłodzenia silnika


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Przemek123

Ostatnio miałem klopoty ze skokami temperatury silnika (2,2 benzyna + LPG, 1998r).

Czytając forum nie znalazłem konkretnej odpowiedzi więc musiałem zakasać rękawy i rozwiązać sprawę.

Zacznę więc od początku. Mam Sintrę już 5 lat, ponad 295000km przejechane na liczniku. Do tej pory sprawowała się bez problemu. Raz na miesiąc albo rzadziej dolewałem trochę PETRYGO do zbiorniczka wyrównawczego (normalka). Temperatura trzymała się zimą od 65s do 80s a latem od 75sC do 100sC. W korkach potrafiła dojść do 105sC, załączały sie wentylatory i temperatura spadała. Przyszło lato, upały i nagle temperatura zaczeła mi rosnąć do grubo ponad 100sC oraz ubywał mi szybko płyn w zbiorniku.

Ponieważ mam znajomych mechaników myślę sobie po co będę marnował czas na grzebanie pod maską, oni się na tym znają to zrobią szybciej i lepiej. Poszedłem do nich po diagnozę. I nagle zaskoczenie !!!!! :zdziwko: Uszcelka pod głowicą, czyli rozbieranie silnika połączone z małym remontem. Cena ponad 1500zł. Ponieważ jestem iżynierem i zajmuję się budową maszyn myslę sobie że coś tu nie gra. Zanim zaczne rozbierać silnik, najważniejszy element samochodu trzeba sprawdzić osprzęt silnika ( chłodnicę, czujniki temperatury, termostat, korek, pompę wodną, węże, itp.) zanim rozbierze się silnik (serce samochodu). Są to drbne rzeczy ale też mają wpływ na pracę ukladu chłodzenia. Po za tym wymiana tego mniej kosztuje niż rozebranie silnika.

Pierwszemu mechanikowi kazałem sprawdzić czujniki i termostat. Wymienił mi czyjniki temperatury ( 2 sztuki) i powiedział że termostat jest dobry. Pojechalem w trasę ( upał) i ujawnił się wyciek po lewej stronie chłodnicy (spory) :dontgetit: Znaczy dziurawa chłodnica lub uszczelka pod termostatem lub peknięty wąż lub zepsuty korek. Kazałem mechanikowi kupić nową chłodnicę i termostat i wymienić. Zrobił to jak kazałem. Pojechałem w trase i konec kłopotu :jupi: Temperatura trzyma się między 70sC a 85sC.

To tyle opowiadania teraz trochę szczegułów technicznych .

Temperatura włączania wentylatorów (2 bieg) 102sC (ustawienie fabryczne), pełne otwarcie termostatu to 92sC.

Zaczynam od korka, zepsuty zawór w korku może być przyczyną ubywania płynu. Ciśnienie pracy korka to 20PSI (1,4bar), jeżeli się nie otwiera powyżej tego ciśnienia to może wywalać płyn w najsłabszym miejscu ukladu chłodzenie. Jeżeli zawór w korku jest cały czas otwarty to płyn szybko wyparuje. Uszkodzony trmostat może powodować przegrzewanie silnika lub utrzymywać zbyt niską temperaturę silnika.

Uszkodzone czyjniki temperatury powodują złe wskazania wielkości temperatury. Nieszcelne węże wiadomo. Stara chłodnica może być zapchana, dziurawa, lub żeberka pogięte, zapchane co zmniejsza przeplyw powietrza a zarazem wydajność chłodnicy.

Pompa wodna powinna być wymieniana razem z rozrządem to gwarancja poprawnego działania.Serwis OPLA powiedział że zapchana lub niesprawna chłodnica klimatyzacji ma też wpływ na temperaturę silnika. Jest ona umieszczona przed chłodnicą silnika i jak się przegrzewa to wyższa temperatura idzie na chłodnicę silnika.

Teraz koszty. Nowa chłodnica 280zł, nowy termostat 78zł, czujniki temperatury 100zł, robocizna 412zł. łączny koszt 870zł i po sprawie. :rolleyes: Jak bym posłuchał mechaników to bym zapłacił ponad 1500zł + 870zł(2370zł)bo okazało by się że po zrobieniu silnika trzeba jeszcze wymienić opisane powyżej elementy.

 

Na dziś koniec. Mam nadzieję że trochę pomogłem.

Pozdrawiam wszystkich na forum.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/54371-uk%C5%82ad-ch%C5%82odzenia-silnika/
Udostępnij na innych stronach

Witam, udało mi się przebrnąć przez ten opis. :wink:

Pięć lat jazdy Sintrą i dopiero teraz na forum? Przez ten okres na pewno znalazło by się sporo porad dla innych użytkowników.

Odpowiedzi na opisany problem nie znalazłeś bo może źle szukałeś.

Ale poszedłeś dobrą drogą i nie dałeś się namówić na kosztowną wymianę uszczelki pod głowicą.

Są tematy gdzie mechanicy chcieli też wymieniać tą uszczelkę, a okazywało się że problem leżał gdzieś indziej tak jak w Twoim przypadku.

 

Zapraszam do częstszych wizyt i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniem w użytkowaniu Sintry.

 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/54371-uk%C5%82ad-ch%C5%82odzenia-silnika/#findComment-448922
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość Przemek123

Byłem wcześniej( 2, 3 lata temu) na forum. Instalacja LPG, wycieraczki i czujniki ABS. Nic się nie działo i nie było powodu do dyskusji.

Aktualny temat probowałem dopisać do "Opel Sintra - subfora" a wsadziło mnie tu a nie mam cierpliwości na prostowanie tego.

Jak można przenieść ten temat do "Opel Sintra - subfora" to podpowiedz lub przenieś.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/54371-uk%C5%82ad-ch%C5%82odzenia-silnika/#findComment-450011
Udostępnij na innych stronach

Aktualny temat probowałem dopisać do "Opel Sintra - subfora"

Temat umieściłem w dziale silnikowym Sintry, gdyż napisałeś o doświadczeniach związanych z silnikiem. :wink:

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/54371-uk%C5%82ad-ch%C5%82odzenia-silnika/#findComment-450016
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności