Skocz do zawartości

Momenty dokręcenia śrub głowicy 1,4 16v


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

...tak jak w temacie...błagam o pomoc...rozgrzebałem auto i zapomniałem skompletować takie dane... jesli ktoś ma jakiegoś linka lub coś innego proszę o pomoc... :wesoly:

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/7838-momenty-dokr%C4%99cenia-%C5%9Brub-g%C5%82owicy-14-16v/
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Mimo że od corsy to silniki te same

 

 

X14XE

Opel Corsa B Sport/Viva/ (1994-1998)

/CDX/GLS 1,4i 16V

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wielozaworowy (po cztery zawory na jeden cylinder), z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika X14XE

Średnica cylindra 77,6 mm

Skok tłoka 73,4 mm

Pojemność skokowa 1388 cm3

Stopień sprężania 10,5

Ciśnienie sprężania

- nominalne 1,3 MPa

- dopuszczalna różnica między cylindrami 0,1 MPa

Moc maksymalna 66 kW (90 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 6000 obr/min

Moment maksymalny 125 N×m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 4000 obr/min

 

Układ rozrządu / dwa wałki rozrządu w głowicy, podparte na pięciu łożyskach każdy, napędzane paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny, szesnaście zaworów w głowicy (8 ssących i 8 wydechowych)

Fazy rozrządu

- otwarcie zaworu ssącego 9°30˘ przed ZZ

- zamknięcie zaworu ssącego 45°30˘ po ZW

- otwarcie zaworu wydechowego 32°30˘ przed ZW

- zamknięcie zaworu wydechowego 12°30˘ po ZZ

Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Pasek zębaty / napędu wałków rozrządu i pompy cieczy chłodzącej

- typ / Gates Powergrip

- naciąg / regulowany półautomatycznie ustawieniem wstępnym napinacza

 

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym na chłodnicy

Termostat / o oznaczeniu 92

- temperatura początku otwarcia 92°C

- temperatura pełnego otwarcia 107°C

Wentylator / elektryczny pieciołopatkowy o średnicy 305 mm

- temperatura włączenia 100°C

- temperatura wyłączenia 95°C

Zawór nadciśnienia / umieszczony w korku zbiornika wyrównawczego, o oznaczeniu 120

- nadciśnienie otwarcia zaworu 120...135 kPa

 

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na zewnątrz kadłuba od strony napędu rozrządu, napędzana bezpośrednio od wału korbowego

Ciśnienie oleju / w temperaturze oleju 80°C na biegu jałowym wynosi co najmniej 0,15 MPa

Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 530

 

Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie GM Multec S, z pochłanianiem par paliwa, doprowadzeniem dodatkowego powietrza do kolektora wydechowego i recyrkulacją spalin, z katalizatorem regulowanym potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:

- zbiornik paliwa,

- pompę paliwa,

- filtr paliwa,

- regulator ciśnienia paliwa,

- cztery wtryskiwacze paliwa,

- czujnik położenia przepustnicy,

- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,

- czujnik ciśnienia bezwzględnego,

- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,

- czujnik temperatury zasysanego powietrza,

- czujnik położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych,

- czujnik spalania stukowego,

- sondę lambda w układzie wydechowym,

- elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,

- pochłaniacz par paliwa z elektrozaworem sterowania,

- filtr powietrza,

- zawór recyrkulacji spalin z elektrozaworem sterowania i czujnikiem jego położenia,

- przekaźnik sterowania pompy paliwa,

- czujnik indukcyjny prędkości pojazdu

oraz zintegrowany z układem zapłonowym.

Pompa paliwa / elektryczna, umieszczona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem benzyny poprzez przekaźnik

- ciśnienie tłoczenia 76 kPa

- napięcie 7...15 V

- wydatek przy 12 V 85 l/h

Filtr paliwa / Purflux EP 100

- wymiana / co 30 000 km

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, Mann

- wymiana / co 30 000 km

Pochłaniacz par paliwa / z węglem aktywnym, umieszczony w przedziale silnika na prawym nadkolu

Elektrozawór pochłaniacza par paliwa / o rezystancji 31,8...38,5 W

Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone w kolektorze ssącym

- rezystancja uzwojenia wtryskiwacza 11,8...12,6 W

Czujnik ciśnienia bezwzględnego / umieszczony w przedziale silnika i połączony z kolektorem ssącym

- napięcie sygnału czujnika

- przy 30...60 kPa 0,94...2,67 V

- przy 90...104 kPa 4,17...5 V

Regulator ciśnienia paliwa / umieszczony przy kolektorze wtryskiwaczy, zapewniający stałą różnicę ciśnień między ciśnieniem paliwa a ciśnieniem w kolektorze ssącym

- ciśnienie regulowane 300 kPa

Czujnik położenia przepustnicy / umieszczony na osi przepustnicy

Napięcie sygnału

- przepustnica zamknięta 0,65 V

- przepustnica otwarta całkowicie 4,8 V

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / typu CTN, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji

Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy utrzymujący wymaganą prędkość obrotową biegu jałowego, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące

- rezystancja silnika regulatora 45...60 W

- wysokość kontrolna wystawania trzpienia silnika

regulatora 33 mm

Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, zamocowany do silnika między 2. i 3. cylindrem

- napięcie maksymalne sygnału 2,5 V

- wartość zmniejszenia kąta wyprzedzenia zapłonu 5°

Czujnik prędkości pojazdu / indukcyjny

Sonda lambda / umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem, podgrzewana elektrycznie

Napięcie sygnału sondy

- silnik wyłączony 350...550 mV

- silnik pracujący

- mieszanka uboga 50...450 mV

- mieszanka bogata 800...950 mV

Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe, zawierające układ autodiagnostyki, Opel 16 178 179 lub Opel 16 629 656

Parametry kontrolne (nieregulowane)

Prędkość obrotowa biegu jałowego 820...980 obr/min

Zawartość CO do 0,5%

Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu 10...15° przed ZZ

 

Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. bezpośredni) DIS, mikroprocesorowy, zintegrowany z układem wtrysku benzyny, zawierający:

- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,

- specjalną podwójną cewkę zapłonową (o czterech wyjściach wysokiego napięcia) z

modułem wzmocnienia zapłonu,

- przewody wysokiego napięcia,

- świece zapłonowe

oraz połączony z elektronicznym urządzeniem sterującym wtryskiem benzyny i zapłonem

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, współpracujący z tarczą o 58 zębach na wale korbowym

- odstęp czoła czujnika od tarczy (nieregulowany) 1 ą 0,7 mm

- rezystancja czujnika ok. 600 W

Rezystancja uzwojenia wtórnego cewki zapłonowej 6500 ą 50 W

Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1 i 4 oraz 2 i 3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Świece zapłonowe / Bosch FR 8 LDC

Odstęp elektrod 0,7...0,8 mm

 

PODWOZIE

 

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie

Typ Luk lub Fichtel & Sachs

Średnica zewnętrzna tarczy dociskowej 190 mm

Średnica okładzin

- zewnętrzna 190 mm

- wewnętrzna 134 mm

Grubość okładziny (nominalna) 3,5 mm

Skok całkowity pedału 126...132 mm

 

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Typ F13/5 CR

Przełożenia

- I bieg 3,73

- II bieg 2,14

- III bieg 1,41

- IV bieg 1,12

- V bieg 0,89

- bieg wsteczny 3,31

- przekładnia główna 3,74

 

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych

 

Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym

Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym

Przełożenie 16,0

Liczba obrotów koła kierownicy 3,9

Promień skrętu 5,225 m

Pompa wspomagania / hydrauliczna, Saginaw, napędzana paskiem wieloklinowym wraz z alternatorem

Ciśnienie zasilania (przy kołach skręconych maksymalnie) 9,5...10 MPa

 

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 21 mm

Ustawienie kół przednich (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy; wysokość kontrolna jest mierzoną pionowo odległością punktu styku opony z podłożem do dolnej krawędzi wnęki koła)

- wysokość kontrolna 612 ą 15 mm

(dopuszczalna różnica między stronami lewą i prawą wynosi 10 mm)

- rozbieżność (regulowana) 1 ą 1 mm (0°10˘ ą 10˘)

- pochylenie koła (regulowane) -0°35˘ ą 45˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°40˘ ą 1°

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym zakrytym

 

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych belką poprzeczną, na sprężynach śrubowych beczułkowych (dwustożkowych) i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach hydraulicznych teleskopowych dwustronnego działania, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 16,5 mm lub 18 mm

Ustawienie kół tylnych (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy; wysokość kontrolna jest mierzoną pionowo odległością punktu styku opony z podłożem do dolnej krawędzi wnęki koła)

- wysokość kontrolna 581 ą 15 mm

(dopuszczalna różnica między stronami lewą i prawą wynosi 10 mm)

- zbieżność (nieregulowana) 1 mm (0°10˘)

(dopuszczalne odchyłki - górna +3 mm lub +30˘ oraz dolna -1,5 mm lub -15˘;

dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 15˘)

- pochylenie koła (nieregulowane) -1° ą 30˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30˘)

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

 

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami wentylowanymi, Teves

Średnica zewnętrzna tarczy 236 mm

Grubość tarczy

- nominalna 20 mm

- minimalna dopuszczalna 17 mm

Grubość nakładek ciernych

- nominalna (z płytką podstawy) 15 mm

- minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 200 mm

- maksymalna po naprawie 201 mm

Okładziny cierne / Pagid PA 557

Grubość okładzin

- nominalna 5 mm

- minimalna dopuszczalna (do łbów nitów) 0,5 mm

Średnica cylinderków 19,05 mm

 

Pompa hamulcowa / w układzie tandem

Średnica tłoków 20,54 mm

Skok tłoków 17/15 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, GMF

Średnica tłoka 203,2 mm (8’’)

 

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

 

Koła i ogumienie

Obręcze / 5,5 J ´ 14

Ogumienie / bezdętkowe, 165/70 R 13 lub 165/65 R 14 (wyposażenie dodatkowe)

Ciśnienie w ogumieniu

- obciążenie do 3 osób

- przód 0,21 MPa

- tył 0,19 MPa

- obciążenie ponad 3 osoby

- przód 0,21 MPa

- tył 0,24 MPa

 

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

 

Akumulator / 12 V 36 A×h lub 12 V 44 A×h, minus na masie

 

Alternator / 55 A lub 70 A, Delco 03 493 704 lub Delco 10 479 947 albo Bosch K1 14 V 55 A 23

Alternator Delco 03 493 704

Napięcie znamionowe 14 V

Prąd

- przy 1500 obr/min 23 A

- przy 2000 obr/min 40 A

- przy 6000 obr/min 67 A

Napięcie regulowane (przy 4000 obr/min) 14,7 ą 0,5 V

Średnica minimalna pierścieni ślizgowych 22 mm

Długość minimalna szczotek 12 mm

Rezystancja twornika 2,8 W

Rezystancja stojana 0,15 W

Alternator Delco 10 479 947

Napięcie znamionowe 14 V

Prąd

- przy 1500 obr/min 33 A

- przy 2000 obr/min 56 A

- przy 6000 obr/min 70 A

Napięcie regulowane (przy 4000 obr/min) 14,7 ą 0,5 V

Średnica minimalna pierścieni ślizgowych 14 mm

Długość minimalna szczotek 20 mm

Rezystancja twornika 2,5 W

Rezystancja stojana 0,105 W

Alternator Bosch K1 14 V 55 A 23

Napięcie znamionowe 14 V

Prąd

- przy 1500 obr/min 23 A

- przy 6000 obr/min 55 A

Napięcie regulowane (przy 4000 obr/min i prądzie 10 A) 13,7...14,5 V

Średnica minimalna pierścieni ślizgowych 26,8 mm

Długość minimalna szczotek 5 mm

Rezystancja twornika 2,9...3,19 W

Rezystancja stojana 0,14...0,154 W

 

Pasek wieloklinowy / napędu alternatora

Naciąg paska / za pomocą przyrządu Opel KM-128

- pasek nowy 450 N

- pasek używany 250...300 N

 

Rozrusznik / Valeo D6 RA

Parametry na biegu luzem

- prąd minimalny 70 A

- prędkość minimalna 2500 obr/min

- napięcie 11,5 V

Długość minimalna szczotek 13 mm

 

Bezpieczniki / 10 ´ (12 V, 10 A), 1 ´ (12 V, 15 A), 6 ´ (12 V, 20 A), 7 ´ (12 V, 30 A)

 

Żarówki

- reflektorów H4 55/60 W

- świateł pozycyjnych przednich 5 W

- świateł przeciwmgłowych przednich 55 W

- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

- świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5W

- świateł cofania 21 W

- świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W

- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 10 W

 

Momenty dokręcania

- śrub głowicy (każdorazowo śruby nowe)

- 1. etap 25 N×m

- 2. etap dokręcić o 90°

- 3. etap dokręcić o 90°

- 4. etap dokręcić o 90°

- 5. etap 45 N×m

- pokrywy głowicy 8 N×m

- kolektorów ssącego i wydechowego 22 N×m

- przewodu doprowadzenia dodatkowego powietrza do kolektora wydechowego

- śruby M6 8 N×m

- śruby M8 20 N×m

- pompy powietrza dodatkowego 20 N×m

- elektrozaworu recyrkulacji spalin 20 N×m

- czujnika spalania stukowego do kadłuba 13 N×m

- świec zapłonowych 25 N×m

- kół zębatych wałków rozrządu 45 N×m

- pokryw łożysk głównych (każdorazowo śruby nowe)

- 1. etap 50 N×m

- 2. etap dokręcić o 45°

- 3. etap dokręcić o 15°

- pokryw łożysk korbowych

- 1. etap 25 N×m

- 2. etap dokręcić o 30°

- koła zamachowego

- 1. etap 35 N×m

- 2. etap dokręcić o 30°

- 3. etap dokręcić o 15°

- miski olejowej 8 N×m

- pompy cieczy chłodzącej do kadłuba 8 N×m

- pompy oleju do kadłuba 8 N×m

- koła pasowego wału korbowego

- 1. etap 95 N×m

- 2. etap dokręcić o 30°

- 3. etap dokręcić o 30°

- rozrusznika do kadłuba 25 N×m

- rury wydechowej do kolektora 20 N×m

- sondy lambda 30 N×m

- filtru oleju 15 N×m

- obudowy termostatu do kadłuba 10 N×m

- śrub kół 110 N×m

 

Masy

- własna

- wersja 3-drzwiowa 895 kg

- wersja 5-drzwiowa 930 kg

- całkowita

- wersja 3-drzwiowa 1375 kg

- wersja 5-drzwiowa 1395 kg

- maksymalna przyczepy niehamowanej 450 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 1000 kg

 

Pojemności

- zbiornik paliwa 46 dm3

- układ smarowania 3,5 dm3 (z filtrem)

- układ chłodzenia

- bez klimatyzacji 5,6 dm3

- z klimatyzacją 6,1 dm3

- skrzynka przekładniowa 1,6 dm3

- układ hamulcowy ok. 0,4 dm3

- układ kierowniczy ze wspomaganiem ok. 1 dm3

 

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / wyłącznie benzyna bezołowiowa LO min. 95

Olej silnikowy / API SG/CD, CCMC PD2, SAE 5W 50, SAE 10W 50, SAE 15W 50 lub SAE 20W 50, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok (z filtrem)

Olej przekładniowy / API GL4, MIL-L2105 B lub C, SAE 75W80 lub SAE 80W90, sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 2 lata (bez konieczności wymiany okresowej)

Płyn chłodzący / Opel, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok (bez konieczności wymiany okresowej)

Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT4, wymiana co 2 lata

Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / olej do przekładni automatycznych

Dexron II, sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 2 lata (bez konieczności wymiany okresowej)

 

Zużycie paliwa

- przy 90 km/h 5,3 dm3/100 km

- przy 120 km/h 7,2 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 8,5 dm3/100 km

Prędkość maksymalna 180 km/h

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/7838-momenty-dokr%C4%99cenia-%C5%9Brub-g%C5%82owicy-14-16v/#findComment-289912
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Gość Anonymous

Ja tez mam problem z momentami dokręcania głowicy i nigdzie nie moge danych znaleźć.

Mianowicie niedługo musze rozgrzebać silnik w moim autku tyle ze to nie opel, ale mam nadzieje ze ktoś ma do tego dane. Jest to Mitsubishi Mirage (lancer ver. USA) 1997 silnik 1.5 12V symbol silnika to 4G15.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/7838-momenty-dokr%C4%99cenia-%C5%9Brub-g%C5%82owicy-14-16v/#findComment-286386
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

wielkie dzięki!???!:(!:(!http://localhost/opel/ipb/public/style_emoticons/default/excl.gif!http://localhost/opel/ipb/public/style_emoticons/default/excl.gif!! A nie wiesz z skąd można ściągnąć ten programik z którego to ściągnąłeś ?? http://localhost/opel/ipb/public/style_emoticons/default/biggrin.gif Bo jak ja go ściągałem to coś nie chciał działaćhttp://localhost/opel/ipb/public/style_emoticons/default/kwasny.gif

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/7838-momenty-dokr%C4%99cenia-%C5%9Brub-g%C5%82owicy-14-16v/#findComment-286225
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności