Skocz do zawartości

Y17DT - olej na silniku...


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Witam!!!

W zeszłym tygodniu zakupiłem Astrę G z silnikiem Y17DT. Jest to moje pierwsze autko i jako, że nie znam się na razie praktycznie na niczym ??? w zakupie pomagał mi znajomy mechanik. Jest jednak pewna rzecz która budzi moje wątpliwości. Dlatego piszę na forum, żeby się upewnić. Do sedna...

Na zdjęciu widać miejsce, o które mi chodzi:

Dołączona grafika

 

W miejscu oznaczonym czerwonym prostokątem silnik jest brudny od oleju. Jest to jedyne miejsce na silniku, które jest brudne od oleju. Mechanik powiedział, że to pierdoła i nie ma się co przejmować. Ewentualnie można wymienić uszczelkę. Silnik pracuje równo, nie hałasuje, nic nie stuka, nie puka... chodzi jak typowy diesel, odpala od pierwszego przekręcenia kluczyka. Mechanik mówił też, że silniki diesla tak mają, że "lubią" być trochę pochlapane olejem i taka ich natura... oczywiście wszystko w jakiś normach.

Z tego co ja widzę to jest to miejsce łączenia się przewodów wtrysku paliwa (te stalowe chyba) z silnikiem.

Chciałem spytać czy faktycznie nie ma się co przejmować i czy ewentualna wymiana uszczelki załatwi sprawę.

 

Spytam jeszcze ogólnie o silnik. Mój ma oznaczenie Y17DT a na tylnej klapie (kombi) jest oznaczenie 1.7DTI. Jak jest więc w rzeczywistości?? Jak szukałem w sieci to każda astra z 2000 z silnikiem 1.7 ma oznaczenie DTI... Może mi to ktoś wyjaśnić??

 

Ma ktoś może jakąś dokumentację do tego silnika?? Jakiś rysunek wyjaśniający co gdzie jest czy coś w tym stylu... Pomoże mi to jakoś zapoznać się z tym co jest pod maską. Ściągnąłem sobie pdf'a "Sam naprawiam..." ale może ktoś ma coś jeszcze.

 

Pozdrawiam

FireBoy

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Na tym zdjęciu niewiele widać, zrób dokładne zdjęcie swojego silniczka z tym poceniem to będzie można coś więcej powiedzieć.

 

Y17DT to symbol silnika a 1,7DTI to nazwa handlowa.

 

Już dziś trzeciej osobie wysyłam podobne dane co za zbieg okoliczności ???

 

Na pewno coś kiedyś Ci się przyda

 

Opel Astra II 1,7 DTi 16V

 

SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wielozaworowy (po cztery zawory na jeden cylinder), z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika Y17DT

Średnica cylindra 79 mm

Skok tłoka 86 mm

Pojemność skokowa 1686 cm3

Stopień sprężania 18,4

Ciśnienie sprężania 2,6...3 MPa

Moc maksymalna 55 kW (75 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4400 obr/min

Moment maksymalny 165 N×m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1800...3000 obr/min

 

Układ rozrządu / dwa wałki rozrządu w głowicy, podparte na pięciu łożyskach każdy, wałek rozrządu zaworów ssących napędzany paskiem zębatym od wału korbowego, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny, wałek rozrządu zaworów wydechowych napędzany przekładnią zębatą od koła zębatego umieszczonego na wałku rozrządu zaworów ssących

Luz roboczy zaworów (na zimno)

- zawory ssące 0,4 ą 0,05 mm

- zawory wydechowe 0,4 ą 0,05 mm

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu zaworów ssących, pompy wtryskowej i pompy oleju

- szerokość 25,4 mm

- liczba zębów 131

- regulacja naciągu / półautomatyczna za pomocą sprężyny napinacza

- wymiana / co 150 000 km lub co 10 lat

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem

Pompa cieczy chłodzącej / zamocowana do kadłuba, napędzana paskiem wieloklinowym, napinacz mechaniczny automatyczny

Termostat / dwustopniowy

Wentylator / elektryczny, pięciołopatkowy, o średnicy 366 mm, sterowany termowyłącznikiem

- temperatura włączenia 100°C

- temperatura wyłączenia 95°C

Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika

wyrównawczego 140...150 kPa

 

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju

Pompa oleju / wirnikowa, napędzana paskiem zębatym napędu rozrządu

Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°C) / na biegu jałowym wynosi co najmniej 0,127 MPa

Filtr oleju / z wymiennym wkładem kartonowym, Purflux

 

Układ zasilania / wtryskowy, o wtrysku bezpośrednim, z doładowaniem turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, z recyrkulacją spalin, sterowany elektronicznie (układ Isuzu-Delphi EDC V5), zawierający:

- zbiornik paliwa,

- filtr paliwa,

- filtr powietrza,

- turbosprężarkę,

- pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej, z elektronicznym modułem sterowania

pompy,

- wtryskiwacze,

- chłodnicę powietrza doładowanego.

Filtr paliwa / Knecht AWK 197, odwadnianie filtru co 15 000 km lub co roku, wymiana co 30 000 km

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, wymiana co 30 000 km

Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, zawierająca własny moduł elektronicznego sterowania i połączona za jego pośrednictwem z elektronicznym urządzeniem sterującym silnika

- typ / Nippon Denso V5

Kolejność wtrysku 1-3-4-2

(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Prędkość obrotowa biegu jałowego 825...875 obr/min

Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5120 ą 60 obr/min

Wtryskiwacze / wielootworowe, o wtrysku dwustopniowym

Rozpylacze / Bosch NP-DN0PDN 122

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza

- 1. stopień 17,3 MPa

- 2. stopień 33,5 MPa

Turbosprężarka / zamocowana do kolektora wydechowego

Ciśnienie maksymalne doładowania przy 4400 obr/min 72 kPa

Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze

 

Układ sterowania silnika / elektroniczny, Isuzu-Delphi EDC V5, zawierający:

- elektroniczne urządzenie sterujące silnika,

- przepływomierz powietrza z czujnikiem temperatury powietrza zasilającego,

- czujnik położenia i prędkości obrotowej wałka pompy wtryskowej,

- elektrozawór regulacji wydatku paliwa pompy wtryskowej,

- elektrozawór regulacji wyprzedzenia wtrysku,

- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,

- czujnik temperatury oleju,

- czujnik położenia pedału przyspieszenia,

- czujnik położenia pedału hamulca,

- czujnik położenia pedału sprzęgła,

- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,

- czujnik ciśnienia doładowania,

- trzy elektrozawory pneumatycznego sterowania ciśnienia doładowania, przepustnic zawirowania powietrza zasilającego i recyrkulacji spalin,

- zawór recyrkulacji spalin,

- świece żarowe,

- zespół sterowania świec żarowych,

- stycznik klimatyzacji.

Elektroniczne urządzenie sterujące silnika / mikroprocesorowe, o dwóch złączach 64-stykowych, umieszczone w środkowej części z tyłu przedziału silnika, sterujące wtryskiem paliwa, zawirowaniem powietrza zasilającego, ciśnieniem doładowania, podgrzewaniem wstępnym silnika, podgrzewaniem paliwa, recyrkulacją spalin i funkcjami pomocniczymi, z możliwością samodiagnozowania

 

PODWOZIE

 

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane hydraulicznie

Średnica okładzin

- zewnętrzna 228 mm

- wewnętrzna 150 mm

Grubość okładzin 7,65 mm

 

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Typ F 13WR

Przełożenia

- I bieg 3,73

- II bieg 1,96

- III bieg 1,30

- IV bieg 0,95

- V bieg 0,76

- bieg wsteczny 3,31

- przekładnia główna 3,55

 

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi

 

Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym

Przekładnia kierownicza / zębatkowa z wbudowanym siłownikiem hydraulicznym i zaworem rozdzielczym zespolonym z zębnikiem, Delphi-Saginaw lub TRW

Przełożenie 17,0

Promień skrętu 5,05 m

Pompa wspomagania / hydrauliczna napędzana silnikiem elektrycznym, Delphi-Saginaw lub TRW, z wbudowanym zbiornikiem wyrównawczym, umieszczona po prawej stronie przedziału silnika

 

Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson z dolnym wahaczem poprzecznym trójkątnym, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 20 mm

Amortyzatory / gazowe

Ustawienie kół przednich (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy)

- zbieżność (regulowana) 0 ą 2 mm (0° ą 20˘)

- pochylenie koła (regulowane) -1° ą 30˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 4° ą 30˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

Piasta koła przedniego / na łożysku tocznym zakrytym

 

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych odgiętych zespolonych belką poprzeczną, na sprężynach śrubowych beczułkowych (dwustożkowych) i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach hydraulicznych teleskopowych dwustronnego działania, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym

Ustawienie kół tylnych (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy)

- zbieżność (nieregulowana) 1 mm (0°10˘)

(dopuszczalne odchyłki od wymiaru nominalnego wynoszą +30˘/-20˘; dopuszczalna

różnica między kołami lewym i prawym wynosi 0°15˘)

- pochylenie koła (nieregulowane) -1°40˘ ą 30˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 0°35˘)

Piasta koła tylnego / uformowana w nierozbieralny zespół z łożyskiem tocznym, wymieniana jako całość

 

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym ABS (wyposażenie dodatkowe lub standardowe)

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą wentylowaną, Teves

Średnica zewnętrzna tarczy

- wersje bez ABS 256 mm

- wersje z ABS 280 mm

Grubość tarczy

- wersje bez ABS

- nominalna 24 mm

- minimalna po naprawie 22 mm

- minimalna dopuszczalna 21 mm

- wersje z ABS

- nominalna 25 mm

- minimalna po naprawie 23 mm

- minimalna dopuszczalna 22 mm

Grubość okładzin ciernych (bez płytki podstawy)

- wersje bez ABS

- nominalna 12 mm

- minimalna dopuszczalna 2 mm

- wersje z ABS

- nominalna 14 mm

- minimalna dopuszczalna 2 mm

Średnica cylindra zacisku

- wersje bez ABS 52 mm

- wersje z ABS 57 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 230 mm

- maksymalna dopuszczalna 231 mm

Szerokość powierzchni roboczej bębna 40 mm

Grubość okładzin ciernych

- nominalna 5 mm

- minimalna dopuszczalna 1 mm

Średnica cylinderków 19,05 mm

 

Pompa hamulcowa / w układzie tandem

Średnica cylindra pompy 23,81 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe

Średnica tłoka 254 mm (10˛)

Skok pedału hamulca w chwili włączenia świateł

hamowania 15 ą 5 mm

 

Układ przeciwblokujący / elektroniczno-hydrauliczny, czterokanałowy, ABS Bosch 5.3, zawierający:

- elektroniczny sterownik,

- zespół hydrauliczny (modulator) o 8 elektrozaworach,

- cztery czujniki prędkości kół.

 

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

 

Koła i ogumienie

Obręcze / 5,5 J x 14

Ogumienie / bezdętkowe 165/80 R 14 84Q, 175/80 R 14 86S lub 175/80 R 14 88T

Ciśnienie w ogumieniu

- obciążenie do 3 osób

- przód 0,28 MPa

- tył 0,25 MPa

- obciążenie ponad 3 osoby

- przód 0,30 MPa

- tył 0,34 MPa

 

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

 

Akumulator / 12 V 70 A×h/450 A, minus na masie

 

Alternator / Bosch 0124 225 004 lub Bosch 0124 415 005, z wbudowanym regulatorem elektronicznym

Prąd maksymalny (pod napięciem 14 V)

- alternator Bosch 0124 225 004 70 A

- alternator Bosch 0124 415 005 100 A

Napięcie wyjściowe 14,3...14,7 V

Pasek napędu alternatora / wieloklinowy, napędzający także pompę cieczy chłodzącej i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją)

Regulacja naciągu / za pomocą automatycznego napinacza

Naciąg właściwy

- pasek nowy 440...450 N

- pasek używany 320...390 N

 

Rozrusznik / Bosch 0001 109 015, o mocy 2 kW

 

Bezpieczniki

- wewnątrz nadwozia (po lewej stronie tablicy rozdzielczej) / 9 ´ (12 V, 5 A), 14 ´

´ (12 V, 10 A), 4 ´ (12 V, 15 A), 8 ´ (12 V, 20 A), 6 ´ (12 V, 30 A), 2 ´ (12 V, 40 A)

- w przedziale silnika (za akumulatorem) / 1 ´ (12 V, 20 A), 4 ´ (12 V, 60 A), 1 ´

´ (12 V, 80 A) oraz 1 ´ (12 V, 30 A) - wersje bez klimatyzacji lub 2 ´ (12 V, 40 A) - wersje z klimatyzacją

- w przedziale silnika (w skrzynce przekaźników) / 1 ´ (12 V, 30 A), 2 ´ (12 V, 40 A)

- w bagażniku / 1 bezpiecznik dodatkowy

 

Żarówki

- świateł drogowych H7 55 W

- świateł mijania HB3 55 W

- świateł pozycyjnych przednich 5 W

- świateł przeciwmgłowych przednich H3 55 W

- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

- kierunkowskazów bocznych 5 W

- świateł hamowania 21 W

- świateł pozycyjnych tylnych 5 W

- światła przeciwmgłowego tylnego 21 W

- światła cofania 21 W

- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 10 W

Momenty dokręcania

- śrub głowicy (każdorazowo śruby nowe)

- 1. etap 39 N×m

- 2. etap dokręcić o 60°

- 3. etap dokręcić o 13°

- 4. etap dokręcić o 60°

- 5. etap dokręcić o 13°

- pokryw łożysk głównych 88 N×m

- pokryw łożysk korbowych (każdorazowo nakrętki nowe)

- 1. etap 25 N×m

- 2. etap dokręcić o 100°

- 3. etap dokręcić o 15°

- pokryw łożysk wałków rozrządu

- śruby Ć8 22 N×m

- śruby Ć10 43 N×m

- koła zamachowego (każdorazowo śruby nowe, gwint zabezpieczany przed odkręceniem specjalnym klejem)

- 1. etap 30 N×m

- 2. etap dokręcić o 60°

- 3. etap dokręcić o 15°

- koła zębatego wałka rozrządu zaworów ssących 10 N×m

- koła zębatego pompy wtryskowej 69 N×m

- koła zębatego pompy oleju 44 N×m

- napinacza paska napędu rozrządu 19 N×m

- rolki zwiększającej kąt opasania paska napędu

rozrządu 80 N×m

- pompy wtryskowej do jej wspornika 19 N×m

- koła zębatego wału korbowego 196 N×m

- koła pasowego wału korbowego 20 N×m

- pokrywy głowicy 8 N×m

- rozpylaczy do obsad wtryskiwaczy 45 N×m

- wtryskiwaczy do głowicy 50 N×m

- świec żarowych do głowicy 17,5 N×m

- obudowy termostatu 30 N×m

- pokrywy obudowy termostatu 30 N×m

- korka spustu cieczy chłodzącej w kadłubie 39 N×m

- kolektora wydechowego 23,5 N×m

- kolektora ssącego 24,5 N×m

- turbosprężarki do kolektora wydechowego 27 N×m

- pokrywy pompy oleju (gwint zabezpieczany

przed odkręceniem specjalnym klejem) 10 N×m

- czujnika ciśnienia oleju 20 N×m

- miski olejowej 10 N×m

- korka spustu oleju silnika 78 N×m

- koła pasowego pompy cieczy chłodzącej 10 N×m

- pompy cieczy chłodzącej do kadłuba 20 N×m

- śrub kół 110 N×m

 

Masy

- własna

- wersja 3-drzwiowa 1169 kg

- wersja 5-drzwiowa 1189 kg

- całkowita

- wersja 3-drzwiowa 1695 kg

- wersja 5-drzwiowa 1715 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 1150 kg

 

Pojemności

- zbiornik paliwa 52 dm3

- układ smarowania 4,5 dm3 (z filtrem)

- układ chłodzenia 7,1 dm3

- skrzynka przekładniowa 1,6 dm3

- układ hamulcowy i sterowania sprzęgła ok. 0,5 dm3

- układ kierowniczy ze wspomaganiem

- Delphi-Saginaw 1,1 dm3

- TRW ok. 0,7 dm3

 

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / olej napędowy

Olej silnikowy / wg ACEA A3-98 lub B3-98, SAE 0W 30 do SAE 10W 50, wymiana co 30 000 km lub co 1 rok (z filtrem)

Olej przekładniowy / Opel 19 40 764, sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)

Płyn chłodzący / Opel o kolorze niebieskim lub czerwonym, sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)

Płyn hamulcowy / wg SAE J 1703 DOT 4, wymiana co 2 lata

Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / olej specjalny Opel 19 40 766 (90 544 116), sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 2 lata (nie wymaga się okresowej wymiany)

 

Zużycie paliwa

(według normy UE 93/116)

- w mieście 6,1 dm3/100 km

- poza miastem 4,0 dm3/100 km

- średnie 4,8 dm3/100 km

 

Prędkość maksymalna 170 km/h

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/#findComment-286102
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Wielkie dzięki VALDEE... Będę miał co jutro na służbie czytać ???

Jak zrobię dokładniejsze zdjęcia to wrzucę... Póki co może jakiś właściciel autka z takim silnikiem powie czy też tak ma... Wszelkie rady mile widziane...

Rozumiem, że 1.7 DTi czyli ostatnia litera jest "i"... bo gdzieś czytałem że to może być L tylko tak pisane jak duże "i". Widzę, że Ty masz X17DTL... duże są różnice między tymi silnikami??

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/#findComment-286100
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Y17DT (75KM) silnik isuzu z bezpośrednim wtryskiem

X17DTL (68KM) stara konstrukcja opla z pośrednim wtryskiem

Jest jeszcze silnik X17DT (TC4EE1), (82KM) też isuzu ale nie był montowany w astrach G

i najnowsze Z17DTL, Z17DT i Z17DTH ale długo by pisać ???

Poszukaj na forum jest naprawdę dużo tych informacji.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/#findComment-286095
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Zdjęcia niestety nie udało mi się jeszcze zrobić. Ale to pocenie jest prawdopodobnie w miejscu połączenia przewodów wtrysku z silnikiem. Byłem dziś w sklepie z częściami do opla i mi gość powiedział, że tam nie ma żadnej uszczelki i jak leci tam to jedynie wymiana przewodów :) czy to możliwe??

 

i jeszcze jedno pytanie przy okazji. Muszę dolać płynu do wspomagania... i nie wiem jaki?? Mam chyba TRW (taki okrągły zbiornik). Wg tego co jest napisane wyżej i w książce "sam naprawiam.." to ma być płyn opla 90 544 116 lub 19 40 766. Czy można to kupić gdzieś indziej niż w ASO i czy można zastosować jakiś inny olej hydrauliczny ?? Bo szukałem w sieci i znalazłem taki: FUCHS Titan ZH 4300 B, przy jego opisie jest napisane: dopuszczenia: OPEL 1940 715/1940 766. A może polecacie jakiś inny?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/#findComment-285815
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość Anonymous

Już kiedyś pisałem że ktoś na forum podawał linka do ściągnięcia pliku *.iso z danymi opli i nie tylko. Mam trochę za wolny net (orange) ale jak mi się uda to wrzucę gdzieś na serwerek do ściągnięcia

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/8292-y17dt-olej-na-silniku/#findComment-282840
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności