Artykuł Sponsorowany Opublikowano 23 Kwietnia 2020 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2020 Montaż instalacji gazowej w samochodzie to najłatwiejszy i cieszący się ogromną popularnością w naszym kraju sposób na oszczędzanie na paliwie. Wokół eksploatacji samochodu z LPG narosło jednak sporo mitów i niedomówień. Czy instalacja gazowa przyspiesza zużycie silnika? Czy samochody tracą na mocy? Co jeszcze powinieneś wiedzieć, jeśli interesuje cię auto z gazem? Wpływ instalacji LPG na żywotność silnika W obiegowej opinii instalacja propan-butanu w samochodzie znacząco przyspiesza zużywanie się elementów silnika - m.in. zaworów, układu wydechowego czy uszczelki pod głowicą. Pogląd ten pochodzi głównie z czasów, gdy w większości samochodów można było odnaleźć tzw. instalację mieszalnikowa, która dawno już odeszła do lamusa. Podobne problemy mogą być efektem źle zainstalowanej lub źle wyregulowanej instalacji. Np. zbyt uboga mieszanka szybko może doprowadzić do problemów z silnikiem. Współcześnie stosowane instalacje sekwencyjne (z oddzielnymi wtryskiwaczami gazowymi) mogą być stosowane w większości samochodów. Najnowsza, 5. generacja, czyli wtrysk gazu w fazie ciekłej działa jeszcze lepiej - sprawdzi się nawet w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i o bardzo delikatnej konstrukcji. Jeśli są one odpowiednio zainstalowane i skonfigurowane, silnik zasilany przy ich wykorzystaniu może działać przez dziesiątki lat, znane są bowiem przypadki samochodów zasilanych gazem z przebiegami dochodzącymi do miliona kilometrów. Czy LPG osłabia moc silnika? Ten pogląd jest zakorzeniony również w czasach instalacji I i II generacji. Uczciwie trzeba przyznać, że LPG jako paliwo ma ok 25% niższą wartość energetyczną, dlatego samochody zużywają go więcej niż benzyny i wykazują delikatnie niższą moc maksymalną. Jednak przy zastosowaniu najnowszych instalacji sekwencyjnych różnice sięgają nie więcej, niż 5% mocy, a w przypadku instalacji V generacji utrata mocy jest niezauważalna. Jest to możliwe dzięki podawaniu go w większej ilości, jak również obniżeniu temperatury w komorze spalania przez rozprężający się gaz, co pozwala na uzyskanie większej kompresji paliwa. Na co zwracać uwagę eksploatując samochód z gazem? Fakt, że gaz nie musi szkodzić silnikowi, wcale nie oznacza, że możemy zaniedbywać serwis instalacji. Przynajmniej raz w roku powinniśmy udać się na kontrolę i regulację parametrów pracy jego elementów - podłączyć instalację do komputera, który sprawdzi i usunie ewentualne błędy. Niezbędna jest także regularna wymiana filtrów (w instalacji III. generacji to będą dwa lub nawet trzy filtry) - zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj co około 15 tysięcy kilometrów. Instalacja gazowa wymaga także utrzymywania przewodów napięcia, świec i filtrów powietrza w nienagannym stanie - dlatego wskazane są regularne ich przeglądy. Podstawowe elementy instalacji gazowej, jak zawory, przewody, butla czy parownik są zaprojektowane do bardzo długiej, bezproblemowej eksploatacji. Ten ostatni element bez problemów powinien służyć przez około 150 - 200 tysięcy kilometrów. Duży wpływ na żywotność instalacji, jak i silnika, a co za tym idzie opłacalność całej instalacji, ma jakość tankowanego paliwa. Jeśli będziemy kierowali się wyłącznie ceną, nie bacząc na opinie i jakość oferowanego paliwa, to szybko może okazać się, że oszczędności na paliwie zostaną pochłonięte przez częste serwisy. Jeśli jednak znajdziemy dobrego dystrybutora, to koszt instalacji powinien nam się zwrócić już po 1,5 do 2 lat. Z tego powodu raczej polecane są paliwa z "firmowych" stacji paliw, przestrzegających bardziej wyśrubowanych norm kontroli jakości. Artykuł powstał we współpracy z firmą AutoGaz Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/89773-auto-z-instalacj%C4%85-lpg-podstawowe-informacje-na-temat-eksploatacji/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.