Artykuł Sponsorowany Opublikowano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 7 Czerwca 2021 Unia europejska oraz coraz to nowsze normy emisji spalin wymuszają na producentach samochodów udoskonalanie jednostek napędowych. Stare, wolnossące i często bezobsługowe jednostki są zastępowane przez małolitrażowe silniki wspomagane turbosprężarką. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na częste pytanie. Gdzie się podziały tamte silniki? Pierwsza generacja tego modelu produkowana w latach 1987-1995 nie odniosła dużego sukcesu. W zależności od lat produkcji pod maską mogliśmy znaleźć aż 19 silników benzynowych oraz 4 silniki wysokoprężne. Wszystkie benzyny wolnossące w przedziale mocy od 56 KM z początków produkcji do 146 KM z końca produkcji. W 2015 roku Fiat zaoferował drugą generację Tipo, co tylko potwierdza, że producenci samochodów lubią wracać do historycznych nazw. W tej generacji Fiata Tipo, pod maską mogliśmy znaleźć następujące jednostki: 1.4 95KM 70kW (2016-2020) 1.4 T-Jet 120KM 88kW (2016-2020) 1.6 E-Torq 110KM 81kW (2016-2018) 1.4 T-Jet LPG 120KM 88kW (2016-2018) 1.3 MultiJet 95KM 70kW (2016-2020) 1.6 MultiJet 120KM 88kW (2016-2020) Silnik 1.4 16V 1.4 T-Jet 1.6 E-torQ 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet Pojemność 1368 cm3 1368 cm3 1598 cm3 1248 cm3 1598 cm3 Rodzaj Paliwa Benzyna Benzyna Benzyna Diesel Diesel Moc max 96 KM 120 KM 110 KM 95 KM 120 KM Moment obrotowy max 127 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,6 s 11,2 s 11,7 s 9,7 s Przędność max 185 km/h 200 km/h 192 km/h 180 km/h 199 km/h Fiat Tipo w Polsce W Polsce największą popularnością cieszył się silnik wolnossący 1.4 o mocy 95KM. Była to stara jednostka koncernu FCA udoskonalona do obecnych warunków. Czterocylindrowy silnik spełniał rolę uniwersalnego silnika do różnych rodzajów nadwozi zachowując przy tym względnie dobrą ekonomię. Wielu klientów decydowało się także na montaż instalacji LPG, co zmniejszało koszty eksploatacji. Tipo z takim układem zasilania jest bardzo popularne jako taksówka czy samochód firmowy. Podstawowe wymiany filtrów, oleju czy mały przegląd nie rujnowały portfela właściciela. Silnik miał niestety 2 dość istotne wady. Pierwszą z nich była bardzo przeciętna dynamika. Aby uzyskać katalogowe przyspieszenie na poziomie 12 sekund do 100 km/h trzeba było wysoko kręcić jednostkę. Szczytowy moment obrotowy wynoszący 127 Nm osiągany jest przy około 4500 obr/min a maksymalna moc 96 KM uzyskiwana jest przy 6000 obr/min. Przy oszczędnej jeździe dało uzyskać się wyniki zbliżone do katalogowych 6.0 litrów w cyklu mieszanym na 100 km. Spalanie rośnie wraz z próbą wydobycia wszystkich dostępnych koni mechanicznych z tej jednostki. W tym miejscu powstaje pytanie. Kto kupuje samochód wyposażony w taki silnik? Głownie osoby oczekujące od samochodu przemieszczenia z punktu A do B. Jednostka 1.4 T-Jet to już inna historia. Silnik wyposażony w turbosprężarkę maksymalny moment obrotowy wynoszący 215 Nm ociąga już przy 2500 obr/min. Jednostka jest dużo bardziej elastyczna niż wspomniane wcześniej 1.4 wolnossące. Dokładnie ten silnik Fiat oferował także z fabryczną instalacja gazową. Oczywiście sama instalacja była droższa i bardziej zaawansowana niż ta stosowana w silniku bez turbiny. Jednostka T-Jet łączy bardzo dobrze dynamikę, elastyczność oraz spalanie zbliżone do tego z silnika 1.4. Silnik ten jest wybierany znacznie częściej przez osoby szukające samochodu kompaktowego dla rodziny, do wyjazdów na wakacje czy codziennych dojazdów do pracy. Silnik 1.4 95 KM Silnik 1.4 T-Jet Silnik 1.6 MultiJet Tipo 2021 po Faceliftingu Facelifting oprócz zauważalnych zmian w stylistyce, wprowadził także zmiany pod maską nowego modelu. Tak lubiany przez przedsiębiorców silnik 1.4 Fire 95 KM możemy znaleźć w cenniku Tipo Sedan w podstawowej wersji wyposażenia Classic. To ukłon producenta w stronę osób, które są przekonane do „starej” jednostki napędowej i szukają samochodu jak najtańszego w zakupie. Spalanie na stronie producenta według normy WLTP podane jest na poziomie 7.3 L/100 km w cyklu mieszanym. Tutaj musimy zauważyć, że nowe Tipo podobnie jak wszystkie oferowane obecnie samochody zyskało kilka dodatkowych kilogramów. Dlaczego tak się dzieje? Tak jak wspomnieliśmy na początku producenci samochodów starają się spełniać nowe wymogi ustawodawców. I tak samochody doposażone są w nowoczesne systemy wspierające kierowcę, czujniki, dodatkowe filtry w układzie odprowadzenia spalin czy nowe jednostki napędowe. W przypadku modelu po FL pod maską zagościł nowy silnik trzy cylindrowy o pojemności 999cm3. Do wyboru są jeszcze 2 silniki diesla o mocy 95 oraz 130 KM. Plotki głoszą także prace nad mocniejszym wariantem silnika benzynowego. Czas pokaże. Silnik 1.0 T3 Turbo 1.4 Fire 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet Pojemność 999 cm3 1368 cm3 1598 cm3 1248 cm3 Rodzaj Paliwa Benzyna Benzyna Benzyna Diesel Moc max 100 KM 95 KM 95 KM 130 KM Moment obrotowy max 190 Nm 127 Nm 200 Nm 320 Nm Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 11,5 s 12,8 s 9,6 s Przędność max 195 km/h 185 km/h 184 km/h 212 km/h Skupmy się na nowej jednostce R3. Jest to silnik 3 cylindrowy wyposażony w turbosprężarkę. Dzięki takiemu rozwiązaniu maksymalny moment obrotowy 190 Nm osiągany jest już od 1500 obr/min. To zasługa także trzech cylindrów. Porównując ten motor do silnika 1.4 parametry są podobne, a przyspieszenie do 100 KM/h dalej oscyluje w okolicach 11.5-12 sekund. Duża różnica jest jednak w dynamice na poszczególnych biegach a także elastyczności. Kierujący nie musi tak często zmieniać biegów aby silnik pracował w optymalnym zakresie momentu obrotowego. Nowa jednostka na pewno może zaskoczyć pozytywnie pod kątem spalania. Z przeprowadzonych testów wynika, że średnie spalanie w mieście wykosi około 7-7.5 litra, w trasie ok 5,5 a na autostradzie ok 6,5 L/100 km. Dużo osób z założenia narzeka na układ 3 cylindrów skutkujący pogorszoną kultura pracy w stosunku do jednostek 4 cylindrowych. Tutaj odniesiemy się do konkurencji. Jak wcześniej wspominaliśmy producenci opracowują nowe jednostki napędowe aby sprostać rygorystycznym normom emisji spalin. Opracowana przez koncern FCA jednostka o pojemności 999cm3 jest bezpośrednim konkurentem do jednostki o takiej samej pojemności EcoBoost z koncernu Forda, silnika 1.0 Tsi z koncernu Volkswagena, Tce od Renault czy silników PureTech z koncernu PSA. Wszystkie te jednostki cechuje mały apetyt na paliwo, dobra elastyczność oraz dynamika jak na osiąganą moc. Przy wyższym zakresie obrotów do uszu kierującego dochodzi charakterystyczny „warkot” z pracy trzech cylindrów. Dla jedny jest to przyjemny dźwięk, dla innych irytujący. W przypadku jednostki montowanej w nowym Tipo do 3000-3500 obr/min kierowca, który nie interesuje się motoryzacją nawet nie zauważy, że jego samochód napędzany jest właśnie dzięki 3 cylindrom. Prawdopodobnie nawet nigdy się o tym, ponieważ właśnie zakres między 1500 a 3500 obr/min jest optymalny do pracy tej jednostki. Na chwilę obecną nie ma dostępnej jeszcze fabrycznej instalacji gazowej do nowego Tipo. Podejrzewamy, że jest to jednak tylko kwestia czasu. Klienci zainteresowani tym modelem na pewno będą czekać właśnie na takie źródło zasilania nowej jednostki. W tym punkcie nie mam dużych obaw. Jak pokazują inni producenci jednostki tego typu dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. W tym punkcie należy postawić sobie także pytanie o przewidywane roczne przebiegi. Może oszczędna jednostka benzynowa sprosta wymaganiom oszczędnej jazdy? Osobiście nie żałuję powolnego wycofywania jednostki 1.4. Musimy pamiętać, że nowe silniki mają na celu zmniejszenie globalnej emisji CO2 do atmosfery. Fiat Tipo - oferta finansowania Fiat Tipo jest jednym z coraz chętniej wybieranych samochodów w Polsce. Nowy salonowy model dostępny jest w leasingu dla firm, w kredycie oraz w najmie długoterminowym na Superauto.pl w atrakcyjnej cenie z rabatem firmowym do -20%. Fiat Tipo Leasing Fiat Tipo wynajem długoterminowy Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/92513-fiat-tipo-2021-nowa-gama-silnikowa/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi