Artykuł Sponsorowany Opublikowano 22 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2021 Sprzęgło zużywa się przy każdym stylu jazdy, jednak pewne nawyki mogą ten proces znacząco przyspieszyć. Jak tego uniknąć? Wymiana sprzęgła może wiązać się z wydatkami sięgającymi nawet kilku tysięcy złotych. I choć nie sposób ich uniknąć – nawet przy całkowicie poprawnej eksploatacji jest konieczna do kilkaset tysięcy kilometrów – to można znacząco spowolnić jego zużywanie. Nie jest to trudne. Wymaga jedynie wprowadzenia kilku prostych nawyków, o których niestety – zwłaszcza w miejskim ruchu – często zdarza nam się zapominać. Niezastosowanie się do zasad eksploatacji sprzęgła prędzej czy później doprowadzi do jego awarii. To nie tylko problem sam w sobie, ale też zwiększone ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów – a jej naprawa może być jeszcze kosztowniejsza. Jak więc maksymalnie przedłużyć żywotność sprzęgła? Jak właściwie o nie zadbać? Jak w porę rozpoznać jego usterki? Na pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu. Sprzęgło – jeden z najważniejszych podzespołów samochodu Sprzęgło w samochodzie odpowiedzialne jest za rozłączanie jednostki napędowej od skrzyni biegów. Dzięki temu możliwa jest zmiana biegów bez uszkodzenia przekładni. Po wciśnięciu pedału, docisk sprzęgła odsuwa się od tarczy, w wyniku czego skrzynia biegów oddala się od wału korbowego. Dochodzi wówczas do przerwania przenoszenia momentu obrotowego, a przełożenie może zostać zmienione. Puszczając pedał sprzęgła sprawiamy natomiast, że sprężyny na powrót przysuwają docisk do tarczy. Jak nie spalić sprzęgła? 5 najważniejszych zasad Konstrukcja i sposób działania stosowanego w samochodach sprzęgła ciernego powodują, że tarcza i docisk po pewnym czasie ścierają się, przez co przestają wydajnie przenosić napęd. To proces nieunikniony, ale dzięki odpowiedniej technice jazdy, możemy przedłużyć przebieg podzespołu do nawet 300 tysięcy kilometrów. W tym celu należy stosować się do kilku zasad: przed światłami wrzucamy na luz – na skrzyżowaniach wielu z nas zdarza się czekać z wrzuconym biegiem. Oznacza to, że przez cały czas sprzęgło pracuje, chociaż wcale nie musi. Wrzucając na luz, każdego miesiąca możemy „zaoszczędzić” kilka godzin pracy tego podzespołu; ostrożnie ruszamy – reguła jest nieskomplikowana – im więcej gazu przy ruszaniu, tym większe będzie obciążenie działające na sprzęgło, a więc i wyższe ryzyko jego szybszego zużycia, a nawet uszkodzenia – zwłaszcza, jeśli gwałtowne ruszanie łączymy z niedociskaniem pedału; nie jeździmy na półsprzęgle – skoro już jesteśmy przy niewciskaniu do końca pedału sprzęgła, koniecznie powinniśmy wspomnieć o szkodliwym wpływie jazdy na tzw. półsprzęgle. Wystarczy tylko lekkie dociśnięcie (np. takie, jakie ma miejsce, kiedy trzymamy nogę na pedale), by wywrzeć delikatny nacisk docisku na tarczę, a to prosta droga do szybszego zużycia tych elementów; nie wciskamy pedału bez potrzeby – im rzadziej korzystamy ze sprzęgła, tym dłużej będzie ono służyło; jeśli to możliwe – hamujemy silnikiem – zjazd ze wzniesienia na niskim biegu nie tylko jest bezpieczny dla sprzęgła, ale też zapobiega przegrzaniu hamulców i pozwala zredukować spalanie. Awaria sprzęgła. Jakie sygnały mogą o niej świadczyć? Jak już wspomnieliśmy, jazda na zużytym lub uszkodzonym sprzęgle może mieć fatalne skutki dla skrzyni biegów – a konkretnie dla synchronizatorów, kół zębatych oraz przesuwek. O tym, że sprzęgło w naszym samochodzie wymaga interwencji specjalisty, mogą świadczyć następujące objawy: trudniejsze dociskanie pedału; szum z przekładni po wciśnięciu pedału; brak przyspieszenia po wciśnięciu gazu; szarpanie podczas ruszania. Każdy z nich powinien skłonić nas do jak najszybszej wizyty w warsztacie. Unikniemy w ten sposób dużo większego wydatku, jakim jest wymiana skrzyni biegów. Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/92595-%C5%BCywotno%C5%9B%C4%87-sprz%C4%99g%C5%82a-jak-maksymalnie-j%C4%85-wyd%C5%82u%C5%BCy%C4%87/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi