Artykuł Sponsorowany Opublikowano 2 Grudnia 2021 Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2021 Chociaż w Polsce wciąż nie obowiązuje nakaz jazdy na oponach zimowych, wielu kierowców decyduje się na ich zakup i założenie na koła swojego auta. Niektórzy wciąż robią to dopiero na ostatnią chwilę lub całkowicie rezygnują z wymiany. Czy słusznie? Czy opony zimowe rzeczywiście są tak ważnym elementem wyposażenia samochodu? Wymień opony letnie na zimowe Jak wybrać idealne opony zimowe? Zimowe opony nowe czy używane? W porównaniu do opon letnich, opony zimowe znacznie lepiej zachowują się na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Różnice widać także w mieszance, z której produkowane jest ogumienie - opony letnie już w temperaturze około 7 °C zaczynają twardnieć, co znacznie mniejsza nich przyczepność do drogi i wydłuża drogę hamowania. Wymień opony letnie na zimowe Argumentów przemawiających za wymianą opon letnich na zimowe jest wiele. Zimowe opony mają nie tylko inną mieszankę niż opony letnie, ale charakteryzuje je głębszy bieżnik z większą ilością nacięć. Dzięki temu opony lepiej radzą sobie w trudnych, zimowych warunkach, nie tylko na śniegu, ale również na błocie lub lodzie. Mieszanka do produkcji opon zimowych zawiera w sobie krzemionkę i kauczuk, dzięki którym opony nie twardnieją pod wpływem niskich temperatur oraz uzyskują bardzo dobrą przyczepność do podłoża, co ma ogromne znaczenie podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. To wszystko ma wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale również jej bezpieczeństwo oraz długość drogi hamowania i spalanie. Chcąc wymienić opony na zimowe, nie warto czekać aż spadnie pierwszy śnieg. Dobrym momentem na wymianę jest czas, w którym temperatury regularnie spadają poniżej 7 °C. Jak wybrać idealne opony zimowe? Zastanawiając się jakie opony zimowe wybrać, warto kierować się opiniami specjalistów tworzących ranking opon zimowych oraz własną wiedzą o tym, jak rozpoznać dobrą oponę. Pierwszym wyznacznikiem są oznaczenia opon zimowych. Obecnie na rynku można spotkać się głównie z dwoma symbolami. Pierwszym jest płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich, symbolizujący 3PMSF. Opona z tym oznaczeniem nadaje się do jazdy w warunkach zimowych, co zostało potwierdzone rygorystycznymi testami weryfikującymi właściwości jezdne. Drugie oznaczenie to symbol M+S, pojawiające się głównie na oponach terenowych lub tych pochodzących z rynku amerykańskiego. Opony z tym oznaczeniem nadają się do jazdy po błocie i śniegu, jednak ich właściwości nie są potwierdzone testami. Co roku wykonywane są również testy opon zimowych, w których poszczególne modele są sprawdzane m.in. pod kątem zachowania na mokrej nawierzchni i długości drogi hamowania. Warto sięgać jedynie po wyniki testów wykonywanych przez specjalistów, np. ADAC. W opisie poszczególnych opon można przeczytać, jaki mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zużycie paliwa i jak zachowują się w niskich temperaturach. Ważne są również parametry opon, w tym: rozmiar opony, wyrażony trzema wielkościami - szerokością podaną w milimetrach, współczynnikiem profilu oraz średnicą felgi, np. opony zimowe 17", 185/65R17 86T, indeks prędkości, oznaczający maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danych oponach, indeks nośności, określający maksymalne dopuszczalne obciążenie. Żadne opony nie będą odpowiednio zachowywały się na drodze, jeśli ich rozmiar będzie niewłaściwy. O ile średnica i współczynnik profilu nie wzbudzają większych emocji, o tyle szerokość opon zimowych stała się obiektem dyskusji. Producenci coraz częściej oferują opony szerokie, zapewniające bardzo dobrą przyczepność i właściwości jezdne, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Takie opony są jednak kosztowne, a dodatkowo generują większe opory toczenia, przez co wzrasta spalanie auta. Z drugiej strony, opony węższe są tańsze w zakupie i eksploatacji, jednak mają gorsze właściwości jezdne od swoich szerszych odpowiedników i cechują się dłuższą drogą hamowania. Zimowe opony nowe czy używane? Dobre opony zimowe mogą znacznie poprawić bezpieczeństwo jazdy, dlatego wielu kierowców uważa, że na tym elemencie wyposażenia nie warto oszczędzać i kupuje jedynie nowe opony. Z drugiej strony są kierowcy, inwestujący w opony używane, które są znacznie tańsze niż ich nowe odpowiedniki. Kupując te drugie, nigdy nie ma pewności, w jakich warunkach pracowała opona. Co więcej, opony dostosowują się do stylu jazdy kierowcy, więc te używane mogą sprawować się znacznie gorzej na innym aucie niż nowe. Jeśli jednak wybór padnie na ogumienie używane, przed zakupem należy sprawdzić rok produkcji opon wskazujący na ich wiek, markę opony oraz głębokość bieżnika, która powinna być nie mniejsza niż 4-5 mm. Specjaliści wskazują jednoznacznie, że znacznie lepiej jest kupić nowe opony klasy średniej niż używane opony premium. Niezależnie od tego, czy wybór padnie na nowe opony zimowe Bridgestone, Michelin, Dunlop, Goodyear czy produkty innego producenta, również te używane, warto pamiętać, że najlepsze opony zimowe to te zapewniające bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz wysoką przyczepność. Źródło zdjęcia: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/93738-jak-wybra%C4%87-opony-zimowe/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.