Artykuł Sponsorowany Opublikowano 3 Października 2022 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2022 TPMS, czyli Tire Pressure Monitoring System, to system, który w samochodach jest już tak samo potrzebny i pożądany, jak na przykład ABS lub ESP. Dopiero niedawno, bo w 2014 roku w krajach europejskich został wprowadzony obowiązek stosowania systemu monitorowania ciśnienia w oponach w samochodach osobowych, jednak pierwszy pomysł w zastosowaniu go pojawił się o wiele wcześniej. W 1986 roku Porsche 959 zostało pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w System Monitorowania Ciśnienia w Oponach. Tire Pressure Monitoring System - dlaczego warto? Głównym zadaniem TPMS jest kontrola ciśnienia w oponach pojazdu, a także dawanie komunikatów kierowcy w przypadku wystąpienia nieprawidłowości związanych z ubytkiem ciśnienia. Jest to bardzo przydatna funkcja, przede wszystkim dlatego, że kierowcy z reguły nie są w stanie podczas jazdy wyczuć ubytku ciśnienia w oponach, a w przypadku niektórych rodzajów opon zauważenie tego zjawiska jest praktycznie niemożliwe. Prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na komfort jazdy, bezpieczeństwo na drodze, ilość zużytego paliwa oraz wytrzymałość samych opon. Niedopompowana opona zaś, w sposób negatywny oddziałuje na zachowanie pojazdu w wielu sytuacjach drogowych, między innymi podczas hamowania, nagłej zmiany kierunku, ale także zwykłej jazdy, kiedy może dojść do szybkiego zużycia się bieżnika. To właśnie w związku z tym zaczęto stosować elektroniczny pomiar ciśnienia, mający za zadanie bieżące sprawdzanie ciśnienia lub różnicy ciśnienia w oponach. W razie wykrycia jakichś nieprawidłowości kierowca od razu jest informowany o tym za pomocą lampki TPMS umieszczonej w desce rozdzielczej. Niektóre czujniki ciśnienia w oponach są bardziej rozbudowane i pozwalają na bieżącą obserwację ciśnienia, a także temperatury w poszczególnych oponach. Urządzenie do obsługi TPMS - jak działa tire Pressure Monitoring System? TPMS można podzielić na dwie kategorie ze względu na sposób działania - system pośredni oraz system bezpośredni. Pierwszy z nich działa w oparciu o czujniki prędkości obrotowej koła systemu ABS. Zadaniem tego systemu jest porównanie liczby obrotów kół w jednostce czasu - im wyższe ciśnienie w oponie, tym większa średnica koła, a co za tym idzie mniejsza ilość obrotów koła w konkretnej jednostce czasu. System pośredni wychwytuje nieprawidłowości i informuje o tym kierowcę. Jedyną wada takiego rozwiązania jest to, że nie jest to bezpośrednie badanie faktycznego stanu ciśnienia w oponach, a jedynie różnicy w średnicy kół. Jeśli wszystkie koła są takiej samej średnicy, system może nie wykryć nieprawidłowości, co może skutkować poważnymi konsekwencjami, gdyż choć błąd nie został wykryty, we wszystkich oponach może być zbyt niskie lub za wysokie ciśnienie. Drugi rodzaj systemu, czyli system bezpośredni, działa w oparciu o czujniki ciśnienia zainstalowane w oponach i najczęściej połączone z zaworami - ZAWORY DO CZUJNIKÓW. Zasada działania tego systemu jest bardzo prosta. Sensory zamontowane w każdym z kół wykonują regularne pomiary ciśnienia i temperatur i przekazują dane do systemu TPMS. Pomiar taki wykonywany jest co kilka sekund i w przypadku wykrycia ubytku, system informuje o tym kierowcę. Jednak poza samymi sensorami, pojazd powinien być także wyposażony w centralkę TPMS, anteny nadawczo - odbiorcze i niezbędne okablowanie. To wszystko sprawia, że cena systemu bezpośredniego jest większa od systemu pośredniego, a sama konstrukcja charakteryzuje się większym poziomem skomplikowania oraz konieczności dokupowania dodatkowych elementów w razie wypadku lub wymiany opon. Urządzenie do obsługi czujników TPMS - rodzaje czujników Aktualnie na rynku dostępnych jest ponad 300 różnych rodzajów czujników ciśnienia, które przeznaczone są do poszczególnych marek i modeli samochodów - CZUJNIKI DEDYKOWANE. Urządzenia te różnią się od siebie kształtem, rodzajem mocowania oraz samymi protokołami, za pomocą których komunikują się z samochodem. Ułatwieniem będzie więc skorzystanie z tabeli doboru producenta czujników lub skorzystać z urządzenia diagnostycznego do obsługi TPMS. CZUJNIKI UNIWERSALNE - programowanie pod konkretny pojazd Na rynku można spotkać również sensory uniwersalne, które mają zdolność programowania ich pod konkretny rodzaj pojazdu. W wielu przypadkach zastępują oryginalne czujniki, a ze względu na ich szeroki wybór, każdy znajdzie urządzenie idealnie odpowiadające jego potrzebom. Tak jak w przypadku czujników dedykowanych, można skorzystać z profesjonalnej tabeli, która podpowie, jakie czujnik wybrać. Aby jednak zaprogramować taki sensor należy udać się do specjalisty, który posiada specjalne Urządzenie do programowania TPMS. ZESTAWY SERWISOWE - diagnostyka czujników Gdy sensor nie funkcjonuje prawidłowo, przestał działać z powodu rozładowania baterii lub nastąpiło jakieś uszkodzenie mechaniczne, czujnik taki należy wymienić. W tym celu wykonuje się kopię uszkodzonego sensora, co proceduralnie wygląda w następujący sposób: urządzeniem diagnostycznym do obsługi TPMS wybiera się markę, model i rok produkcji pojazdu, odczytuje się numer ID oraz programuje się nowy czujnik, przy pomocy procedury kopiowania. Chcesz się dowiedzieć więcej sprawdź swistowski.pl Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/95651-urz%C4%85dzenie-do-programowania-ci%C5%9Bnienia-w-oponach-tpms-na-co-zwr%C3%B3ci%C4%87-uwag%C4%99-przy-zakupie/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.