Skocz do zawartości

termostat zafira


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Sam wkład opłaca się wymienić, tylko gdy jesteśmy w 100% pewni usterki tego wkładu. U mnie termostat otwierał i zamykał się prawidłowo, ale były nieszczelności pomiędzy wkładem a obudową, więc całość do wymiany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Witam,

 

Właśnie dzisiaj wymieniłem termostat w Zafirze (silnik Z18XE) na nowy firmowy (tj. komplet, czyli termostat + obudowa): koszt 230zł + 30 zł wymina (auć!). Stary komplet zabrałem i wg. mnie nie ma problemu aby wymienić sam termostat - z łatwością wyjąłem go z obudowy i naprawdę nie widzę przeszkód z zastąpieniem go termostatem z "zestawu naprawczego" (np. firmy Mera - jakieś 30~40 zł; nie mogę niestety potwierdzić, że będzie pasował - nie sprawdzałem osobiście). Wszystko tak naprawdę zależy od stanu obudowy - jeśli nie ma pęknięć, jakichś wżerów, czy czegoś co powoduje, że zamknięty termostat przepuszcza płyn to powinno być OK. Tak czy inaczej - następnym razem chyba zaoszczędzę ponad 200 zł i wymiany dokonam sam używając "zestawu naprawczego".

 

Co potrzeba do wymiany?

1) Duża płaska micha aby złapać płyn chłodniczy (nie ma szans - jakieś 2 litry się wylały), albo po prostu spuścić płyn przed całą operacją. Dobrze mieć płyn w zapasie aby było czym uzupełnić.

2) Fajne byłyby szczypce do ściągania zacisków, ale z kombinerkami też powinno dać radę,

3) Klucze nasadowe z przedłużką (bo jedna śruba jest schowana pod spodem i trudno dostępna),

4) Silikon odporny na temperaturę (przed montażem trzeba posmarować krawędź obudowy, która przylega do silnika, co zapewni szczelność),

 

Sama wymiana jest stosunkowo prosta:

1) Odkręcić i zdjąć pokrywkę maskującą silnika (ułatwia to dostęp),

2) Zdjąc gruby wąż (trzba pokombinować z kombinerkami i zaciskiem) - uwaga na lejący się płyn,

3) Cienkiego węża i czujnika temperatury chyba nie trzeba odłączać (no chyba, że wymieniamy wszystko razem z obudową termostatu),

4) Odkręcić obudowę termostatu, zagiąć do góry, wyjąć sam termostat (zestaw naprawczy ma taki sprytny u-kształtny klucz, który to ułatwia),

5) Wyczyścić obudowę w środku (uwaga - nie zarysować) sprawdzając czy nie ma uszkodzeń (nowy termostat powinien się szczelnie wpasować w obudowę),

6) Włożyć nowy termostat i zablokować go kluczem z zestawu naprawczego,

7) Wyczyścić krawędź termostatu (czy uszczelka jest cała?) i miejsce na silniku gdzie obudowa termostatu przylega,

8 ) Posmarować krawędź obudowy silikonem (w zasadzie to pojechać silikonem po uszczelce), założyć obudowę na miejsce i dokręcić,

9) Założyć gruby wąż (znowu kombinowanie z tym cholernym zaciskiem),

10) Założyć pokrywe silnika i uzupełnić płyn w zbiorniku wyrównawczym,

 

Na koniec zostaje odpalić auto i sprawdzić czy wszystko gra (czy nic nei przecieka, czy nie przepuszcza płynu do chłodnicy za wcześnie i czy wentylator się uruchomi po ogrzaniu do odpowiedniej temperatury) - najlepiej niech pochodzi sobie na wolnych obrotach aż "dojdzie" :wink:

 

To chyba wszystko - uff! Mam nadzieę, że ten opis się komuś przyda.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grzegorzk

dzięki za wyczerpujący opis,

chyba się skuszę na wymianę samego wkładu termostatu. Tylko problem będzie z uszczelką - bo podejrzewam, że stara nie będzie się nadawać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności