Skocz do zawartości

Montaż webasto Tele Thermo Top C w Astra F


Gość staly

Rekomendowane odpowiedzi


Opis jak i wykonanie są w pełni wykonane przeze mnie, więc PROSZĘ o nie umieszczanie oraz kopiowanie tekstu zdjęc bez mojej wiedzy. Możliwe jest to przed uprzednim kontakcie ze mną lub podaniem linku do tego tematu
W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać w tym temacie, postaram się odpowiedzieć.

Jako że zbliża się zima to postanowiłem zamontować do asterki webasto. Czytając przez parę dobrych dni różne fora, opinie komentarze wybór padł na ogrzewanie marki Thermo Top C. Webasto miało być oczywiście w wersji analogowej i nowe lub prawie nowe aby po krótkim czasie użytkowania nie trzeba było wymieniać palnika, świecy lub czegoś innego. Analogowa wersja nadaje się do wszystkich modeli. Sterowanie odbywa się za pomocą pilota lub zegara.
Wersję jaką udało mi się kupić to nowe Webasto Tele Thermo Top C. Jak nazwa wskazuje jest to wersja z wbudowanym modułem telestart i dołączonym pilotem.
Oto zdjęcia co było w komplecie:
Pilot z wysuwaną antenką oraz w przyciskami:
Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika
Tłumik:
Dołączona grafika
Pompka paliwa z kompletem mocowań:
Dołączona grafika
Trójnik paliwowy, komplet zacisków i wężyków paliwowych:
Dołączona grafika
Komplet opasek zaciskowych, 7 opasek do montażu węży wodnych, 3 opaski do zaciśnięcia rury wylotowej w webasto i tłumiku, plastikowy króciec aby przedłużyć wąż wody oraz blaszka do zamontowania tłumika:
Dołączona grafika
Komplet złączek elektrycznych, bezpieczników:
Dołączona grafika
Wiązka elektryczna:
Dołączona grafika
a w niej:
Gniazdo na 3 bezpieczniki, przewód masowy oraz przekaźnik załączający dmuchawę:
Dołączona grafika
Dwie duże wtyczki to zasilanie i sterowanie webasto, mniejsza to wtyczka do zamontowania zegara a przewody niebieski i brązowy do przełącznika zima/lato:
Dołączona grafika
Te dwa przewody zasilają nadmuch do kabiny samochodu:
Dołączona grafika
W komplecie był również wąż wodny:
Dołączona grafika
oraz paliwowy:
Dołączona grafika
rura wydechowa oraz ssąca:
Dołączona grafika
mocowanie pieca:
Dołączona grafika
antena do pilota, przyklejana w kabinie na przedniej szybie:
Dołączona grafika
oraz sam piec:
Dołączona grafika Dołączona grafika

Dołączona grafika Dołączona grafika

Montaż webasto zacząłem od wybrania odpowiedniego miejsca i „wyprofilowania” podstawki pod piec oraz przykręcenie pieca do podstawki:
Dołączona grafika Dołączona grafika

Kolejnym krokiem było wywiercenie 3 otworów na przykręcenie podstawki. Śruby włożyłem od środka przykręcając nakrętką, następnie nakręciłem drugą nakrętkę jako dystans i po założeniu podstawki przykręciłem 3:
Dołączona grafika Dołączona grafika
Kolejnym krokiem jest przecięcie przewodu idącego od silnika do nagrzewnicy, ja miąłem tam trójnik gdyż wpięty tam jest parownik do instalacji gazowej więc tylko zdjąłem opaskę. Wychodząc od silnika jest trójnik do parownika a następnie wąż idący na wejście pompy wody do webasto. Do tego celu ucinamy wąż wody który był w komplecie w taki oto sposób:
Dołączona grafika
i montujemy. Następnie łączymy wąż, który oryginalnie był przy silniku za pomocą króćca z wężem który był w komplecie z webasto:
Dołączona grafika Dołączona grafika
następnie montujemy wąż na wyjściu pieca z wężem idącym do nagrzewnicy.
Jedna praktyczna uwaga, aby płyn chłodniczy nie zszedł z części układu, ścisnąłem węże kluczem francuskim, dzięki czemu ubytek płynu był niewielki.
Mając zamontowany piec zabrałem się za ułożenie wiązki elektrycznej. Gniazdo bezpieczników jak i przekaźnik do załączania dmuchawy włożyłem między przednią lewą lampę a akumulator:
Dołączona grafika

Miejsce to jest dogodne gdyż wpinamy się z przewodem masowym tam gdzie fabrycznie jest to przewidziane oraz nie trzeba długiego przewodu”+” zasilającego.
Uwaga: Przed wykonaniem połączeń należy wyjąć wszystkie 3 bezpieczniki z gniazd aby nie doprowadzić do przypadkowego zwarcia.
Wiązkę prowadzimy wykorzystując fabryczne uchwyty:
Dołączona grafika
Przewód od zasilania dmuchawy na razie zostawiamy, a układamy przewód zasilania i sterowania webasto wykorzystując tak jak wyżej fabryczne uchwyty. Przewody do zegara jak i przełącznika zima lato wpuszczamy do kabiny poprzez gumową uszczelkę którą wchodzą przewody instalacyjne fabryczne.
Dołączona grafika
Jako że na dzień dzisiejszy nie mam takiego zegara ani przełącznika przewody zwinąłem i schowałem koło bezpieczników.
Teraz zabieramy się za zasilanie dmuchawy. Uruchamiając webasto grzeje ono najpierw ciecz w silniku a następnie po osiągnięciu odpowiedniej temperatury załącza za pomocą przekaźnika nadmuch na kabinę. Wpięcie się z przewodami zasilającymi jest proste. Należy ściągnąć osłonę filtra przeciw pyłkowego oraz sam filtr. Wtedy zobaczymy wtyczkę która zasila dmuchawę:
Dołączona grafika.
Interesuje nas przewód koloru szarego gdyż on odpowiada za pracę dmuchawy na „2” biegu. Ten bieg jest kompromisem między jakością nadmuchu a poborem prądu. Przecinamy ten przewód i do jednej końcówki wpinamy przewód czarny a do drugiej czerwony. Następnie całość izolujemy. Mniej więcej powinno to tak wyglądać:
Dołączona grafika Dołączona grafika
Wpinamy wtyczkę do gniazda, przy okazji sprawdzamy stan filtra przeciwpyłowego i zakładamy osłonę.
Czas zamontować tłumik. Do jego montażu wykorzystamy fabryczne otwory. Należy dorobić jeszcze jedną blaszkę podtrzymującą rurę wydechową na wzór tej w komplecie.
Tłumik montujemy nad rurą wydechową wykorzystując istniejący już otwór przelotowy w ramie oraz jeden uchwyt:
Dołączona grafika
Następnie montujemy uchwyt trzymający końcówkę rury wydechowej:
Dołączona grafika
Odkręcamy dolną nakrętkę którą przykręcone jest wspomaganie i montujemy „3” dorobiony uchwyt wygięty pod kątem 90 stopni:
Dołączona grafika
Mając już wszystkie uchwyty zamocowane docinamy i profilujemy tak jak na zdjęciach 2 kawałki rury, która będzie odprowadzać spaliny z pieca.
Dołączona grafika Dołączona grafika

Dołączona grafika Dołączona grafika
Po docięciu zakładamy opaski i montujemy wszystko na gotowo.
Mając zamontowany piec, podłączoną instalację oraz tłumik zostaje nam podłączenie pompy paliwa.
To jest część montażu według mnie najtrudniejsza, która wymaga sporo gimnastyki.
Montujemy wąż paliwowy tak jak na rysunku
Dołączona grafika
i wraz z kablem zasilającym pompkę prowadzimy go obok fabrycznych przewodów paliwowych. Wykorzystując plastikowe opaski spinamy jeden przewód paliwa webasto, kabel zasilający i jeden wybrany fabryczny przewód paliwowy razem
Dołączona grafika Dołączona grafika
robimy tak aż do fabrycznego filtra paliwa.
Odkręcamy przewód idący od baku do filtra. Wpinamy tam trójnik.
Dołączona grafika
Na przelocie idzie paliwo do silnika a na odgałęzieniu trójnika przewód do pompki paliwa. Ja nie miałem w tym wypadku mocnego przewodu paliwa i na tymczasowo zamontowałem zwykły gumowy wąż.
Dołączona grafika Dołączona grafika.
Aby zamontować pompę paliwa wykorzystujemy oryginalny uchwyt lecz musimy wywiercić otwór mocujący. Po zamontowaniu pompki dokręcamy przewód idący do pieca oraz zasilający pompkę. Oba przewody trzeba oczywiście skrócić do potrzebnych nam wymiarów.
Zostało jedynie zamontowanie anteny aby móc uruchomić webasto. Antenę przyklejamy na przedniej szybie od strony pasażera. Puszczając kabel pod osłoną słupka wchodzimy do komory silnika wkręcamy antenę w to gniazdo
Dołączona grafika

Teraz wkładamy 3 bezpieczniki do odpowiednich gniazd. Przed uruchomieniem musiałem jeszcze zaprogramować pilot. Należy wtedy wyjąć baterię z pilota oraz czarny bezpiecznik 1A. Wkładamy baterie bo pilota a następnie wkładamy bezpiecznik do gniazda. Teraz w czasie krótszym niż 5 sekunt naciskamy i trzymamy przez parę sekund przycisk ON na pilocie. Po tej operacji pilot jest zaprogramowany. Naciskając teraz przycisk ON webasto się uruchamia. Pierwsza próba odpalenia może się nie udać gdyż przewód dostarczający paliwo jest długi a pompka pracuje w sposób impulsowy to pompka może nie zdążyć dopompować paliwo do pieca i webasto się wyłączy. Druga próba powinna być już poprawna. Pompka podaje paliwo i po chwili powinniśmy usłyszeć moment zapłonu. Gdy temperatura cieczy chłodzącej osiągnie wymaganą temperaturę webasto automatycznie załączy dmuchawę. Ważne aby nadmuch ustawiony był na szybę oraz ustawione było ciepłe powietrze.
Rzeczą jaką zostało do podłączenia to czujnik temperatury dzięki któremu uruchamiając w zimie samochód lub gdy temp. otoczenia spada poniżek 4 stopni automatycznie uruchamia się webasto dzięki czemu silnik szybciej łapie odpowiednią temp. pracy.
Teraz gdy zasypie śnieg i temperatura spadnie kilka stopni poniżej 0, kilkanaście minut przed wyjściem z domu uruchamiamy pilotem webasto i cieszymy się z ciepła w autku, odmrożonych szyb oraz odpalamy ciepły już silnik co też w pewnym stopniu wydłuża jego żywotność.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zabraniam umieszczania oraz kopiowania tekstu zdjęc bez mojej wiedzy

Zaraz zabraniam...

Proszę lepiej brzmi.

Rozumiem że chcesz mieć do tego wyłączność ale jak ją wyegzekwujesz?

Tez robiłem tutorial http://opel24.com/porady/corsa/281--instrukcja-demontau-przecznika-zespolonego.html i myślisz że ktoś mnie pyta o możliwość kopiowanie zdjęć czy tekstu?

Pytam z czystej ciekawości.

 

Dopiszę do Rafalna1. Niech kolega przeczyta regulamin co na forum to nasze/ andrzej_m55

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem już:) Co do tego opisu to sam spędziłęm wiele czsu na szukaniu informacji, zdjęć, wiele rzeczy sam musiałem wykombinować bo nikt nie potrafił jednoznacznie odpowiedzieć. Wiele rzeczy wydaje się prostych w tym montażu jak się tylko patrzy, a gdy się za to zabierze jest kilka problemów i niewiadomych, poprzez które webasto może nie działać, sterownik może się zablokować, w najgorszym wypadku spalimy sterownik i kupe kasy w plecy jesteśmy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

łał

 

gratuluje zawzietosci w instalacji :)

u mnie by troszke inhym problemow wyszlo chociazby z miejscem instalacji u ciebie kolo zbierniczka na spryskiwacz ja wt ym miejscu mam reduktor gazu...

 

a jaki calkowity koszt ?i czas ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt standardowy, nic oprócz 20 cm wężyka paliwowego wzmocnionego który sam kupiłem w komplecie było wszystko:) Czas spędzony na montażu to 1 dzień do południa i 2 dzień po południu czyli coś ok 8 godzin. Wszystko sam robiłem bez niczyjej pomocy i za bardzo nie miałem się gdzie śpieszyć.

Drugim rozwiązaniem montażowym to była opcja w przednim lewym nadkolu, miejsca jest naprawdę dużo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

witam! Mam zamiar zamontować webasto do corsy B. Małe pytanie . Jak to wpiąć w układ wodny? Szeregowo przed nagrzewnicą? A co z dodatkową pompką?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są 2 szkoły. Jedni wpinają webasto na trójniku ale takiej instalacji osobiście na oczy nie widziałem, oraz 2 opcja to wpięcie tak jak napisałeś szeregowo przed nagrzewnicą.

Z silnika przewodem wodnym wchodzisz na pompę wody webasto, z pompy na nagrzewnicę. Ten typ pompy nie blokuje mimowolnego przepływu cieczy w układzie.

 

EDIT:

Co do webasto jest na sprzedaż. Info w dziale Sprzedam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Mam pytanko, czy webasto można zamontować również w Astrze z silnikiem TC4EE1? Jeśli tak to jaki typ należałoby kupić?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że można zamontować i żadnych przeszkód nie ma. Webasto powinno być o mocy 5kW aby dobrze spełniało swoją rolę, większego nie potrzeba bo to już tylko koszty.

JEdyne na co musisz zwrócić uwagę przy kupnie to to aby webasto było w wersji analogowej. Drugi to sposób zasilania. Rozglądnij się za Thermo Top Z/C diesel wtedy nie będziesz musiał montować dodatkowego zbiornika na paliwo tylko bezpośrednio z baku ciągniesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość Maciej-123

Rozróżnia się dwa ogrzewania jeden rodzaj to dogrzewacz silnika a drugie to ogrzewanie postojowe.

 

Dogrzewacz tylko pracuje w czasie pracy silnika pomagają silnikowi szybciej się zagrzać nie potrzebuje oddzielnej pompy wody ponieważ wykorzystuje pompę silnika która w zupełności wystarcza.

 

Ogrzewanie to rozbudowany dogrzewacz o pompę płynu oraz włącznik. Pracuje nie zależnie tzn można je włączyć gdy silnik nie pracuje i podgrzewa silnik i kabinę pasażerską po przez włączający się wentylator kabiny którym już steruje ogrzewanie ( musi byś włączony przynajmniej na 1 bieg żeby mógł się włączyć) po osiągnięciu przez płyn odpowiedniej temperatury.

 

Dogrzewacz wpina sie w układ wodny pojazdu (chłodzenia) pomiędzy nagrzewnicę i silnik przecina się węże i wpina dogrzewacz nigdy :wesoly: w inny sposób bo dogrzewacz będzie się blokował gdyż nie będzie obiegu płynu i będzie się gotowało . Dogrzewacz pracuje do temperatury 80 stopni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności