Skocz do zawartości

Wymiana pompy wody Corsa Z12XE + pasek wielorowkowy


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie.

 

W końcu się zebrałem i zamieszczam opis naprawy jakiej dokonałem z moim tatą w corsie Z12XE 2003 rok.

 

Zaczęło się od zwrócenia przeż moją żonę która na co dzień jeżdzi Corsą, że pojawiły się dziwne odgłosy z okolic silnika.

Wstępna diagnoza -okolice rozrządu.

W końcu się zebrałem i wyminiłem koło napinacza paska wielorowkowego - nic to nie dało.

 

Musiałem pokombinować gdyż przyczynymogły być różne:

 

- rozrząd

- pompa wdy

- alternator

- inne np. jakieś pęknięcia, (bez klimy więc pompa klimy odpada)

 

Sprawdzenie przeprowadziłem następująco:

 

- zdejmujemy koło prawe

- podpieramy samochód na kobyłce

- napinamy i zabezpieczamy napinacz (zdjęcie będzie w opisie wymiany)

- zdejmujemy (nie całkiem tylko z kół) pasek wielorowkowy

- odpalamy silnik

- słuchamy

 

W moim przypadku cisza. A więc diagnoza brzmi pompa wody lub alternator

 

Postawiłem na pompę jak się okazało słusznie

 

Uważny czytelnik zauważy na poniższych zdjęciach wycieki swiadczące o pompie i słusznie, choć niektóre były widoczne dopiero po rozgrzebaniiu, chciałem jednak wyeliminować rozrząd.

 

No to zabieramy się za wymianę:

 

- pompa SKF koszt ok 240 PLN (jeżeli chodzi o pompę są DWA rodzaje SHW - czujnik i jeden przewód wodny mocowane bezpośrednio w pompie. Lub Pierburg (taka była u mnie i taką kupiłem nową) z czujnikiem i króćcem mocowanymi do dodatkowej "blaszki". Jeżeli chodzi o pompę nie poszedłem po "taniości" tym bardziej że przy samodzielnej wymianie nie dokładam do robocizny mechanika narzutu ceny na elementy (proponowali mi pompę SKF za ok 300-420 PLN ! + robocizna ! . Co mnie jeszcze bardzie wkurzyło za wymianę paska liczyć chceieli osobno (choć i tak trzeba go zdjąć i założyć)

 

- pasek dobrze wymienić bo i tak będzie zdjęta podpora silnika Gates ok 40PLN

- bolec blokujący (wystaczy gwóźdź) napinacza

- klucze płaskie i oczkowe typu TORX

- podnośnik samochodowy (lub lepiej 2 z czego jeden "solidny")

- deska ok 20x20

- twarda guma

- jakiś środek do odtłuszczania

- skrobak (o niewielkich rozmiarach)

- klucz dynamometryczny zakres ok 5-40 Nm

- klucz dynamometryczny zakres ok 20 - 200

 

Narzędzia posiadam firmy King-Tony i jestem staaaasznie zadowolony (prucz ceny - choć po samodzielnej wymianie klucz dynamometrzyczny 28-210 Nm mam już za free)

- silikon wg uznania

 

- Otwieramy maskę

- zdejmujemy filtr powietrza i przewody z nim połączone

 

Dołączona grafika

 

- zdejmujemy koło prawe (po podniesieniu samochodu)

 

No i teraz ostrożnie :?:

 

- podpieramy samochód na kobyłce (zostawiłem również podnośnik- choć główny ciężar na kobyłce)

- podpieramy silnik podnośnik na nim decha i twardza guma (pod misą olejową) Podnosimy aż do momentu gdy zauważymy, że silnik bardzo delikatnie zaczyna się unosić, w sumie gdy tylko drgnie.

- napinamy i blokujemy napinacz paska.

- zdejmujemy pasek (nie całkiem - bo się jeszcze nie da :) )

- teraz bierzemy się za podporę silnika odkręcamy 2 śruby od ramy i trzy od silnika

 

Dołączona grafika

 

- wyjmujemy podporę delikatnie bo silnik stoi teraz na podnośniku. Niczym nie szarpiemy :)

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

- zdejmujemy pasek

 

Dołączona grafika

 

- spuszczamy wodę z chłodnicy (płyn do czystego naczynia poprzez rurkę)

 

Dołączona grafika

 

- zdejmujemy kolo pompy

 

Dołączona grafika

 

- spuszczamy wodę z bloku silnika (kruciec na pompie najlepiej zlać przez coś aby się nie rozlewało)

 

- zdejmujemy przewody z pompy ( ja to zrobiłem po odkręceniu pompy i to był błąd po już po 130 tys "grube schodziły stasznie opornie)

- odkręcamy pompę

- przekładamy osprzęt na nową (ja cieniutko posmarowałem silikonem po uprzednim oczyszczeniu wszystkich powieżchni)

 

Dołączona grafika

 

- oczyszczamy miejsce pod nową uszczelkę pompy (BARDZO STARANNIE)

- zakładamy nową uszczelkę

 

Dołączona grafika

 

 

Skaładmy w kolejności odwrotnej

 

Przy zakładaniu podpory silnika zaczynamy od dolnej śruby (nie do końca przykręcamy) potem 2 na ramie i dwie górne na silniku, dokręcamy na dole z odpowiednim momentem

 

Czas ok 4 godzin.

dodałem ok 1 litra nowego płynu

Odpowietrzanie banalne - lejemy do COLD zapalamy i nagrzewamy silnik, strudzimy i dolewamy znowu do COLD.

 

Powodzenia.

Mam nadzieję, że bardzo nie nagmatwałem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • 8 miesięcy temu...

Przecież to naczynia połączone - jak zejdzie z chłodnicy to i z bloku również .

Cyba nie do końca tak jest. Termostat zamknięty więc nie wszystko zejdzie. Jak ja spuszczałem płyn to zleciało tylko 2,5l na 5, więc reszta w bloku została.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Gość Drakensang_bcz

Potwierdzam instrukcję kolegi. Zaznaczam jednak że wczoraj w x12xe wymieniłem bez problemu pompę wody bez odkręcania ramy silnika i używania podnośników :) Oczywiście nie wymienia się wtedy paska ale tą decyzję pozostawiam zainteresowanym. Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności