Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

To mój pierwszy post na forum witam więc serdecznie Was wszystkich! Mój problem wygląda następująco:

 

Na ostatnim przeglądzie diagnosta stwierdził podwyższony poziom węglowodorów w spalinach (zbyt bogata mieszanka)

Odczytałem kody usterek - 47 zawór EGR.

Niekiedy miałem problemy z nierówną pracą silnika a po ostrzejszej jeździe zapalał się "check"

Działo się to jednak dosyć rzadko. Chciałbym sprawdzić przepustnicę i EGRa. Zamierzam również zdemontować w tym celu kolektor dolotowy (w moim silniku egr jest niewidoczny i ponoć trudno dostępny). Przejrzałem większość informacji odnośnie tego tematu nie znalazłem informacji na temat tego jakie klucze będą mi potrzebne i jakie uszczelki powinienem kupić na wymianę (podejrzewam że pod kolektor dolotowy, egr i jakieś jeszcze).

Prosiłbym o odpowiedź

Jakich kluczy potrzebuję aby zdemontować kolektor dolotowy i EGR?

Jakie uszczelki będą mi potrzebne?

Czy do czyszczenia muszę wyjąć przepustnicę? Jeżeli tak to jakich kluczy będę potrzebował?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/31328-kilka-pyta%C5%84-odno%C5%9Bnie-demonta%C5%BCu-i-czyszczenia-egr/
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem na pytanie, ale będzie to niekompletna odpowiedź (z pominięciem kolektora dolotowego bo nigdy nie wymontowywałem go).

 

Mam identyczny silnik i powiem, że

 

1. EGR jest doskonale widoczny. Trzeba ściągnąć plastikową klapę z silnika. Potrzebujesz klucz TORX. (pakiet kluczy kupiłem w sklepie z narzędziami za 14 zł)

 

2. Po ściągnięciu klapy masz po prawej stronie zawór EGR - żeby go odkręcić musisz odpiąć od niego z góry zasilanie (jedna wtyczka) potem odkręcić dwie śruby TORX. Dostęp do śrub kijowy bo zakupione przeze mnie Torxy były za krótkie i nie mogłem tam ukręcić. Zrobiłem tak: nasadziłem klucz w gniazdo śruby trzymającej EGRa, potem wziąłem zwykły klucz "fajkowy" i włożyłem go w nasadzoney na śrubę klucz Torxowy - zrobiłem zatem rodzaj prowizorycznej dźwigienko-przedłużki i poszło bez problemów ;/

 

3. Po zaślepieniu wywalił mi się check Engine, więc go odślepiłem, skasowałem błędy na kompie, po tygodniu znowu podpiąłem pod kompa aby sprawdzić czy błędów nie wywaliło - błędów nie było więc uznałem, że EGR jest sprawny i nie będę już kombinować z zaślepianiem. Tym bardziej że po zaślepieniu nie widziałem jakieś wielkiej różnicy w pracy motoru.

EGR był natomiast zasyfiony, więc go przeczyściłem. Tobie radzę to samo.

 

4. Co do wyjęcia przepustnicy - tak, najlepiej ją wyjąć do czyszczenia. Tam masz 4 śruby też na klucz Torx, ale już bardziej problematyczny bo NASADKOWY! Nie taki jak do EGRa, gdzie śruby mają gniazdo. Przy przepustnicy śruby nie mają gniazda, więc musisz użyć nasadowego Torxa. Pamietaj, że trzeba też odłączyć zasilanie do silniczka krokowego, kótry jest w lewej stronie obudowy przepustnicy

 

5. Uszczelki - na pewno pod EGRa i pod przepustnicę - w ASO kosztują przysłowiowe śrubki ;/ najlepiej ich zapytaj.

 

Numery katalogowe uszczelek to: 850423 (uszcz. EGR) oraz 825506 (uszcz. przepustnica)

Ceny możesz sprawdzić sobie tutaj wpisując ww. numery (ceny orientacyjne) http://dealerlocator.id.pl/czesciopel/index.asp

 

Witam, mam ten sam silnik z tym że w Astrze F 1996r. Od jakiegoś czasu zapala się Engine Check .dodatkowo czasem delikatnie szarpnie samochodem lub po prostu zgaśnie. Jak najlepiej a dokładniej czym wyczyścić EGR ;/

 

Ja użyłem benzyny ekstrakcyjnej i pędzelka, bardzo dokładnie przemyłem zarówno grzybek jak i wlot. Robiłem to tak długo aż grzybek się swobodnie zaczął poruszać góra dół i aż zniknął ten czarny osad.

Niektórzy moczą cały egr zatapiając go na noc w benzynie ekstrakcyjnej czy nafcie, ale nie wiem czy to jest pożądanie działanie, ponieważ w górnej jego części znajduje się część elektroniczna i jakoś nie w smak mi zatapiać ją, no chyba że tylko dolną metalową część EGRa zatopić....

 

dzięki za info.

EGRa nie miałem zamiaru zaślepiać jedynie przeczyścić, w poprzednim samochodzie czyściłem gaźnik specjalnym zmywaczem i teraz też zapewne użyję takiego (wurth -zmywacz do przepustnic)

To że klucze są typu torx to wiedziałem ;/ bardziej chodziło mi o rozmiar.

Nie wiem czy mamy tak samo rozwiązany silnik (mój jest z 95 roku jakby co) ale u mnie nie widać nawet kawałka EGRa kiedy ogląda się silnik z zewnątrz.

 

Wcześniej nie miałeś uzupełnionego profilu więc wyszedłem z założenia, że chodzi o dwójkę.

A w jedynce EGR cholera wie gdzie jest, nie wiem.

Nie pamiętam jaki to rozmiar torxa, ale jak ktoś pyta ogólnie jakiego klucza użyć to na zdrowy rozum pytanie dotyczy rodzaju klucza a nie rozmiaru. Pytaj dokładniej.

Co do rozmiaru to po co ci to wiedzieć? Chcesz pójść do sąsiada pożyczyć ten jeden jedyny czy jak?

Mówiłem ze cały komplet kosztuje ok 12-14 zł a więc żaden majątek, warto kupić zestaw i po problemie.

 

Dokładnie tak :wink:

Torxy, imbusy i kilka płasko oczkowych oraz nasadek zawsze warto w domku mieć:D

Szczególnie jeśli się chce samemu grzebać przy samochodzie;)

Co do EGR'a w Astrze F , tez jeszcze nie wiem gdzie jest zlokalizowany(nie mam czasu się tym zająć, a uto jest zony), ale jak coś będę działał w tym kierunku, to na pewno podzielę się informacjami oraz postaram się zrobić jakieś fotki :drunk:

 

egr jest w "efce" pod kolektorem i pod korytkiem na kable.

 

O rozmiar klucza pytałem bo nie chce kupować kompletu za 15 zł który mi wystarczy na jedną robotę tylko pojedyncze nasadki lepszej jakości.

 

co prawda jest to astra G ale napewno sie przydaDołączona grafika

Widok ogólny silnika Z16SE. Na lewym końcu metalowego kolektora dolotowego znajduje się przepustnica i dołączona do niej gruba rura doprowadzająca powietrze z filtra powietrza. Z tyłu po środku za kolektorem widoczny jest EGR - zawór recyrkulacji spalin z dołączoną od góry złączką elektryczną.

 

Poniżej silnik ze zdjętą rurą doprowadzającą powietrze od filtra powietrza do przepustnicy. Widać zamknięte łopatki przepustnicy. Można je otworzyć włączajac zapłon (bez zapalania silnika) i wciskając pedał gazu do oporu. Wtedy można wsio oczyscić szmatką i WD-40.i tutaj ozwole sie nie zgodzić z autorem ponieważ nie zalecam stosowania takiego rozwiązania gdyż moga nastapić póżniej nieoczekiwane zachowania silnika(znaczne faloanie obrotów i byc moze ponowna adaptacja) myśle ze lepiej bedzie odpiąc aku i po demontaży przepustnicy delikatnie odchylać łapatki i czyścić - sa specialne preparaty do tego ale wd tez się nadajeDołączona grafika

Oprócz łopatek czyścimy też dziurkę w króćcu po zdjęciu małej rury odmy - węższego wężyka łączącego przepustnicę z pokrywą zaworów. Przepychamy cienką igłą długości ok. 5 cm i psikamy tam WD-40. Krócieć na początku jest szerszy, a potem wąziutki - w sam raz na igłę. Na poniższym zdjęciu wodać króciec po zdjęciu wężyka. Po odpaleniu silnika powinno tamtędy zasysać powietrze. Zatkana dziurka powoduje szarpanie silnika po zmianie biegu oraz w czasie przyspieszania z niskich obrotów i po hamowaniu silnikiem.

Dołączona grafika

No i EGR. Na zdjęciu z lewej strony kolektora widać miejsce po wymontowaniu zaworu recyrkulacji spalin. Ten wystający króciec jest od zdemontowanej rury podciśnieniowej do serwa układu hamulcowego. Przed zdemontowaniem EGR, należy wypiąć złączkę elektryczną z niego - trzeba delikatnie podwadzić śrubokrętem zatrzask od czoła i schodzi.

Dołączona grafika

Na poniższym zdjęciu zdemontowany EGR i podkładka spod niego. Podkładka ma 2 dziury na śruby, dziurę dolotową spalin i dziurę na grzybek otwierający upust spalin do kolektora dolotowego.Dołączona grafika

 

Poniżej podkładka (stara z resztkami silikonu) i wycięta na jej wzór zaślepka ze słynnej blaszki japonki . Zaślepka moze być z dowolnej blaszki. Zaślepka posiada 2 małe dziury na śruby i dziurę na grzybek. Brak 4 dziury zaślepia dopływ spalin.Dołączona grafika

A tu silikon odporny na temp. 350 st.C, którym smarujemy (delikatnie aby silikon nie wyciekał) zaślepkę z obu stron i podkładkę przed zmontowaniem całości. Składamy od dołu: oryginalna podkładka, na to zaślepka z blaszki i na nią EGR - całość przykręcamy śrubami - potrzebny klucz TORX 45. Na koniec zapinamy złączkę elektryczną do EGRa i wąż podciśnieniowy do serwa do kolektora.Dołączona grafika

Oczywiście nie zalecam zaślepiania EGR, ale jak ktoś ma wątpliwości, czy zmulenie samochodu i szarpanie w czasie jazdy nie powoduje właśnie ten zawór, to może zaślepić i zobaczyc czy pomogło. Niektórzy koledzy sygnalizowali, że zawór EGR po zaślepieniu daje błędy i pali się kontrolka Check Engine. Mi się nie zapala. Chodzą też słuchy, że zaślepienie EGRa powoduje podwyzszenie temp. spalania mieszanki w silniku. Tak więc argumenty za i przeciw.

autorem jest rwlclk za co uprzejmie dzieękuje

 

Dzięki za foty i pomoc.

W efce zawór jest mniej więcej w tym samym miejscu lecz znacznie głębiej. Problemem jest również przepustnica (jest zamontowana odwrotnie i bardziej z boku a przewód z filtra powietrza idzie do niej między silnikiem a przegrodą)

Zawór z wyglądu jest taki sam więc pewnie i u mnie stosuje się śruby w podanym rozmiarze.

 

 

Co do funkcjonowania EGRa to działa on głównie w przypadku dużego obciążenia silnika i wysokich obrotów. Z tego co rozmawiałem z ludźmi wpływa on na obniżenie temperatury spalania jednak nie na tyle aby po jego zaślepieniu wystąpiły problemy odwrotnej natury.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności