Skocz do zawartości

Ubytek płynu chłodzącego Z19DT


Rekomendowane odpowiedzi

Gość mariuszjg

Witam wszystkich!

 

Temat był niejednokrotnie poruszany, ale ten problem może mieć szereg powodów. Proszę Was o pomoc.

 

Od 6 m-cy jestem właścicielem Opla Astry 1.9 CDTI Z19DT 120KM rocznik 2006. Niestety po pierwszym miesiącu zauważyłem ubytek płynu chłodniczego, ale do tej pory nie znam powodu. Wydaje mi się, że wyciek następuje w różnym tempie - 1 cm w ciągu miesiąca lub mniej (przejechane 1000 km bez dłuższych tras) do paru centymetrów w ciągu dnia (trasa 350 km autostradą).

 

Na początku, za radą mechanika, wymieniłem u niego zbiorniczek wyrównawczy wraz z nakrętką, ponieważ mógł być po prostu nieszczelny. Był spokój na tylko jeden miesiąc. Następnie serwis Opla zdiagnozował nieszczelną chłodnicę, ale poprosiłem dodatkowo o opinię dwóch niezależnych mechaników - po sprawdzeniu okazało się, że chłodnica jest w jak najlepszym stanie. Ci sami mechanicy sprawdzili auto pod kątem wycieków zewnętrznych (na podnośniku, bez specjalnych rozbiórek) - żadnych śladów. Następnie jeden z mechaników przeprowadził test ciśnienia: podpinając pompkę do układu (w miejsce nakrętki zbiorniczka wyrównawczego) miły pan napompował 2 bary powietrza, żeby sprawdzić, czy nie pojawi się jakiś wyciek i czy układ jest szczelny. Okazało się, że wszystko tutaj w porządku. Przed paroma dniami wymieniłem pompę wodną (przy okazji wraz z całym rozrządem), żeby wykluczyć i ten element układanki. Czy problem dalej jest - tego nie wiem, ale obawiam się, że tak, ponieważ (chyba od początku i teraz również) po rozgrzaniu silnika czuć często płyn chłodniczy, szczególnie w okolicach zbiorniczka wyrównawczego. Poza tym nie mam kompletnie żadnych innych objawów tego problemu. Płyn chłodniczy nie jest zanieczyszczony olejem, nie ma w nim żadnych bąbelków, auto nic nie kopci białym dymem, spalanie w normie.

 

Co to może być?

 

Pytanie pomocnicze: jak mogę wykluczyć, że nie jest to uszczelka pod głowicą (albo potwierdzić, że to ona)?

 

P.S. Czytając dzisiaj forum dowiedziałem się, że w Test Mode mogę podglądać temperaturę płynu chłodniczego. Podczas dzisiejszej, krótkiej jeździe po mieście, wynosiła ona maksymalnie 70 C.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/
Udostępnij na innych stronach

Pytanie pomocnicze: jak mogę wykluczyć, że nie jest to uszczelka pod głowicą (albo potwierdzić, że to ona)?

Witam.

Poczytaj ten temat: http://forum.opel24.com/topic/26190-Objawy-uszkodzenia-uszczelki-glowicy/

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-417914
Udostępnij na innych stronach

a nagrzewnica sprawdzona?

moze tam gdzies cieknie? badz jakas bardzo mala nieszczelnosc na rurach, ktora ujawnia sie po nagrzaniu (cisnienie w ukladzie) i zaraz paruje... (trudne do zdiagnozowania)

 

Podczas dzisiejszej, krótkiej jeździe po mieście, wynosiła ona maksymalnie 70 C.

co znaczy krotka jazda po miescie?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-417931
Udostępnij na innych stronach

Gość mariuszjg

a nagrzewnica sprawdzona?

moze tam gdzies cieknie? badz jakas bardzo mala nieszczelnosc na rurach, ktora ujawnia sie po nagrzaniu (cisnienie w ukladzie) i zaraz paruje... (trudne do zdiagnozowania)

 

 

co znaczy krotka jazda po miescie?

 

Dzięki za podpowiedź. Nie wiem czy mechanik zwrócił uwagę na nagrzewnicę. Wiem tylko, że nie ma żadnych śladów ubytku płynu. Jedyna wskazówka to pojawiający się zapach płynu pod maską, kiedy już silnik się rozgrzeje. Krótka jazda po mieście to 20 minut.

 

@Kacper - dzięki za wskazówkę. Oprócz ubytku płynu nie mam żadnych opisanych tam objawów (albo o nich nie wiem - tylko ciśnienia w cylindrach nie sprawdzałem).

 

Czy ktoś wie przypadkiem jaka temperatura wskazywana w polu "Coolant" (czyli płynu układu chłodzenia) jest w normie? Chodzi mi oczywiście o mój silnik, albo podobne. I czy na podstawie tej temperatury mogę coś nowego wywnioskować (np. wspomnianą uszczelkę pod głowicą)?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-418001
Udostępnij na innych stronach

Z uszczelką pod głowica to bywa różnie bo czasami gdy jest uszkodzona to płyn chłodzący wyrzuca na strone spalin ucieka wtedy do wydechu i żadnych obiawów typu majonez pod korkiem,olej w zbiorniczku nie znajdziesz a płyn chłodzący ubywa.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-418025
Udostępnij na innych stronach

Gość mariuszjg

Zgadzam sie. Tylko w spalinach tez nic nie czuc :) W nastepnym tygodniu bede jechal 1000 km tym autem. Na co mam zwrocic uwage, jezeli znowu mi zakomunikuje spadek poziomu plynu (oprocz oczywiscie tego czy widac gdzie go ubywa)?

Edytowane przez mariuszjg
zbędny cytat

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-418058
Udostępnij na innych stronach

Jedyna wskazówka to pojawiający się zapach płynu pod maską, kiedy już silnik się rozgrzeje.

nie chce wyrokowac, ale bede podtrzymywal swoje zdanie o niewielkiej nieszczelnosci ktora pojawia sie gdy wzrosnie cisnienie w ukladzie (wzrosnie temp)

Czy ktoś wie przypadkiem jaka temperatura wskazywana w polu "Coolant" (czyli płynu układu chłodzenia) jest w normie? Chodzi mi oczywiście o mój silnik, albo podobne. I czy na podstawie tej temperatury mogę coś nowego wywnioskować (np. wspomnianą uszczelkę pod głowicą)?

u mnie w 150KM

na wylaczonym zaplonie jest 73 stopnie

w trakcie jazdy temperatura oscyluje ok 82-86 stopni, i to jest mniej wiecej nominalna temperatura pracy silnika

gdy go troche podgonie to i do 90 stopni dojdzie

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-418060
Udostępnij na innych stronach

Gość mariuszjg

Dzięki za informacje. W tym momencie też mi się wydaje, że jest to jakiś zewnętrzny ubytek płynu akurat w takim miejscu, że od razu wyparowuje przy zetknięciu z nagrzanym blokiem silnika - stąd ten zapach. Uszczelka pod głowicą wydaje mi się mało prawdopodobna, bo byłby chyba jeszcze jakiś inny objaw z podanej listy.

 

Dzięki też za informację o temperaturze płynu. Z tego co jeszcze wyczytałem, to wentylator załącza się powyżej 100 st. C - mam rację? I jeszcze jedno - przy jakiej temperaturze możliwe jest uszkodzenie owej uszczelki, bo słyszałem informację w tym modelu jest naprawdę ciężko ją zniszczyć (ponoć trzeba by dłużej jechać na zapalonej kontrolne "wysoka temperatura"). Czy może to ktoś potwierdzić?

 

Dzięki!

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-418133
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość mariuszjg

Znalazłem przyczynę problemu. Okazuje się, że rzeczywiście przyczyną wycieku była chodnica. Miejsce, w którym była nieszczelna było zakryte przez intercooler, który ponoć był zbyt blisko dosunięty do chłodnicy i w efekcie spowodował usterkę. Nawet dokładne oględziny (bez demontażu) nie wykazywały wcześniej tego wycieku. Uważajcie na to - chłodnica rocznik 2006!

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/48198-ubytek-p%C5%82ynu-ch%C5%82odz%C4%85cego-z19dt/#findComment-419773
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności