Skocz do zawartości

Montaż elektrycznych szyb astra f gsi


Gość robertk-g

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Jakiś czas temu zakupiłem i zamontowałem u siebie w astrze komplet oryginalnych elektrycznych szyb. Opis zacznijmy od wskazówek przy zakupie. Przede wszystkim trzeba sprawdzić czy silniczki podnośników są sprawne, następnie okablowanie wiązki ( sprawdzamy czy nie są poprzerywane, pocięte kable, czy kostki są całe. Do wiązki najlepiej żeby były oryginalne okrągłe złączki z drzwi i słupków auta. Przełączniki to samo, czy działają w obie strony i czy podświetlają się. Całość można zrobić na krótko bez montażu w aucie, lub miernikiem. Ja kiedy kupowałem komplet okazało się troszkę co innego niż sprzedawca mnie zapewniał. Otórz kable do szyb były, ale w wiązkach brakowało np. kabli od el. lusterek, lub głośników, czy centralnego zamka. Najprościej ( przynajmniej ja tak zrobiłem ) jest rozciąć taśmę izolacyjną łączącą osobne wiązki i do swojej dołożyć tą która jest potrzebna do szyb. Następny napotkany problem to okablowanie pod deską rozdzielczą łączące sterowanie i zasilanie szyb z instalacji samochodu. Ja miałem o tyle komfortowo że instalacja była już fabryczna, wystarczyło dołożyć wiązki w drzwiach i włożyć bezpiecznik w odpowiednie miejsce w skrzynce. Jeżeli ktoś nie ma fabrycznej instalacji to najlepiej żeby kupił z całością wyjętą z pod deski, oszczędzi nam to dużo kombinowania ze sztukowaniem kabli i wsówek. Najprostszy sposób na sprawdzenie czy mamy inst. przygotowaną pod elektrykę to obejrzenie gniazda w skrzynce bezp. odpowiedzialnego za szyby( jeżeli są nóżki do montażu bezpiecznika to wszystko powinno być ok ). Druga rzecz to czy w złączkach drzwi/słupek są dwa największe piny z kablami bodajże brązowym i czarnym lub czerwonym ( one są odpowiedzialne za bezpośrednie zasilanie silniczków podnośników szyb ). Montaż proponuję zacząć od położenia instalacji w drzwiach i powtykania wsuwek w odpowiednie miejsca w złączkach elektr. drzwi/słupków ( każde miejsce w takiej złączce jest ponumerowane i każdy kabel ma inne kolory także nie powinno być większych problemów.

Następnie miejsca na przełączniki. W prawych nie ma najmniejszego problemu, po prostu wyciągamy zaślepkę w uchwycie do zamykania drzwi, wkładamy przełącznik, podłączamy kostkę do instalacji i gotowe. Gorzej od strony kierowcy. Najlepiej dostać cały boczek przystosowany do elektryki, lecz wiadomo jak takowy trudno trafić do astry, więc można zmienić samo korytko na takie pod przełącznik el. szyb. Jak ktoś się za to weźmie to widać że nie jest to specjalnie trudna sprawa. Gorzej jest dostać takie korytko. Proponuję szukać w rozsądnej cenie całego boczku drzwi dawcy i przełożyć co trzeba. Ja kupiłem taki za 30zł + przesyłka ok 16zł. Mi się udało to dopiero po trzech miesiącach od montażu. Przez przypadek wpadłem na pomysł żeby szukać na allegro całych drzwi do astry i jak miały na zdjęciu boczek pod elektrykę zadzwoniłem i zapytałem o sam boczek.

 

Kolejny krok montażowy to same podnośniki. Tu moja uwaga i chyba lekkie rozjaśnienie sytuacji czy podnośniki od 5d astry są inne od 3d. Otórz są inne. Konkretnie mają inny rozstaw otworów mocujących do drzwi. Ja mam astrę 3d a podnośniki kupiłem od wersji 5d. Udało mi się je zamontować bez większych problemów. Jedyne co trzeba zrobić to wykonać najlepiej z kawałka kartonu szablon ukazujący rozmieszczenie otworów mocujących na mocowaniach podnośników w celu ułatwienia w wierceniu nowych otworów w drzwiach. Trzeba zwrócić uwagę na to żeby podnośniki były założone na odpowiedniej wysokości i pod odpowiednim kontem. Jedyny sposób na to to metoda prób i błędów. Muszą być ustawione tak żeby szyba chodziła maksymalnie lekko, nie przekrzywiała się podczas ruchu góra/dół, końcówki podnośnika nie mogą wyskakiwać z szyn prowadzących szybę no i żeby domykała się do samego końca w uszczelce okna ( jak się nie domknie to będzie słychać szum wiatru i może zaciekać woda z zewnątrz ). Muszę przyznać że osobiście z tą częścią chyba miałem najwięcej pracy. Jeżeli chodzi o demontaż starych nożyc podnoszących to są one zanitowane fabrycznie. Trzeba je porozwiercać. Nowe podnośniki można założyć na odpowiedniej długości śruby M6 + nakrętki zamoblokujące i podkładki. Jeżeli chcemy uniknąć takich kłopotów to najlepiej kupić zestaw dedykowany do tej samej wersji drzwiowej.

 

Chciałbym rozwiać jeszcze mit dotyczący pamięci podnoszenia/opuszczania szyb. Niektórzy twierdzą że w astrach fabrycznie nie ma czegoś takiego jak pamięć, czyli ile przytrzymamy przełącznik tyle szyba się nam podniesie/opuści. Otórz pamięć jest. Pogramuje się tak. Przy zamkniętej szybie przytrzymujemy przełącznik w pozycji zamykanie ok. 2-3 sekund. Po tym czasie usłyszymy wyraźne kliknięcie wydobywające się z silniczka podnośnika. To "klik" przekaźnika wbudowanego w silniczku. W tym momencie układ w silniczku zapamiętuje maksymalne położenie szyby. Teraz po dłuższym niż chyba 1 sekunda przytrzymaniu przełącznika i puszczeniu szyba będzie się sama suwać odpowiednio góra/dół aż do całkowitego otwarcia/zamknięcia, no chyba że ją zatrzymamy ponownym naciśnięciem "guzika". Ale zawsze jest jedno "ale". Po wyłączeniu zapłonu pamięć się kasuje ponieważ odcinane jest główne zasilanie podnośników ( gruby "plus" w złączce drzwiowej zanika ). Nie wiem dlaczego fabryka tak głupi to przewidziała, ale to już nie ważne. Nie ma też przez to możliwości domknięcia szyb po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub z kluczyka. Komplikuje to także sprawę automatycznego domykania szyb np. przez alarm. Rozwiązaniem może być podłączenie "grubego plusa" bezpośrenio a nie po stacyjce. Z tym że wtedy przełączniki podświetlały by się cały czas co mogło by rozładować akumulator no i szyby były by sterowanie nie zależnie od kluczyka w stacyjce. Wyjście z tego problemu załatwi podłączenie grubego plusa na stałe do zasilania, a osobno zasilanie przełączników do podnoszenia/opuszczania szyb do "plusa" po stacyjce. Lecz tu zaznaczam że jak mamy zamiar używać automatycznego domykania szyb z alarmu to trzeba zastosować diodę na kablu doprowadzającym prąd po stacyjce do przełączników ( dioda przewodzi prąd w jedną stronę, zapobiegnie to uruchomieniu zbędnych rzeczy ). W przeciwnym razie w momencie domykania szyb mogą zapalać się nam wszystkie urządzenia i kontrolki które są właśnie po stacyjce zasilane. Kolejna rzecz to samo domykanie z alarmu. Jeżeli alarm ma wyjście na domykanie szyb z impulsem masy a nie plusa ( tak jest u mnie [ a sterowanie szybami w astrze odbywa nie plusem ] ) to sprawę powinno załatwić zastosowanie przekaźnika.

 

Mam nadzieję że ta porada się komuś przyda a przynajmniej dużo ułatwi sprawę. Pozdrawiam Robert.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności