Skocz do zawartości
marianm68

wymiana łańcucha rozrządu domowym sposobem (Z10XE i podobne)

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Niedawno w silniku Z10XE (Corsa C - 2001r) wymieniałem łańcuch rozrządu wraz z napinaczem i ślizgaczami.
Zaznaczam że nie jestem z zawodu mechanikiem a niżej zamieszczony opis należy traktować jedynie jako zbiór podpowiedzi - nie jako ścisłą instrukcję naprawy. Pracę wykonałem w przydomowym garażu bez pomocy specjalistycznych narzędzi (blokada rozrządu czy dedykowane klucze).

Wymiana łańcucha rozrządu nie jest bardzo trudną naprawą ale wymaga posiadania podstawowej wiedzy o budowie i działaniu silnika spalinowego. Błąd podczas montażu może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Należy wymienić uszczelkę pokrywy rozrządu, uszczelki pompy wody i pokrywy zaworów jeśli zachodzi taka potrzeba.
Podczas wymiany rozrządu można sprawdzić i w razie potrzeby wymienić takie elementy jak alternator, termostat, pompa wody, uszczelniacz na pompie oleju.

Uwaga: Nie ma potrzeby odkręcania kół zębatych na wałkach rozrządu, wystarczy zdjąć małe koło rozrządu z wału korbowego. Nie ruszać tarczy czujnika rozrządu!!!

Zacząłem zgodnie z opisem zawartym w książce „Opel Corsa i Meriwa Sam naprawiam samochód” (do której odsyłam zainteresowanych po więcej szczegółów) od spuszczenia płynu chłodzącego, zdjąłem koło (prawe przednie) i dolną osłonę silnika aby mieć dostęp do znaków na kole pasowym i osłonie rozrządu (najpierw należy podnieść i odpowiednio zabezpieczyć samochód – bezpieczeństwo to podstawa!!!)
Zdemontowałem filtr powietrza (lepszy dostęp do prawej strony silnika) i odpiąłem przewody elektryczne od czujników i pneumatyczne od pokrywy zaworów. Zdjąłem moduł układu zapłonowego (do wyciągnięcia zespołu można użyć dwóch śrub M8. Zdjąłem pokrywę zaworów i ustawiłem tłok 1 cylindra w GMP (należy zgrać ze sobą znaki i połołenie wałków rozrządu rys 1, dokładny opis w książce i w internecie).
post-35874-0-89497100-1362408670_thumb.gif
Poluzowałem śruby miski olejowej i lekko ją opuściłem aby włożyć paski cienkiej gumy w szczelinę pomiędzy miskę i blok silnika (miało mi to ułatwić zdjęcie pokrywy rozrządu) i lekko podparłem silnik na podnośniku (w celu odciążenia podpory silnika) podstawiając go pod miskę (potrzebna jakaś podkładka – żeby nie uszkodzić miski).
Odkręciłem prawą podporę silnika (2 śruby przy podłużnicy i 3 z pokrywy rozrządu). Po tej czynności należy zachować ostrożność przy kolejnych pracach ponieważ silnik spoczywa tylko na dwóch podporach i podnośniku co nie gwarantuje wysokiej stabilności!!!
Następnie należy zwolnić napinacz paska wieloklinowego i zdjąć pasek z kół pasowych pompy wody, alternatora i wału korbowego.
Demontaż napinacza bez specjalnego przyrządu jest dość kłopotliwy i potencjalnie niebezpieczny (jeśli sprężyna wyskoczy z napinacza). Sprężynę należy ścisnąć i zablokować (więcej szczegółów w książce). W moim przypadku brakowało w napinaczu elementu do zablokowania i musiałem pokombinować z łyżkami do kół i linką żeby w miarę bezpiecznie zdjąć pasek.
Po zdjęciu paska odkręciłem napinacz, koło pasowe pompy wody, odłączyłem klemę minusową z akumulatora (uwaga na radia zabezpieczone kodem) i odkręciłem alternator (zaczynamy od przewodów z tyłu alternatora) oraz obudowę termostatu.
I na tym mniej więcej etapie kończy się opis naprawy zawarty w książce (dalszy ciąg dotyczy silników wyposażonych w pasek rozrządu w których budowa rozrządu jest trochę inna).
Pomocne informacje znalazłem na "vauxhall.workshop-manuals.com", "www.autoprospect.ru"

w języku angielskim
w języku rosyjskim

Następnie odkręciłem koło pasowe wału korbowego i poluzowałem śrubę którą przykręcona jest pompa oleju (operację tę należy wykonać ostrożnie, ja użyłem klucza francuskiego do przytrzymania pompy).
WAŻNE:
Po poluzowaniu tej śruby sprawdzamy czy rozrząd ustawiony jest właściwie (czy wał nie został poruszony podczas odkręcania, patrz rys 1 i opis ustawiania rozrządu) i jeśli wszystko się zgadza można zablokować wałki rozrządu (wsuwając przygotowany płaskownik grubości 5mm w końce wałków), następnie ostrożnie odkręcić i wyjąć pompę oleju (patrz znaki - rys 2).
post-35874-0-67375000-1354275170_thumb.gif
post-35874-0-89784100-1354275122_thumb.gif
Odkręciłem pokrywę rozrządu (rys 3, śruby oznaczone nr 1, 2, 3 i 4 ).
post-35874-0-12918500-1354275216_thumb.gif
Następnie odkręciłem napinacz i ślizgacze (rys 4, elementy A - napinacz,B,C i D - ślizgacze), ostrożnie (by nie zmienić położenia wału) zdjąłem koło zębate z wału korbowego i łańcuch z kół rozrządu.
Zdjąłem starą i założyłem nową uszczelkę pokrywy rozrządu i przystąpiłem do zakładania elementów rozrządu. W miejscach połączenia głowicy i części bloku silnika należy nałożyć niewielką ilość silikonu (na końcach uszczelek).
Założyłem górny ślizgacz a następnie łańcuch rozrządu na kola zębate wałków rozrządu.
Założyłem łańcuch rozrządu na małe koło (rys 4 lit E) i wsunąłem je na wał korbowy (trzeba to zrobić w taki sposób by nie zmieniając położenia wału korbowego po założeniu ślizgacza (element B na rys 4) łańcuch przylegał do tego ślizgacza. Następnie założyłem ślizgacz D oraz napinacz A i wyjąłem zawleczkę zabezpieczającą tłoczek napinacza.

UWAGA!!! Błąd podczas zakładania łańcucha rozrządu będzie skutkował uszkodzeniem silnika. Należy zachować szczególną uwagę i ostrożność podczas montażu - koło zębate musi być założone w takiej samej pozycji jak było demontowane - nie wolno przestawić wału.

Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie przykręcamy pokrywę rozrządu z pompą wody.
Założyłem pompę oleju (uwaga na położenie znaku) i przyłapałem śrubą do wału. Następnie wyjąłem blokadę wałków rozrządu (tak na wszelki wypadek żeby nie zerwać łańcucha podczas dokręcania pompy oleju) i dokręciłem pompę (użyłem klucza francuskiego do przytrzymania flanszy).
Założyłem koło pasowe na wał (uwaga na znaki) i sprawdziłem ponownie ustawienie rozrządu.
WAŻNE!!! Po zmontowaniu rozrządu należy ręcznie obrócić wał korbowy dwa razy w celu sprawdzenie czy rozrząd został właściwie złożony, czy nic nie blokuje. Jeśli blokuje no... to jest spory problem - przestawiony rozrząd. Trzeba prawidłowo ustawić wał do wałków rozrządu czyli poprawić założenie łańcucha rozrządu.

Pozostało nam jeszcze założenie oprzyrządowania silnika w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.

Życzę powodzenia!

Podam jeszcze wartości dla dokręcania śrub podczas montarzu (silnik bez klimatyzacji).

Rysunek 4:
? Nm - 2 śruby nr 1(M6),
20Nm - śruba 2,
8Nm - 2 śruby nr 3 oraz 2 śruby ślizgacza górnego,

Rysunek 3:
8Nm - 5 śrub nr 1 (M6)
8Nm - 3 śruby nr 2 (M6 - mocują pompę wody do pokrywy rozrządu, krótkie)
8Nm - 14 śrub nr 3 (M6)
35Nm - 2 śruby nr 4 (M10)

150Nm + 45°- śruba pompy oleju na wale korbowym (rys 2) - należy użyć nowej śruby,
8Nm - 6 śrub koła pasowego na wale korbowym,
20 Nm - 3 śruby koła pasowego pompy wody,
35 Nm - 2 śruby alternatora,

20 Nm - śruby M8 napinacza,
35 Nm - śruby M10 napinacza,

40 Nm - 2 śruby poduszki podpory silnika (na podłużnicy),
60 Nm - 3 śruby podpory prawej (do pokrywy rozrządu),

8 Nm - 3 śruby pokrywy termostatu,
8 Nm - śruby pokrywy zaworów,

Edytowane przez marianm68
  • Upvote 10

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny opis, na pewno się przyda. :brawo:

 

Za włożoną pracę daje punkcik na zachętę do tworzenia podobnych poradników.

 

Gdyby ktoś miał jakieś pytania związane z samodzielną wymianą, to proponuje pisać w tym temacie http://forum.opel24.com/topic/57102-Wymiana-rozrzadu-z-kolami-zebatymi-w-garazu/page__p__462768__fromsearch__1#entry462768

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.