Skocz do zawartości
marianm68

wymiana łańcucha rozrządu domowym sposobem (Z10XE i podobne)

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Niedawno w silniku Z10XE (Corsa C - 2001r) wymieniałem łańcuch rozrządu wraz z napinaczem i ślizgaczami.
Zaznaczam że nie jestem z zawodu mechanikiem a niżej zamieszczony opis należy traktować jedynie jako zbiór podpowiedzi - nie jako ścisłą instrukcję naprawy. Pracę wykonałem w przydomowym garażu bez pomocy specjalistycznych narzędzi (blokada rozrządu czy dedykowane klucze).

Wymiana łańcucha rozrządu nie jest bardzo trudną naprawą ale wymaga posiadania podstawowej wiedzy o budowie i działaniu silnika spalinowego. Błąd podczas montażu może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Należy wymienić uszczelkę pokrywy rozrządu, uszczelki pompy wody i pokrywy zaworów jeśli zachodzi taka potrzeba.
Podczas wymiany rozrządu można sprawdzić i w razie potrzeby wymienić takie elementy jak alternator, termostat, pompa wody, uszczelniacz na pompie oleju.

Uwaga: Nie ma potrzeby odkręcania kół zębatych na wałkach rozrządu, wystarczy zdjąć małe koło rozrządu z wału korbowego. Nie ruszać tarczy czujnika rozrządu!!!

Zacząłem zgodnie z opisem zawartym w książce „Opel Corsa i Meriwa Sam naprawiam samochód” (do której odsyłam zainteresowanych po więcej szczegółów) od spuszczenia płynu chłodzącego, zdjąłem koło (prawe przednie) i dolną osłonę silnika aby mieć dostęp do znaków na kole pasowym i osłonie rozrządu (najpierw należy podnieść i odpowiednio zabezpieczyć samochód – bezpieczeństwo to podstawa!!!)
Zdemontowałem filtr powietrza (lepszy dostęp do prawej strony silnika) i odpiąłem przewody elektryczne od czujników i pneumatyczne od pokrywy zaworów. Zdjąłem moduł układu zapłonowego (do wyciągnięcia zespołu można użyć dwóch śrub M8. Zdjąłem pokrywę zaworów i ustawiłem tłok 1 cylindra w GMP (należy zgrać ze sobą znaki i połołenie wałków rozrządu rys 1, dokładny opis w książce i w internecie).
post-35874-0-89497100-1362408670_thumb.gif