Skocz do zawartości

wymiana łańcucha rozrządu domowym sposobem (Z10XE i podobne)


Gość marianm68

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Niedawno w silniku Z10XE (Corsa C - 2001r) wymieniałem łańcuch rozrządu wraz z napinaczem i ślizgaczami.
Zaznaczam że nie jestem z zawodu mechanikiem a niżej zamieszczony opis należy traktować jedynie jako zbiór podpowiedzi - nie jako ścisłą instrukcję naprawy. Pracę wykonałem w przydomowym garażu bez pomocy specjalistycznych narzędzi (blokada rozrządu czy dedykowane klucze).

Wymiana łańcucha rozrządu nie jest bardzo trudną naprawą ale wymaga posiadania podstawowej wiedzy o budowie i działaniu silnika spalinowego. Błąd podczas montażu może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Należy wymienić uszczelkę pokrywy rozrządu, uszczelki pompy wody i pokrywy zaworów jeśli zachodzi taka potrzeba.
Podczas wymiany rozrządu można sprawdzić i w razie potrzeby wymienić takie elementy jak alternator, termostat, pompa wody, uszczelniacz na pompie oleju.

Uwaga: Nie ma potrzeby odkręcania kół zębatych na wałkach rozrządu, wystarczy zdjąć małe koło rozrządu z wału korbowego. Nie ruszać tarczy czujnika rozrządu!!!

Zacząłem zgodnie z opisem zawartym w książce „Opel Corsa i Meriwa Sam naprawiam samochód” (do której odsyłam zainteresowanych po więcej szczegółów) od spuszczenia płynu chłodzącego, zdjąłem koło (prawe przednie) i dolną osłonę silnika aby mieć dostęp do znaków na kole pasowym i osłonie rozrządu (najpierw należy podnieść i odpowiednio zabezpieczyć samochód – bezpieczeństwo to podstawa!!!)
Zdemontowałem filtr powietrza (lepszy dostęp do prawej strony silnika) i odpiąłem przewody elektryczne od czujników i pneumatyczne od pokrywy zaworów. Zdjąłem moduł układu zapłonowego (do wyciągnięcia zespołu można użyć dwóch śrub M8. Zdjąłem pokrywę zaworów i ustawiłem tłok 1 cylindra w GMP (należy zgrać ze sobą znaki i połołenie wałków rozrządu rys 1, dokładny opis w książce i w internecie).
post-35874-0-89497100-1362408670_thumb.gif
Poluzowałem śruby miski olejowej i lekko ją opuściłem aby włożyć paski cienkiej gumy w szczelinę pomiędzy miskę i blok silnika (miało mi to ułatwić zdjęcie pokrywy rozrządu) i lekko podparłem silnik na podnośniku (w celu odciążenia podpory silnika) podstawiając go pod miskę (potrzebna jakaś podkładka – żeby nie uszkodzić miski).
Odkręciłem prawą podporę silnika (2 śruby przy podłużnicy i 3 z pokrywy rozrządu). Po tej czynności należy zachować ostrożność przy kolejnych pracach ponieważ silnik spoczywa tylko na dwóch podporach i podnośniku co nie gwarantuje wysokiej stabilności!!!
Następnie należy zwolnić napinacz paska wieloklinowego i zdjąć pasek z kół pasowych pompy wody, alternatora i wału korbowego.
Demontaż napinacza bez specjalnego przyrządu jest dość kłopotliwy i potencjalnie niebezpieczny (jeśli sprężyna wyskoczy z napinacza). Sprężynę należy ścisnąć i zablokować (więcej szczegółów w książce). W moim przypadku brakowało w napinaczu elementu do zablokowania i musiałem pokombinować z łyżkami do kół i linką żeby w miarę bezpiecznie zdjąć pasek.
Po zdjęciu paska odkręciłem napinacz, koło pasowe pompy wody, odłączyłem klemę minusową z akumulatora (uwaga na radia zabezpieczone kodem) i odkręciłem alternator (zaczynamy od przewodów z tyłu alternatora) oraz obudowę termostatu.
I na tym mniej więcej etapie kończy się opis naprawy zawarty w książce (dalszy ciąg dotyczy silników wyposażonych w pasek rozrządu w których budowa rozrządu jest trochę inna).
Pomocne informacje znalazłem na "vauxhall.workshop-manuals.com", "www.autoprospect.ru"

w języku angielskim
w języku rosyjskim

Następnie odkręciłem koło pasowe wału korbowego i poluzowałem śrubę którą przykręcona jest pompa oleju (operację tę należy wykonać ostrożnie, ja użyłem klucza francuskiego do przytrzymania pompy).
WAŻNE:
Po poluzowaniu tej śruby sprawdzamy czy rozrząd ustawiony jest właściwie (czy wał nie został poruszony podczas odkręcania, patrz rys 1 i opis ustawiania rozrządu) i jeśli wszystko się zgadza można zablokować wałki rozrządu (wsuwając przygotowany płaskownik grubości 5mm w końce wałków), następnie ostrożnie odkręcić i wyjąć pompę oleju (patrz znaki - rys 2).
post-35874-0-67375000-1354275170_thumb.gif
post-35874-0-89784100-1354275122_thumb.gif
Odkręciłem pokrywę rozrządu (rys 3, śruby oznaczone nr 1, 2, 3 i 4 ).
post-35874-0-12918500-1354275216_thumb.gif
Następnie odkręciłem napinacz i ślizgacze (rys 4, elementy A - napinacz,B,C i D - ślizgacze), ostrożnie (by nie zmienić położenia wału) zdjąłem koło zębate z wału korbowego i łańcuch z kół rozrządu.
Zdjąłem starą i założyłem nową uszczelkę pokrywy rozrządu i przystąpiłem do zakładania elementów rozrządu. W miejscach połączenia głowicy i części bloku silnika należy nałożyć niewielką ilość silikonu (na końcach uszczelek).
Założyłem górny ślizgacz a następnie łańcuch rozrządu na kola zębate wałków rozrządu.
Założyłem łańcuch rozrządu na małe koło (rys 4 lit E) i wsunąłem je na wał korbowy (trzeba to zrobić w taki sposób by nie zmieniając położenia wału korbowego po założeniu ślizgacza (element B na rys 4) łańcuch przylegał do tego ślizgacza. Następnie założyłem ślizgacz D oraz napinacz A i wyjąłem zawleczkę zabezpieczającą tłoczek napinacza.

UWAGA!!! Błąd podczas zakładania łańcucha rozrządu będzie skutkował uszkodzeniem silnika. Należy zachować szczególną uwagę i ostrożność podczas montażu - koło zębate musi być założone w takiej samej pozycji jak było demontowane - nie wolno przestawić wału.

Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie przykręcamy pokrywę rozrządu z pompą wody.
Założyłem pompę oleju (uwaga na położenie znaku) i przyłapałem śrubą do wału. Następnie wyjąłem blokadę wałków rozrządu (tak na wszelki wypadek żeby nie zerwać łańcucha podczas dokręcania pompy oleju) i dokręciłem pompę (użyłem klucza francuskiego do przytrzymania flanszy).
Założyłem koło pasowe na wał (uwaga na znaki) i sprawdziłem ponownie ustawienie rozrządu.
WAŻNE!!! Po zmontowaniu rozrządu należy ręcznie obrócić wał korbowy dwa razy w celu sprawdzenie czy rozrząd został właściwie złożony, czy nic nie blokuje. Jeśli blokuje no... to jest spory problem - przestawiony rozrząd. Trzeba prawidłowo ustawić wał do wałków rozrządu czyli poprawić założenie łańcucha rozrządu.

Pozostało nam jeszcze założenie oprzyrządowania silnika w odwrotnej kolejności niż przy demontażu.

Życzę powodzenia!

Podam jeszcze wartości dla dokręcania śrub podczas montarzu (silnik bez klimatyzacji).

Rysunek 4:
? Nm - 2 śruby nr 1(M6),
20Nm - śruba 2,
8Nm - 2 śruby nr 3 oraz 2 śruby ślizgacza górnego,

Rysunek 3:
8Nm - 5 śrub nr 1 (M6)
8Nm - 3 śruby nr 2 (M6 - mocują pompę wody do pokrywy rozrządu, krótkie)
8Nm - 14 śrub nr 3 (M6)
35Nm - 2 śruby nr 4 (M10)

150Nm + 45°- śruba pompy oleju na wale korbowym (rys 2) - należy użyć nowej śruby,
8Nm - 6 śrub koła pasowego na wale korbowym,
20 Nm - 3 śruby koła pasowego pompy wody,
35 Nm - 2 śruby alternatora,

20 Nm - śruby M8 napinacza,
35 Nm - śruby M10 napinacza,

40 Nm - 2 śruby poduszki podpory silnika (na podłużnicy),
60 Nm - 3 śruby podpory prawej (do pokrywy rozrządu),

8 Nm - 3 śruby pokrywy termostatu,
8 Nm - śruby pokrywy zaworów,

Edytowane przez marianm68

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny opis, na pewno się przyda. :brawo:

 

Za włożoną pracę daje punkcik na zachętę do tworzenia podobnych poradników.

 

Gdyby ktoś miał jakieś pytania związane z samodzielną wymianą, to proponuje pisać w tym temacie http://forum.opel24.com/topic/57102-Wymiana-rozrzadu-z-kolami-zebatymi-w-garazu/page__p__462768__fromsearch__1#entry462768

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 lat później...

Taka uwaga do wymieniających rozrząd w tym silniku.
Sama obudowę rozrządu da się wyjąć nie odkręcając całej miski lub nie opuszczając jej. Natomiast nie opuszczenie miski może się skończyć fatalnym błędem, który ja gdy pierwszy raz robiłem ten rozrząd popełniłem.
Mianowicie. W obudowie rozrządu są dwie tulejki ustalające. Trzeba na nie uważać, bo jak będziecie na siłę składać obudowę rozrządu (gdy nie odkręcona miska) mogą się te tulejki skrzywić a w konsekwencji pompa oleju ułoży się niesymetrycznie i po złożeniu będzie wam wyć. Warto przed wymianą zaopatrzyć się w te tulejki. Obudowa musi wejść leciutko.
Oryginalna część Opel GM
Numer katalogowy 6 38 521 638521 GM 
Numer GM 9129017

 

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności