Skocz do zawartości

[Astra F]Wentylator chłodnicy gdy ruszy to już się nie wyłącza


Rekomendowane odpowiedzi

Gość MotorenKaput

Witam ponownie, jeden problem z moim kapryśnym dziecięciem udało się z pomocą forum rozwiązać, teraz ten drugi. Mam nadzieje że to odpowiedni dział gdyż nie widzę żadnego wyodrębnionego konkretnie dla układu chłodzenia.

Do rzeczy. Samochód to Opel Astra F z '95 roku, silnik 1.6 16V 74kW/101KM + gaz sekwencja. Problem z chłodnicą pojawił się już jakiś czas temu ale mechanik twierdził że wszystko załatwił i tak też było... do momentu zamontowania termostatu.

Awaria pierwsza polegała na tym że temperatura wychodziła ponad 100 stopni, wentylator z początku się włączał (ale zanim ruszył to cykał i przygasała cała elektryka np światła, podświetlenie licznika), później już nie ruszał tylko robił np 1 obrót i się wyłączał znów. Mechanik przepłukał chłodnicę, zrobił obejście zasilania do wentylatora a także wymienił termowłącznik. Ja wcześniej wymieniłem termostat na taki polskiej produkcji, jednakże mechanik go wyjął... niby naprawił wszystko było dobrze aż do hmm niedzieli kiedy to ze względu na spadek temperatury włożyłem termostat z powrotem. Teraz niestety sytuacja wygląda tak: odpalam silnik, temperatura spokojnie podchodzi do około 95 stopni. Wtedy następuje spadek temperatury (termostat się otwiera?)... Niby chyba tak powinno być ale jeśli już temperatura wzrośnie do około 96 stopni włącza się wentylator i tak chodzi i chodzi aż nie zgaszę i wystudzę auta. Temperatura przy tym nie spada poniżej wskaźnikowego 94 stopni. Czasami po bardzo długim czasie się wyłączy by po chwili znów ruszyć.... Zastanawiam się co może być przyczyną. Czy coś może ze sobą nie współgrać? Termostat za późno się otwiera, czy też może termowłącznik działa przy zbyt niskiej temperaturze? Jeśli to ważne to dodam że po wyjęciu wtyczki termowłącznika wentylator gaśnie. Oprócz tego organoleptycznie badałem chłodnicę i jest cała mocno ciepła a powietrze z wentylatora też leci mocno ciepłe więc niby swoją role spełnia... ale może zbyt mało skutecznie i po prostu nie wyrabia z odprowadzeniem ciepła? Proszę o jakieś wskazówki bo na prawdę nie wiem już gdzie ręce wsadzić...

Zapomniałem jeszcze dodać: zauważyłem że termowłączniki różne są do samochodów z i bez klimatyzacji. Ja akurat klimę posiadam (co prawda niesprawną) i może to tu leży przyczyna? Może mechanik zamontował nieodpowiedni?

Edytowane przez MotorenKaput

 

Termostatu bym sie nie czepiał, moim zdaniem jest ok.Natomiast do sprawdzenia jest sam termowłacznik.Jest kilka które pracują w róznych zakresach

Ty masz prawdopodobnie załozony w którym np 1-y bieg pracuje w 95-90st i moze stąd problem.Ja bym spróbował odczytac z termowłacznika, ewentualnie do sklepu i dopasowac własciwy.Np taki http://www.4cars.pl/szcz/38040/fae_240/14614/0/all.php#

Edytowane przez mk5

 

Gość MotorenKaput

Dziękuje za odpowiedz. To by się chyba zgadzało bo przed założeniem termostatu wentylator włączał się właśnie około 95 stopni i schładzał zazwyczaj do odrobinę poniżej 90 stopni. A z tego co się orientowałem to te Ople dość mocno się grzeją i jest to normalne. Jutro spróbuje zobaczyć jaki mam a później pomyślę ewentualnie nad nowym termowłącznikiem takim jak wrzuciłeś: zastanawiam się tylko czy można zaufać firmie FAE lub EPS? Czy lepiej szukać jakiegoś lepszego?

Edytowane przez MotorenKaput

 

Moja AF trzymała temp 95-94st (1.6 8V), wentylator sie załaczał w okloicach 100st. Pamietaj że musisz kupic do wersji z klimą(u mnie był dwupinowy wersja bez klimy,do klimy musi trzypinowy). Nie pamiętam jaki ja kupowałem zamiennik, działac działal ale miałem zamienione piny(musiałem przełozyc w kostce) Termwłacznik sa wytrzymałe, natomiast termostaty teraz to masakra.

 

Gość MotorenKaput

No i właśnie się zdziwiłem bo jeśli dobrze kojarzę to u mnie jest 2 pinowa kostka, pomimo posiadania klimatyzacji. Więc wygląda na to że ja coś pomyliłem albo też ktoś tu coś kombinował co jest dość prawdopodobne biorąc pod uwagę wiek samochodu. Dziękuje za pomoc

O, posiadam dokładnie taką wtyczkę jaka tutaj wchodzi: http://aparts.pl/partscatalogue/04777-febi-bilstein-przelacznik-termiczny-wentylator-chlodnicy-opel-astra-f-hatchback-53--54--58--59--1-6-i-16v-1994-08-1998-01,10-00084-00388-08900-0002-01103-0100007,0100334-04777-0101-01103-000000160-04777~2FEB.aspx

 

Edytowane przez MotorenKaput

 

Na 100% to nie jestem pewien ze musi byc trzy pinowa, ale chciałem podmienic od kumpla(miał AF X16XEL z klima) i była trzy pinowa.

Niech dobrze w sklepie dobiora w sklepie własciwy termowłacznik.

 

Gość MotorenKaput

Upewnię się jaki mam i poszukam odpowiedniego. Dzięki

Jeszcze jedno pytanie, bo niestety na płaską wtyczkę są maksymalnie włączniki 100 / 95 stopni. Co to właściwie oznacza? Czy chodzi o to że włączenie nastąpi około 100 stopni a wyłączenie około 95?

Edytowane przez MotorenKaput

 

Gość MotorenKaput

Tak, mam płaską wtyczkę na 2 piny. Są także włączniki z taką właśnie wtyczką podpisane jako do aut z klimatyzacją więc myślę że to będzie to. 100/95 wydaje mi się że powinien być ok? Bo właśnie do 95 stopni schładza u mnie wentylator, a w dodatku jestem prawie pewny że gdy kupiłem to auto to wentylator włączał się przy 100 stopniach... pamiętam ten dreszczyk emocji przy pierwszym korku.. włączy się czy się nie włączy :D

 

Moim zdaniem powinien byc ten.Tem otwarcia termostatu to 92 ,natomiast 95st dolna temp w której wentylator jest wyłaczany czy 3 stopnie zapasu by nie pracował non stop. Druga sprawa ze czunik temp i termowłacznik sa umieszczone w innych miejscach i na zegrze moze byc troche inne wskazanie.

 

Ps.Ja tez podobnie miałem, 100st na zegarze wentylator raczył się załaczyc....

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności