Skocz do zawartości

wentylator


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

jesli mowisz o wentylatorze na chlodnicy, to moze byc to uszkodzenie ukladu sterowania chlodzeniem silnika - w astrze G (X14XE) jest to miedzy zderzakiem a lewym nadkolem (czarne pudelko wielkosci przecietnej ksiazki), w Zafirach sprzed 2005 roku tez powinno byc w tych okolicach.

 

Mialem tak kilka miesiecy temu, obudowa od tego ukladu troche popekala i do srodka dostala sie woda no i bylo zwarcie. Wyjalem, rozebralem, wysuszylem i wszystko gra. W ukladzie sa trzy przekazniki (w wersji z klima), ale zeby sie do tego dostac niestety musialem zdjac zderzak.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

jesli dostala Ci sie woda do srodka to bedziesz musial rozebrac obudowe a to moze byc trudne od spodu, zreszta nie wiem czy nie jest czyms przysloniety. Ja zdjalem zderzak - nie jest z tym duzo pracy a nie musisz za duzo kombinowac.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

proponuje dwa rozwiazania.

1. Sprobuj poszukac na forum jakis porad, np.

http://forum.opel24.com/problem-z-wiatrakami-w-astrze-g-vt7447.htm?highlight=wentylator+ch%B3odnicy

http://forum.opel24.com/wentylator-chlodnicy-nie-zatrzymuje-sie-vt6827.htm?postdays=0&postorder=asc&highlight=wentylator+ch%B3odnicy&start=0

 

2. Jesli nie znajdziesz nic lepszego, tzn. takiego co rozwiaze Twoj problem to ponizej moja rada (rozwazania teoretyczne, nie sprawdzalem w praktyce, wiec ew. krytyka mile widziana).

 

Przyjalem, ze masz silnik Z16XE, auto sprzed 2005 roku, masz klime i reczna skrzynia biegow. No i co powinnismy ustalic na poczatku - blad polega na tym, ze wentylator dziala bez wzgledu na to czy jest kluczyk w stacyjce czy go nie ma.

 

Uklad sterowania, ktory wymontowales sklada sie z trzech przekaznikow (K13, K14 i K62), w kazdym z nich jest cewka zamykajaca badz otwierajaca obwod w zaleznosci od pradu, jaki w niej plynie (elektromagnez) (wielkosc pradu sterowana jest m.in. przez czujniki w ukladzie chlodzenia).

 

Do wentylatora dochodzi wiazka trzech - czterech (w zaleznosci od wersji wyposazenia) przewodow - brazowy (masa - nr 7 na wtyku), czerwono-czarny (prad z przekaznika K13 - nr 11), czerwono-bialy (prad z przekaznika K14 - nr 10) i czerwono-zolty (prad z przekaznika K62 - nr 8 ). Zaopatrz sie w miernik elektryczny i sprawdz czy na ktoryms z przewodow jest prad. Jesli jest (a na ktoryms byc musi bo jak piszesz wentylator sie kreci), to uszkodzony moze byc przekaznik albo urzadzenie, ktore steruje pradem jaki do przekaznika plynie.

 

Czasem zdarza sie tak, ze elektromagnes w przekaznikach jest na tyle zabrudzony, ze po spadku pradu obwod nie jest otwierany bo styki sie "sklejaja" (mialem tak w przekaznikach do kierunkowskazow - czasem jak sie zapalily to nie migaly i nie chcialy zgasnac).

Z jednej strony napisales, ze styki byly mocno zasniedziale - zatem w samym przekazniku tez moze byc syf. Ale z drugiej strony, rozebrales uklad i podejrzewam, ze nie obchodziles sie z nim jak z jajkiem wiec pod wplywem silnych wstrzasow/uderzen obwody powinny sie pootwierac.

 

Miernikiem, albo innym urzadzeniem do sprawdzania ciaglosci obwodu, sprawdz na podejrzanym przekazniku czy jest przerwa pomiedzy stykami 2 i 8 (w srodkowym rzedzie dwa skrajne styki skierowane do siebie prostopadle). Zwarcie na tych dwoch stykach oznacza zamkniecie obwodu i powoduje wlaczenie sie wentylatora.

 

Jesli uznasz, ze uszkodzony jest przekaznik, tzn. w srodku jest syf i nie trzasles tym na tyle mocno, zeby sie rozlaczylo to sprobuj rozebrac przekazniki - uwazaj, zebys nie uszkodzil cewki (pewnie jest blisko obudowy wiec jej podwazanie, itp odpada. Jak juz rozbierzesz to wyczysc przestrzen pomiedzy cewka a obwodem, mozesz to zrobic dowolnym plynem do czyszczenia obwodow elektrycznych albo delikatnie cienkim kawalkiem materialu, tylko uwazaj, zebys nie zmienil wielkosci przerwy bo wtedy wentylator bedzie sie wlaczal przy innej temperaturze (jesli sie wogole wlaczy) - bedzie potrzebowal wiekszy/mniejszy prad zeby zamknac obwod.

 

Jesli nie ma zwarcia, to pozostaje ustalic, co podaje prad na przekaznik i sprawdzic to urzadzenie. Mozesz tez najpierw sprawdzic urzadzenie a potem rozbierac przekaznik.

 

powodzenia ???

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

to znaczy że prawdopodobnie jest to uszkodzone więc może lepiej zainwestować w nowe urządzenie tylko czy każde będzie funkcjonować z tym autem

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności