Skocz do zawartości

Czy ustawia się kąt zwrotnicy


Rekomendowane odpowiedzi

No to jak mam koła tzw. skośne to co zrobić żeby były prosto

A tnie opony ? czy tylko wydaje Ci sie że sa krzywo ?

Astra ma zawieszenie konstrukcji cepa jedna jedyna regulacji to zbieżność kół i to do zrobienia w garażowych warunkach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opon nie tnie ale jakby cieżej się kręciło na postoju no i na pierwszy żut oka to są skośnie

To proponuje sprawdzić elementy zawieszenie. Mocowanie kolumny do auta(poduszki) i jelsi wszystko ok to skontrolować zbieżność.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samochodach Opel Astra koła przednie

są rozbieżne.

Pochylenie koła jest to kąt a, o jaki płaszczyzna

koła jest odchylona od pionu. Koła przednie

stoją więc ukośnie do podłoża. Pochylenie kół

jest dodatnie, jeżeli koła są wzajemnie rozchylone

u góry bardziej niż u dołu. Kąty pochylenia

koła i sworznia zwrotnicy zmniejszają

przenoszenie na układ kierowniczy wstrząsów

od nierówności jezdni i utrzymują możliwie

małe tarcie przy jeździe na zakrętach. W samochodach

Opel Astra pochylenie kół nie podlega

regulacji.

Pochylenie sworznia zwrotnicy jest to kąt

p zawarty między osią obrotu sworznia zwrotnicy,

a linią prostopadłą do płaszczyzny jezdni,

patrząc w kierunku osi podłużnej pojazdu.

Kąty pochylenia koła i sworznia zawrotnicy

wyznaczają razem promień zataczania. W saUSTAWIANIE

ZBIEŻNOŚCI KÓŁ 177

mochodach Opel Astra promień zataczania

jest ujemny. Dzięki temu osiągnięto dużą stabilność

jazdy w trakcie hamowania, szczególnie

kiedy koła znajdują się na podłożach o różnym

współczynniku przyczepności (na przykład koła

lewe hamują na suchej jezdni, podczas gdy

koła prawe na mokrej).

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy jest to

kąt pomiędzy osią obrotu sworznia zwrotnicy,

a linią prostopadłą do płaszczyzny jezdni,

patrząc w kierunku osi poprzecznej pojazdu.

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy wpływa

w znacznej mierze na utrzymywanie kół przednich

w jeździe na wprost. Za małe wyprzedzenie

sprzyja zbaczaniu z kierunku jazdy na

złych nawierzchniach lub przy bocznym wietrze.

Utrudnia również powrót kół przednich do

jazdy na wprost po wyjściu z zakrętu.

Warunki pomiaru

Podczas kontroli ustawienia kół przednich należy

przestrzegać wymaganych warunków pomiaru.

Do regulacji przyjmować wartości środkowe

z podanych zakresów.

■ Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu.

■ Obciążenie samochodu 2 x 70 kg na przed

nich siedzeniach. Zbiornik paliwa napełniony

w połowie (30 dm3).

■ Samochód zakołysany przed pomiarem.

■ Przekładnia kierownicza prawidłowo wyre

gulowana.

■ Brak nadmiernych luzów w przegubach drąż

ków kierowniczych i w przegubach wahaczy.

Ustawianie zbieżności kół

Do kontroli zbieżności zaleca się stosowanie

optycznego przyrządu diagnostycznego.

• Ustawić przekładnię kierowniczą w położenie

odpowiadające jeździe na wprost.

• Przekładnia przyjmie położenie środkowe,

kiedy wymiar (1 na rys. D 0034) wynosi

325 mm.

WYMIARY KONTROLNE USTAWIENIA KÓŁ PRZEDNICH

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, limuzyna

Dopuszczalna różnica między kołem lewym a prawym

od+1°15do +3°15

maks. 1°

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, kombi

Dopuszczalna różnica między kołem lewym a prawym

od + 0°30' do + 2°30'

maks. 1O

Pochylenie koła (nieregulowane) Dopuszczalna

różnica między kołem lewym a prawym

od-1°50 do-0°20'1)

maks. 1°

Rozbieżność (odniesiona do obu kół bez drążka ściągającego)

Do regulacji stosować wartość średnią

od -0°25' do -0°5' od -

2,5 mm do -0,5 mm

Różnica kątów skrętu kół, koło wewnętrzne skręcone o 20°, zbieżność 0°

Dopuszczalna różnica między kołem lewym a prawym

od +0°40'do +2°10'

(wartość średnia 1°25')

maks. 40'

1) -0°40' ą 0°45' w modelu „Pirsch" (zawieszenie na złe drogi).

12-Opel Astra

178 USTAWIENIE KÓŁ

• Do kontroli ustawienia środkowego przekła

dni można posłużyć się sprawdzianem KM-

-476, który umieszcza się między końcem

drążka kierowniczego a lewym (patrząc w kie

runku jazdy) odsadzeniem obudowy przekładni

pod obejmę (patrz rys. D 0035).

• W tym ustawieniu przekładni unieruchomić

koło kierownicy.

Uwaga. Muszą być również spełnione poniższe

warunki.

1. Śruba zacisku na wale kierownicy musi

zająć położenie dokładnie poziome u góry

(strzałka na rysunku D 0035, tu przekładnia

w stanie wymontowanym).

2. Ramiona koła kierownicy muszą być usta

wione symetrycznie do osi wału. Jeżeli koło

kierownicy jest skręcone o więcej niż i 5° od

położenia środkowego, to należy je wymon

tować i odpowiednio przestawić na wielowypuście

wału. • Poluzować śruby zacisków na końcówkach

lewego i prawego drążka kierowniczego (po

2 śruby na stronę), patrz rozdział „Wymontowa

nie i zamontowanie drążka kierowniczego".

• Ustawić zbieżność kół (a dokładniej rozbież

ność), obracając sworznie gwintowane w obu

końcówkach drążków kierowniczych.

Uwaga. Sworznie zawsze obracać w jednakowym

stopniu każdy. Dopuszcza się różnicę

długości drążków kierowniczych do 5 mm.

• Dokręcić śruby zacisków momentem

20 N-m.

• Jeszcze raz sprawdzić ustawienie zbieżności.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności