Skocz do zawartości

Pompa vacuum - budowa i zasada działania


Gość Mariusz_760301

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Mariusz_760301

W silnikach Y20DTH stosowana jest pompa vacuum LUK Vapec 14S

Budowa pompy przedstawiona została na str. 2 katalogu:

http://195.234.230.130/pl/aktuell/download/pdf/luk_vakuum_pumps.pdf

 

Pompa, jak widać, jest piękna w swej prostocie :twisted: - ilość części zredukowana do minimum.

Jest to pompa wyporowa, gdzie elementem wytwarzającym podciśnienie są łopaty wirnika umieszczonego mimośrodowo.

Wirnik został umieszczony w ten sposób by uzyskać zmniejszenie komory a co za tym idzie spręż powietrza, które jest tłoczone do komory rozrządu silnika - coś na zasadzie strzykawki gdzie z jednej strony medium jest zasysane a z drugiej powietrze jest przetłaczane :(

Smarowanie wirnika odbywa się olejem silnikowym, który w sprawnie działającej pompie jest zawracany z powrotem do komory rozrządu.

 

Nowa dawka powietrza jest dostarczana do pompy przez tzw. filterki membranowych elektrozaworów układu EGRa.

Pompa jest jedno-obiegowa - posiada dwa wejścia - jedno poprzedzone zaworem zwrotnym od serwa pompy hamulcowej - drugie, przez filterki elektrozaworów układu EGRa

 

Jak nie skracać "życia" pompie:

- dbać o czystość w/w filterków - małe drobiny powodują uszkadzanie części ciernych pompy (łopat wirnika, wirnika i komory) oraz mogą zapchać otworek kryzowy w pompie powodując tym samym paraliż układu EGR,

- dbać o czystość i jakość oleju silnikowego - markowe oleje i filtr oleju, wymiany w zalecanym czasie (nie wskazane odsysanie oleju podczas wymiany)

 

Regeneracja pompy:

- w/w elementy cierne daje się regenerować w zakładach obróbki skrawaniem - mile widziana pompa do testów :beer:

 

Mam nadzieję, że mój opis rozjaśni co nieco zasadę działania tej pompy.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

czy mógłby mi ktoś przesłać na maila zdjęcie podłączenia pompy vacu chodzi o ten dolny przewód który z niej wychodzi bo u mnie jest zaślepiony. Ps. sad110@onet.eu

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Mariusz_760301

Jaki silnik? W 2.0 ten dolny idzie do systemu podciśnieniowego sterowania siłownikami turbiny, klap zawirowań, EGRa. W którymś 1,7 (teraz nie pamiętam) tym w którym turbina sama się wysterowuje (posiada wężyk idący przewodu ssącego) tego układu nie ma - dolne wyjście z pompy vacuum jest zaślepione.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam

jestem tu nowy więc wybaczcie za błędy jakie mogę popełniać na forum.Mam pytanie odnośnie podłączenie pompy vacu do serwa (niestety link z budową serwa niechce się otworzyć),mianowice po wymianie filtra paliwa auto zaczeło (Zafira 2.0 dti y20dth 2001r)walić olejem z dolotu ,wszystko jest mokre począwszy od turbo skończywszy na EGR oraz pedał chamulca jest gumowy wcześniej był twardy (gdy przeciągne auto na 2 biegu do 3500rpm to przez chwile znów jest twardy tak jakby vac potrzebował większych obrotów aby wytworzyć ciśnienie) .Moim podejżeniem jest uszkodzony przewów od pąpy VAC do SERWO :

1.jest no umieszczony blisko obudowy filtra (serwisant ASO mugł go łatwo uszkodzić podczas odkręcania obudowy)

2.jest on luźny czyli lata w każdą stronę i gdyby nie uchwyt to myślę że by odpadł

Chodzi mi konkretnie o podłaczenie przewodu z vac do serwo , od strony vac sprawa łatwa ale od strony serwa już nie bo niewidze gdzie jest podpięty i nie mogę go namacać (wymacać bez skojażeń).Chce go wymienić na elastyczny bo oryginał jest sztywny.

Proszę o odpowiedz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbadaj ten wezyk łaczacy pompe vac z serwem hamulcowym prawdopodobnie jest nieszczelny. Dlatego tez jest brak wspomagania hamulca choc po przegazowaniu wytwarza nieco podcisnienia i starcza na jedno depniecie pedalem hamulca. Pewnie pompoa vac pompuje powietrze z otoczenia do silnika i dlatego odma wali powietrze w dolot a znim masz tez ciagniete opary oleju z silnika. Stąd ten olej w dolocie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość madman81

Witam,

dziękuję za odpowiedz teoria bardzo trafna.

Okazało się że przewód urwany jest przy serwo(poprostu w amoku urwałem go całkiem i teraz poprostu dynda bezwładnie) niesty nie jestem w stanie zlikalizować dokładnego miejsca gdzie przy serwo jest jego przyłącze i jakiego rodzaju jest to zlączka w necie znalazłem jakiś króciec kątowy który podobno jest tym przyłaczem i jest dedykowany do mojego silnika, gorzej jeśli przyłączem do serwa była stalowa rurka która była przyspawana a teraz poprostu zardzewiała i odpadła.Mam pytanie czy ktoś wie w jaki sposób rurka podciśnienia jest zamocowana do serwa i czy można ją łatwo zdemontować bez potrzeby demontażu pompy i samego serwa.

Pozdrawiam i z góry dziękuję z odpowiedzi.

post-27719-0-74199500-1328106857_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności