Skocz do zawartości

Klimatyzacja -Przegrzewa się czynnik - wentylator nie działa


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Witam !

Mam Zośkę 2.0 DTH z 2000r. z manualną klimą (chyba BEHRA) i osobnym wentylatorem do chłodnicy klimy .

Problem z klimą zaczął się w momencie gdy pojechałem do KLIMACIARZA (czytaj : fachowca od klimy) -- napełnił instalacje kontrastem i pokazał mi gdzie wycieka czynnik chłodzący .

Uszkodzona była chłodnica klimatyzacji (skorodowana w dolnej części) .

Spec pobrał 50 PLN i orzekł że wymiana chłodnicy około 800 PLN z napełnieniem http://localhost/opel/ipb/public/style_emoticons/default/shocking.gif

Zakupiłem więc chłodnice na allegro (nową) za 300 PLN i wymieniłem sam :) , pojechałem ponownie do ulubionego speca a ten podłączył się do instalacji i powiedział że jest szczelna -- no i dokonaliśmy napełnienia czynnikiem zgodnie ze specyfikacją klimy .

I działa super ALE :

- sprężarka załącza się prawidłowo, wieje zimnym :wink:

- niestety - wentylator chłodnicy klimatyzacji nie załącza się, co powoduje szybki wzrost ciśnienia do (20 :) i temperatury czynnika w instalacji -- KLIMACIARZ kazał po 20 sekundach wyłączyć klimę bo może się puścić zawór bezpieczeństwa i zrzucić czynnik za 150 PLN na ziemie . Po odłączeniu wtyczki od presostatu (przechodzi w tryb awaryjny) wentylator się normalnie kręci czyli jest sprawny a napięcie na zaciskach wentylatora 12-13V -- a podczas pracy z podłączonym presostatem rośnie od 8V do 10-11V i się zatrzymuje - wentylator nie startuje .

Pytania :

1 -- Przy jakim ciśnieniu i temperaturze czynnika załącza się wentylator klimy

2 -- Czy przeczekanie więcej niż 30 sekund nie spowoduje wysadzenia instalacji lub wypuszczenia czynnika lun co gorsza uszkodzenia sprężarki .

3 -- Po jakim czasie u Was załącza się wentylator chłodnicy klimy.

4 -- jakie czujniki pilnują parametrów czynnika - presostat - i co jeszcze .

5 -- Czy ten wentylator jest dwustopniowy ? może nie działa pierwszy stopień - jak to sprawdzić ?

6 -- Może to uszkodzenie sterownika ?

 

Mam nadzieje że będzie się komuś chciało to przeczytać i odpowiedzieć :)

 

Dzięki i pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/10535-klimatyzacja-przegrzewa-si%C4%99-czynnik-wentylator-nie-dzia%C5%82a/
Udostępnij na innych stronach

Gość slawinek

3 -- Po jakim czasie u Was załącza się wentylator chłodnicy klimy.

U mnie załącza się tylko w upały po kilku-kilkunastu minutach pracy silnika gdy mam temperaturę silnika 100-105 stC zazwyczaj wystarcza upał i korek i wcześniejsza 10 minutowa jazda poza miastem.W czasie jazdy to nie wiem bo nie słychać :)

Czy ten wentylator jest dwustopniowy ? może nie działa pierwszy stopień - jak to sprawdzić ?

nigdy nie słyszałem żeby miał różne obroty-zawsze tak samo szumi (hałasuje).Np na postoju włączy się pobuczy kilka minut i wyłączy się iza chwilę znowu.

 

Gość Anonymous

Piszesz o wentylatorze chłodnicy obiegu silnika a mi chodzi o chłodnice i wentylator obiegu czynnika klimatyzacji , u mnie są trzy chłodnice i 2 wentylatory :

 

1 - chłodnica turbo bez wymuszonego chłodzenia (najmniejsza)

2 - chłodnica + wentylator klimatyzacji (średnia)

3 - chłodnica + wentylator chłodzenia silnika (big)

 

Mi chodzi o punkt "2" a Ty piszesz raczej o punkcie "3"

 

Ale dzięki za zainteresowanie :cry:

 

Gość slawinek

Napisałem Tobie o tym dodatkowym wentylatorze umieszczonym zaraz przy zderzaku (ten co wieje na chlodnicę od klimy.Jak miałem usterkę klimy bo gaz zwial przez tą chłodnice to odpięli go wtedy a musialem wrócić jakoś bo naprawa miała byc dopiero za kilka dni to jak silnik mial za gorąco to próbowało włączyć ten własnie wentylator a że go nie było to zapalał taka specjalna kontrolkę więc chyba ma jakis zwiazek z chłodzeniem silnika także.

Ja mam dwie chlodnice-pierwsza to od klimy a za nia mam od chłodzenia silnika nie mam turbo więc może inaczej sie wszystko u mnie zachowuje niż u ciebie.

Pozdr

 

Gość Anonymous

Hej, ja mialem dokladnie ten sam problem z wentylatorem. Poszukaj, kilka dni temu pisalem na forum. Ostatecznie skonczylo sie chyba dobrze, bo juz kontrolka od chlodzenia sie nie zapala i wentylator sie kreci. Pomoglo wypiecie i ponowne wpiecie wtyczki. Widac styki byly nieco zasniedziale i nie laczyly. U mnie kontrolka zapalala sie sporadycznie i tylko podczas jazdy w korku, glownie pod gore lub jak samochod byl po dlugim postoju na sloncu. Czekam na upaly, zeby potwierdzic, ze to byl wlasnie ten powod zapalania sie kontrolki.

Co do wentylatora (ja co prawda mam klimatronik) to wystarczy uruchomic samochod i ustawic klime na max chlodzenie (u mnie tryb "Lo") i po kilku-kilkunastu sekundach wentylator musi sie zalaczyc. Tak przynajmniej sprawdzali to goscie od chlodnic u ktorych bylem.

Nie trzeba wiec czekac az chlodnica sie przegrzeje. Podejrzewam, ze w manualu jest podobnie.

 

Gość slawinek

Czy ten wentylator jest dwustopniowy ? może nie działa pierwszy stopień - jak to sprawdzić ?

Cześć.

Z ciekawości posprawdzałem u siebie i należy się tobie informacja że faktycznie ma 2 stopnie pracy.

U mnie włączał się po około 30 sekundach od momentu uruchomienia klimatyzacji przyciskiem w kabinie.Po wyłączeniu klimy po około 6 sekundach schodzi na niższe obroty a po kolejnych 5 się wyłącza.Sprawdzałem to na słuch :)

 

Gość Anonymous

Dzięki za info o to mi chodziło :)

 

Dla pewności : wentylator klimatyzacji odpala dopiero po 30 sekundach od włączenia przycisku klimy na desce roździelczej , następnie po chwili przełącza się na wolniejsze obroty i po jakimś czasie sią wyłącza --- czy tak ?

 

czyli spokojnie mogę czekać do 30 sekund a jak się nie włączy to dopiero się martwić ?

 

Interesuje mnie ten czas pomiędzy włączeniem klimy a zadziałaniem wentylatora bo już po 10 sekundach chłodnica klimy jest nieźle ciepła , nie chce rozwalić chłodnicy .

 

odpowiedz Sławinku :)

 

Gość slawinek

Włączam klimę przyciskiem w desce rozdzielczej.Słychać po około 20-30s jak załącza sie dodatkowy wiatrak.Nie wiem czy w trakcie jak chodzi klima będzie się wyłączał,muszę to sprawdzić ale jak wyłączę klimę przyciskiem z deski to jeszcze tak z 5-6 sekund chodzi na wyższych obrotach i schodzi na niższe a następnie sie wyłącza.

Tą próbę zrobiłem po przejechaniu 25 km na postoju więc wszystko miałem gorące a na dworze było tak z 25 stC.Nie wiem też czy tak samo załączy się ten wiatrak na zimnym silniku bo być może się załączy ale później

 

Gość Anonymous

Slawinek, jak ty jestes w stanie uslyszec te wentylatory. U mnie silnik zaglusza wszystko, albo te wentylatory tak cicho pracuja. Jestem je w stanie ocenic jedynie wizualnie.

A z klima dodatkowo jak ja wlacze to szum powietrza wewnatrz zupelnie zaglusza wszystko.

W kazdym razie moge potwierdzic, ze kontrolka z wiatraczkiem w moim przypadku byla

zapalana przez blad niedzialajacego wiatraka, bo po ponownym podpieciu wszystko dziala

idealnie.

 

Gość slawinek

Slawinek, jak ty jestes w stanie uslyszec te wentylatory. U mnie silnik zaglusza wszystko, albo te wentylatory tak cicho pracuja. Jestem je w stanie ocenic jedynie wizualnie.

Mam benzynowe autko to pracuje zapewne ciszej jak dieselek to i słyszę :wesoly:

 

Powiem więcej ten wentylator od klimy załącza sie w zależności od temperatury silnika albo od temperatury czynnika im cieplejszy tym szybciej się załącza.

Dzisiaj po postoju na myjni włączyłem i załączył się później niż jak sprawdzałem chwilę po jeździe na klimie.Po postoju zanim ruszył na max obroty to trwało jakieś 30 sekund a jak sprawdziłem chwilę po wcześniejszej jeździe to już po kilku sekundach wchodził na maksymalne obroty.

Zauważyłem też że włącza sie stopniowo najpierw bardzo wolne obroty potem stopniowo je zwiększa aż do maximum wtedy już buczy i ja się wyłącza to też robi to stopniowo.Tak więc ma kilka tych stopni na moje oko to wolne potem szybsze i potem max.

Na te najwolniejsze to wchodzi od razu po wciśnieciu przycisku w konsoli.

Pozdr

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności