Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

W układzie dolotowym silnika jest urządzenie, które sterowane przez ECU (engine central unit czyli popularnie komputer silnika) dba o równe obroty biegu jałowego.

Jeśli ów silnik krokowy jest brudny lub zużyty, to obroty falują, czasem wskakują na zbyt wysokie, czasem nawet silnik zgaśnie.

Jak wygląda silnik krokowy?

Otóż wygląda różnie - jednak w wielu modelach są takie same. Zasada jest jedna: silnik krokowy ZAWSZE znajduje się w układzie dolotowym i jest połączony fizycznie z przepustnicą silnika. Połączenie może mieć miejsce za pomocą węża gumowego, lub silnik krokowy jest bezpośrednio w przepustnicę wkręcony.

 

Zasada działania silnika krokowego

 

Warunki pracy silnika są uzależnione od wielu czynników - na przykład temperatura. Skład mieszanki dla zimnego i dla ciepłego silnika jest radykalnie inny - na zimnym musi mieć bogatszą a na gorącym jest sporo biedniejsza. Zadaniem silnika krokowego jest korekta składu mieszanki na podstawie wskazań płynących z sondy lambda umieszczonej w układzie wydechowym silnika. Krokowiec poprzez otwarcie lub zamknięcie doprowadza więcej lub mniej powietrza, co skutkuje zubożeniem lub wzbogaceniem mieszanki. Powietrze pobiera PRZED przepustnicą i przekazuje je ZA przepustnicę - niekiedy wprost do kolektora ssącego. Krótko mówiąc stanowi on równoległy do przepustnicy obwód dostarczania powietrza i pracuje niezależnie od niej, czyli przepustnica nie steruje nijak krokowcem.

 

Poniżej lokalizacja silnika w niektórych przykładowych silnikach:

 

x16xel, x18xe1

Dołączona grafika

 

c...nz

Dołączona grafika

 

c20ne

Dołączona grafika

 

x18xe, x20xev, x22xe

Dołączona grafika

 

z16se

Dołączona grafika

 

Jak silnik krokowy wygląda?

Poznasz go po tym, że zawsze ma cylindryczny kształt i dochodzi do niego wiązka elektryczna. Możesz mieć problem z odróżnieniem go od zaworu EGR (np. w silniku x16sz gdzie EGR też jest cylindryczny i ma wejście na wtyczkę z instalacji) ale w przeciwieństwie do silnika krokowego EGR znajduje się dalej od przepustnicy.

 

Tak wygląda EGR z x16sz:

 

Dołączona grafika

 

a tak wyglądają silniki krokowe - teraz wiesz czego szukać:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Na przepustnicy znajduje się jeszcze jedno ustrojstwo, które również ma doprowadzoną wtyczke z instalacji elektrycznej, ale trudno to coś pomylić z krokowcem:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

To coś powyżej to TPS (throttle position sensor) czyli potocznie potencjometr lub czujnik przepustnicy.

 

Co zrobić z krokowcem, jeśli falują obroty lub auto przygasa?

 

Oczywiście zawsze mozna wymienić, jednak zanim wydasz pieniądze spróbuj go reanimować.

Silniki krokowe są praktycznie nierozbieralne, ale da się je czyścić pomimo tego. Co będziesz potrzebował:

- naczynie (może byc słoik)

- pędzel malarski z długim włosem, taki jak do malowania okien na przykład

- substancję czyszczącą: może to być nafta, może to być ON, może to być preparat do czyszczenia gaźników i może to być rozpuszczalnik nitro, którego ja zawsze używam

Jak czyścić:

Wymontowanego krokowca zanurzamy na kilka godzin (np na noc) w substancji czyszczącej w ten sposób, aby cały był przykryty. Warto stosować słoik, bo można po zakręceniu poobracać nim w ten sposób, że z wewnątrz krokowca wszystkie bąbelki powietrza wylecą i środek czyszczący będzie miał styczność z CAŁYM wnętrzem krokowca.

Po całonocnym moczeniu wyjmujemy krokowca i używając pędzla myjemy wszystko, gdzie tylko jesteśmy w stanie sie dostać - nagar na nim będzie rozmiękczony i łatwo zejdzie. Po zakończeniu "pędzelkowania" dokładnie płuczemy krokowca w odrobinie benzyny na przykład. Można montować.

Ważna rzecz: między krokowcem a przepustnicą w większości silników jest uszczelnienie więc warto zaopatrzyć się w uszczelkę lub ewentualnie materiał do jej wykonania, gdzyby przy demontażu krokowca uszczelka uległa uszkodzeniu. Wadliwa uszczelka spowoduje fatalną pracę silnika poprzez dostarczanie tzw. fałszywego powietrza, co znacznie może zubożyć mieszankę. W wypadku np. c20ne, c20xe i c20let, krokowy jest połączony wężami gumowymi więc nie ma problemu uszczelniania.

Niestety, jeśli krokowiec mechanicznie jest zużyty, np. ma wytarty grzybek, to nie pozostanie nic innego jak wymiana. Są to rzadkie przypadki i z reguły falujące obroty ustają po wyczyszczeniu krokowca, ale przygotuj się na fakt, że pomimo czyszczenia i tak będziesz musiał go wymienić.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/26200-faluj%C4%85ce-obroty-na-biegu-ja%C5%82owym/
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności