Skocz do zawartości

Wymiana rozrządu, ustawianie rozrządu


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Zasada generalna:

Rozrząd powinien być wymieniany kompletnie - pasek, pompa wodna, rolki i napinacz.

Tej czynności należy poddawać silnik co 60.000km - to, że wytrzyma 70,80tyś czy więcej, to po prostu ryzyko. Producent tak zaleca i koniec. Zerwanie paska rozrządu to w zdecydowanej większości silników kosmiczne koszta, ponieważ należy wykonać remont głowicy z zaworami, nieraz dźwigniami zaworowymi, w skrajnych wypadkach pękają wałki lub krzywią się korbowody tłoków, czasami dziury w tłokach. Jak widać przerażające, ale prawdziwe.

Znam jedną ze szkół, mówiącą, że pompa wodna może być wymieniana co drugą wymianę paska, czyli co 120.000km. Jeżeli faktycznie kupiłes oryginalną lub bardzo dobrego producenta, to można iść tym torem, jednak pasek + rolki + napinacz to bezwzględnie podlegające wymianie elementy.

 

Podsumowując:

wymiana paska rozrządu - co 60.000km

wymiana rolek prowadzących i napinacza - co 60.000km

wymiana pompy wodnej - co 60.000km zalecane, dopuszcza sie co drugą wymianę paska czyli co 120.000km

 

Poniżej rysunki techniczne obrazujące proces ustawienia rozrządu.

Zasada generalna towarzysząca czynnościom i obowiązująca w każdym przypadku niezależnie od modelu silnika: wszystkie cechy kół rozrządu powinny dokładnie pokrywać się z cechami na elementach silnika (dekle, obudowy czy kadłub).

Jeżeli chodzi o silniki z napinaczem, również jedna wspólna zasada: napinacz powinien być ustawiony dokładnie w środku cechy - ani za mocno ani za słabo.

 

Silniki nie posiadające napinacza mają regulację naciągu paska rozrządu pompą wodną. Pompę obraca się jak mimośród, dzięki czemu uzyskuje się napięcie paska.

 

Zbyt słabo napięty pasek może przeskoczyć lub spaść, zbyt mocno napięty może się zerwać lub w bardzo krótkim czasie wykończyć pompe wodną (konkretnie jej łożyska - zbyt silne obciążenie).

 

Ustawianie rozrządu:

__________________________________________________________________

 

wszystkie silniki 8v bez napinacza

 

Dołączona grafika

__________________________________________________________________

 

wszystkie silniki 8v z napinaczem

 

Dołączona grafika

__________________________________________________________________

 

wszystkie silniki 16v - zasada identyczna, przykłady:

 

c20xe

Dołączona grafika

 

z16xep

Dołączona grafika

 

x20xev

Dołączona grafika

__________________________________________________________________

 

silniki v6 - zasada taka sama, przykłady:

 

x25xe, x30xe, y26se

Dołączona grafika

 

c25xe

Dołączona grafika

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności