Skocz do zawartości

Prędkosci na biegach bez wcisnietego gazu. Hamow. silnikiem


Gość Buick

Rekomendowane odpowiedzi

ale oporni jesteście co niektórzy:) wszystko zależy jak zmieniasz biegi, a nie na jakie prędkości, jeśli dodasz gazu przy redukcji z 4 na 3 to synchronizator będzie miał mniejszą różnicę prędkości kół zębatych.

 

czy synchronizator wykonuje jakąs wiekszą pracę przy redukcji z 4 do 3 niz z 3 do 4.

- co do tego to jak wyżej. jeśli jednak obie zmiany (4na3 i 3na4) wykonasz bez skorygowania gazem prędkości obrotowej silnika (zdejmiesz nogę z gazu) to synchronizator będzie miał więcej do zrobienia w przypadku 4na3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i o to mi od samego początku chodziło.

Chyba jednak nie, bo pytałeś o to:

 

Czy mozna gdzies doszukać się informacji jakim prędkościom odpowiadają dane biegi, przy powiedzmy 800-900 obr/min tak aby sprzęgło się nie ślizgało. Silnik z14xep a skrzynia to z tego co wyszukałem F13.

Pytanie idiotyczne.

Przeczytaj je jeszcze raz dokładnie.

 

Chcesz coś wiedzieć, to najpierw poznaj podstawy.

 

Wymyślaniem durnych teorii nic nie osiągniesz.

 

I na koniec, zachowaj te bzdury Czejena, dla siebie i nikomu więcej nie powtarzaj, bo pojawią się tu następne takie pytania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uświadomienie komuś, że nie wie o czym mówi, to pycha?

 

Ty nie szukałeś pomocy w konkretnej sprawie, tylko chciałeś znaleźć potwierdzenie dla swoich pokręconych teorii.

 

Jak się okazuje każda, nawet pokręcona teoria, znajdzie kogoś, kto ją potwierdzi.

 

Dostałeś na początku radę, żeby uzupełnić swoją wiedzę, bo błądzisz w domysłach.

 

Ale zamiast się uczyć, zmieniłeś temat i zadałeś następne (i tu moje uznanie) już nie tak idiotyczne, ale nie mniej bezsensowne pytanie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja poddałem w wątpliwość moje przemyslenia i szukałem wyjaśnienia, bardziej niż potwierdzenia. Z tego co udało mi się wyczytać w technicznych opracowaniach to ja tak to rozumiem jak napisałem, a na forum chciałem aby ktoś potwierdził lub wyprowadził mnie z błędu wytłumaczeniem, ale Ty wolałeś pisac o zajadach, niech się inni ze mną męczą, ogólnie wyśmiewać sie ze mnie itd... dobra nie ważne..

Kończę już dywagacje moralizatorskie :shock:

 

Jeżlei jest ktos w stanie odpowiedzieć na moje pytanie w pierwszym poscie, a może nawet je poprawić jak jest źle zadane z małym objaśnieniem to będę wdzięczny. Dodatkowo z tą redukcją z 4 na 3 równiez mnie nadal interesuje czy przy dużej prędkosci redukcja powoduje większą pracę synchronizatora cz niż przy zmianie 3 na 4.

 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buick, wystarczyłoby rzucić okiem na taki mały instruktaż (działania skrzyni, synchronizatora, sprzęgła) http://instrukcja.pl/i/mechaniczna_skrzynia_biegow_sprzeglo_synchronizator_zasada_dzialania

i może jakieś wnioski przyszły by same

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mozna gdzies doszukać się informacji jakim prędkościom odpowiadają dane biegi, przy powiedzmy 800-900 obr/min tak aby sprzęgło się nie ślizgało.

pytanie jest bez sensu i źle zadane

jak już coś to:

- przełożenie danego biegu

- prędkość max na danym biegu

- prędkość obrotowa silnika na danym biegu w zależności od prędkości

a sprzęgło pracuje jak wyciśniesz lub jest do wymiany

 

dodatkowo przykłądowo jak jade na 4 biegu 70 km/h pod nieznaczne wzniesienie a pozniej mam delikatny spadek tego wzniesienia w dół to mam taki odczucie ze ten 4 bieg wcale nie chamuje tylko jedzie lekko a chciałbym aby wtedy spalanie spadło do zera.

hamuje się nie c h - ...

 

zależne jest to od kilku składowych choćby np podciśnienia

odcinka zadziała zmniejszając bieg na odpowiednio niższy lub przy silniku na odpowiednim przedziale obr. - ściągając nagle nogę z gazu

 

Znam ta prezentacje nie od dziś

to działanie synchronizatora jest tam jasno pokazane

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, pytanie źle zdałem :D bo chodziło mi oto jaka będzie prędkość samochodu na danym biegu przy prędkości obrotowej silnika 800-900 obr/min.

Myślałem, że sprawne sprzęgło tez może się ślizgać jak np będziemy podróżować z prędkością 30 km/h na 5 biegu i dlatego tak je sformułowałem. Czyli reasumując sprawne sprzęgło się nie ślizga tylko silnik będzie przy tej 30 miał dużo mniejsze obroty albo po prostu zgaśnie? (tutaj proszę o wyprowadzenie mnie z błędu)

 

A teraz ta nieszczęsna zmiana biegów. Przy normalnym żwawym operowaniu sprzęgłem i zmienianiem biegów na wyższy synchronizator wykonuję małą pracę bądź prawie zerową bo (tu podepre się pewnym artykułem ze strony http://www.chopper.info.pl/przegaz.html o motorach bez synchronizatorów w skrzynaich) Jest tutaj to barzdzo ładnie opisane:

Zatem: co dzieje się w motocyklu?

W motocyklu często słychać stuk, trzaśnięcie, inne nieprzyjemne dźwięki. Dlatego że synchronizatorów nie ma, czyli nic nie dba o wyrównanie prędkości elementów zazębianych. Chyba się powtarzam... Jaki wpływ na kulturę zmiany biegów ma kierowca? Decydujący. Dla łatwiejszego zrozumienia zjawisk zachodzących podczas zmiany biegu, musimy rozpracować zależności między prędkością pojazdu, obrotami silnika, a zapiętym biegiem. Zacznijmy od rozpędzania na pierwszym biegu. Obroty rosną, prędkość także, do pewnego momentu wszystko przebiega właściwie, aż nadejdzie moment gdzie konieczna będzie zmiana biegu na wyższy. Kiedy ten moment nastąpi? Nieistotne, bo zależy on od charakteru pojazdu, oporów jazdy, zamiarów kierowcy. Zmiana biegu na wyższy spowoduje spadek obrotów silnika, w stosunku do obrotów przed zmiana biegu. Proste i logiczne. Czyli wciśnięciu sprzęgła towarzyszy odjęcie gazu, ruch dźwigni biegów, puszczenie sprzęgła z dodaniem gazu. Wszyscy tak robią, chyba... Dlaczego zazwyczaj nie słychać stuku ani trzaśnięcia? Bo odjęcie gazu powoduje spadek obrotów, które i tak mają spaść dla biegu wyższego. Napisałem dwa zdania wcześniej że zazwyczaj nie ma stuku. Bo jeżeli wysprzęglenie trwa zbyt długo, to obroty spadną zbyt nisko, co spowoduje zbyt dużą różnicę w obrotach zazębianych elementów i stuk, trzaśnięcie. Czyli zbyt długie trzymanie sprzęgła jest niewłaściwe. Obroty podczas zmiany biegu w górę nie mogą spaść poniżej wartości wymaganej dla zapinanego wyższego biegu.

 

A przy redukcji na niższy synchronizator wykonuje większą pracę bo :

eraz czas na właściwy podtemat, czyli redukcja

Otóż po zmianie biegu w dół, obroty rosną w stosunku do obrotów silnika przed redukcją. Logiczne. Co zatem dzieje się z obrotami silnika przy zmianie w dół? Obroty silnika wzrosną. Ale u większości kolegów słychać stuk, trzaśnięcie, bo obroty wzrosły u nich nie na skutek dodania gazu, lecz na skutek puszczenia sprzęgła. Czyli tylne koło napędziło silnik. Pomijam szarpnięcie jakie nastąpi podczas szybkiego puszczenia sprzęgła, o tym potem. Dlaczego redukcji towarzyszył stuk? Bo obroty silnika były zbyt niskie w stosunku do prędkości (czyli obrotów tylnego koła). Nasuwa się wniosek że gdyby obroty wzrosły zawczasu, to może byłoby ciszej. To jak przeprowadzić prawidłową redukcję? Taką gdzie nie będzie nic waliło, stukało ze skrzyni, gdzie nie będzie szarpnięcia, mimo że SPRZĘGŁO BĘDZIE UŻYTE W CZASIE PONIŻEJ SEKUNDY.

Otóż wciśnięciu sprzęgła ma towarzyszyć podniesienie obrotów. Czyli wciskamy sprzęgło z jednoczesnym dodaniem gazu. W momencie gdy obroty rosną, ma nastąpić zmiana biegu. Puszczeniu sprzęgła ma towarzyszyć spadek obrotów. Niby proste, tylko jest jeszcze kilka szczegółów. Otóż nadal obowiązuje zasada że stopa zaczyna i stopa kończy. Czyli:

- najpierw stopa dotyka dźwignię i wywiera lekki nacisk,

- następnie wciśnięcie sprzęgła z jednoczesnym dodaniem gazu,

- zwiększenie siły nacisku na dźwignię biegów (gdy obroty rosną),

- odjęcie gazu i puszczenie sprzęgła,

- przerwanie nacisku stopy na dźwignię biegów.

Proste? Tak, pod warunkiem że luz na lince gazu jest minimalny. Luz musi być, z uwagi na właściwości cięgien giętkich, jednak jak najmniejszy. Dźwignia biegów ma być przykręcona uczciwie i nie latać na wieloklinie. Kolejny warunek to luźne ręce, swobodna pozycja, wygodne rękawiczki i buty. Spinanie się, usztywnianie ramion i pleców, niewygodny strój, nie ułatwią nauki zmiany biegów, którą wielu traktuje z pogarda. Niesłusznie...

Powiedziałem że redukcji towarzyszy dodanie gazu, czyli obroty mają wzrosnąć. O ile? Jakie obroty ma osiągnąc silnik? Podnosimy obroty do takich, jakie i tak maja być na zapinanym niższym biegu. Czyli podnosimy obroty o różnicę jaka jest w obrotach między biegami. Skoro przy 60 km/h na czwarty biegu nasz motocykl ma 3500 rpm, a na trójce przy tej samej prędkości 4000 rpm, to redukując z czwórki na trójkę podnosimy obroty o 500, czyli do 4000. T

O tym pisałem od samego początku, jeżeli jest inaczej to mnie zastrzelcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności