Gość klinika turbo Opublikowano 3 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2012 1. Oleju zawsze pod dostatkiem – jego poziom kontrolujemy systematycznie i utrzymujemy w górnych granicach. Dodatkowo lejemy dobrej jakości olej o dobrych parametrach (NIGDY NIE STOSUJEMY OLEJU MINERALNEGO DO AUTA Z TURBOSPRĘŻARKĄ). Warto dopłacić za lepszy olej parę zł niż potem mieć problem ze zniszczoną turbosprężarką. Pamiętajmy również o terminach wymiany oleju, zbyt długo używany olej powoduje nagary w elementach turbiny. 2. Po odpaleniu nie wkręcamy silnika na obroty do czasu jego nagrzania. To ogólna zasada, ale w przypadku turbo szczególnie ważna. Dopiero rozgrzany olej odpowiednio chroni łożyska wirnika turbiny. Pamiętajmy, że tuż po odpaleniu w turbinie NIE MA OLEJU, więc te kilkanaście sekund od razu po uruchomieniu jest niezwykle ważne. 3. Po długiej pracy turbo MUSI ODPOCZĄĆ. Co w praktyce oznacza, że po zaparkowaniu nie wyłączamy od razu silnika. Czas potrzebny na zatrzymanie turbiny zależy od tego jak wysokie obroty miał silnik. Przyjmijmy, że odczekać trzeba minimum 30 sekund. UWAGA dotyczy to również nowoczesnych diesli, mimo iż producenci reklamują zabezpieczenia turbiny i informują o możliwości wyłączenia silnika od razu po jeździe - BZDURA. 4. Kontrola filtra powietrza przy każdym przeglądzie okresowym. Turbo bardzo brudzi filtr powietrza, szczególnie gdy auto dużo jeździ po mieście, wymiana może być konieczna co 10-15 tysięcy kilometrów. 5. Szczelność dolotu - każda dziurka, dziura czy luźna rurka powoduje zmianę charakterystyki pracy turbosprężarki. Dodatkowo przez tą nieszczelność do układu dolotowego może dostać się jakieś "ciało obce" powodując duże uszkodzenia, nawet pozornie małe ziarenko piachu jest w stanie uszkodzić wirujący kilkaset tysięcy obrotów na minutę wirnik. Wystarczy trzymać się tych 5 (tak naprawdę łatwych do zapamiętania) zasad, aby cieszyć się długo ze sprawnej i wydajnej turbosprężarki. Gdybyście mieli jakieś pytania odnośnie turbosprężarek, regeneracji czy tuningu służę Pomocą.   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość pkraku Opublikowano 19 Maja 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2021 Cześć. Mam pytanie dotyczące eksploatacji turbiny. Przy jakich obrotach załącza się turbosprężarka? Silnik 1.4 140KM Meriva b (2011). Pozdrawiam.   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736016 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ja37 Opublikowano 19 Maja 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2021 W benzynie przeważnie w okolicach 2000 obrotów.   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736022 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość pkraku Opublikowano 19 Maja 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2021 Dzięki za szybką odpowiedź. Czyli w zasadzie po każdej trasie trzeba uważać przy wyłączaniu auta i odczekać dłuższą chwilę, żeby nie zamordować turbiny :)   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736023 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ja37 Opublikowano 19 Maja 2021 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2021 Dokładnie tak. Jak dbasz to tak masz   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736029 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.