Skocz do zawartości

Prawidłowa eksploatacja turbosprężarki


Rekomendowane odpowiedzi

Gość klinika turbo

1. Oleju zawsze pod dostatkiem – jego poziom kontrolujemy systematycznie i utrzymujemy w górnych granicach. Dodatkowo lejemy dobrej jakości olej o dobrych parametrach (NIGDY NIE STOSUJEMY OLEJU MINERALNEGO DO AUTA Z TURBOSPRĘŻARKĄ). Warto dopłacić za

lepszy olej parę zł niż potem mieć problem ze zniszczoną turbosprężarką. Pamiętajmy również o terminach wymiany oleju, zbyt długo używany olej powoduje nagary w elementach turbiny.

2. Po odpaleniu nie wkręcamy silnika na obroty do czasu jego nagrzania. To ogólna zasada, ale w przypadku turbo szczególnie ważna. Dopiero rozgrzany olej odpowiednio chroni łożyska wirnika turbiny. Pamiętajmy, że tuż po odpaleniu w turbinie NIE MA OLEJU, więc te kilkanaście sekund od razu po uruchomieniu jest niezwykle ważne.

3. Po długiej pracy turbo MUSI ODPOCZĄĆ. Co w praktyce oznacza, że po zaparkowaniu nie wyłączamy od razu silnika. Czas potrzebny na zatrzymanie turbiny zależy od tego jak wysokie obroty miał silnik. Przyjmijmy, że odczekać trzeba minimum 30 sekund. UWAGA dotyczy to również nowoczesnych diesli, mimo iż producenci reklamują zabezpieczenia turbiny i informują o możliwości wyłączenia silnika od razu po jeździe - BZDURA.

4. Kontrola filtra powietrza przy każdym przeglądzie okresowym. Turbo bardzo brudzi filtr powietrza, szczególnie gdy auto dużo jeździ po mieście, wymiana może być konieczna co 10-15 tysięcy kilometrów.

5. Szczelność dolotu - każda dziurka, dziura czy luźna rurka powoduje zmianę charakterystyki pracy turbosprężarki. Dodatkowo przez tą nieszczelność do układu dolotowego może dostać się jakieś "ciało obce" powodując duże uszkodzenia, nawet pozornie małe ziarenko piachu jest w stanie uszkodzić wirujący kilkaset tysięcy obrotów na minutę wirnik.

 

Wystarczy trzymać się tych 5 (tak naprawdę łatwych do zapamiętania) zasad, aby cieszyć się długo ze sprawnej i wydajnej turbosprężarki.

 

Gdybyście mieli jakieś pytania odnośnie turbosprężarek, regeneracji czy tuningu służę Pomocą.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...

Cześć. Mam pytanie dotyczące eksploatacji turbiny. Przy jakich obrotach załącza się turbosprężarka? Silnik 1.4 140KM Meriva b (2011). Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736016
Udostępnij na innych stronach

W benzynie przeważnie w okolicach 2000 obrotów.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736022
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź. Czyli w zasadzie po każdej trasie trzeba uważać przy wyłączaniu auta i odczekać dłuższą chwilę, żeby nie zamordować turbiny  :)

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/56229-prawid%C5%82owa-eksploatacja-turbospr%C4%99%C5%BCarki/#findComment-736023
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności