Skocz do zawartości

problem z olejem


Gość tomas

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!
Jeżdżę obecnie oplem astrą F z silnikiem X16XEL. W silniku jest olej Lotos 15W40. Samochód przejeździł na tym oleju co najmniej 10tys km (wg informacji poprzedniego użytkownika), a zapewne jeszcze więcej (bo jeszcze poprzedni też pewnie jeździł na takim oleju). Na kilku forach czytałem, że ten silnik nie powinien pracować na oleju mineralnym. W instrukcji samochodu olej o takich właściwościach także nie figuruje jako zalecany do eksploatacji. Samochód ma przejechane licznikowe 195tys km.
Moje pytanie jest takie: czy rozsądna będzie teraz zmiana oleju na półsyntetyczny 10W40? Może lepiej pozostać przy mineralnym albo zmienić olej na mineralny innej marki?
Na razie przejechałem jakieś 3tys km i nie mam uwag do pracy silnika. Oleju trochę ubywa, ale zużycie mieści się w normie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmien na polsyntetyk to sie przekonasz

miesci sie w normie spalania tzn ile wcina ??

bo jak juz wcina tak badziewny olej

to raczej nie licz na cuda

i nie butuj auta

te silniki tego nie znosza

wlasnie przez to moze palic wiecej oleju

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autem jeżdżę bardzo spokojnie, nie wkręcam go na wysokie obroty. Na te przejechane przeze mnie 3tys km dolałem może jakieś pół litra.

 

Nie chcę robić eksperymentów, chciałbym tym autem jeszcze parę lat spokojnie pojeździć. Potoczna opinia jest taka, że nie zmienia się oleju mineralnego na półsyntetyczny lub półsyntetycznego na syntetyczny. A w tym wypadku auto jeździ już dłuższy czas na oleju mineralnym, który nie jest zalecany przez producenta.

Tu jest temat w którym forumowicze piszą, że mineralny olej w tym silniku doprowadzi do przyspieszonego zużycia hydraulicznej regulacji luzów zaworowych (co to znaczy i dlaczego i w ogóle skąd taka wiedza, tego już nie piszą):
http://www.auto-swiat.pl/asforum/forum,pt980_jaki-Olej-do-astry.aspx

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W naszych warunkach najlepiej używać oleju o lepkości 10W/40. Nie wymieniaj na inną markę o tej samej lepkości! Nie ma takiej zasady, że nie wymienia się oleju mineralnego na półsyntetyk. To opinia sprzed 15-20 lat, gdy do silników wlewano podły olej, np. Selektol, odkładał się nagar na tłokach, silnik się zużywał, a po wlaniu nowoczesnego oleju wszystko było wymywane i ciekło z każdego miejsca silnika. Każdy producent podaje w Książce samochodu(silnika) jaki olej powinien być wlewany i tego należy się trzymać. Co do żużycia hydraulicznej regulacji luzu zaworów - olej po rozruchu jest zbyt gęsty i nie jest w stanie dotrzeć do kanalików regulacji zaworów (luzy wtedy są zbyt duże, bo nie ma ciśnienia oleju).

W Cytrynie wymieniłem 10W/40 na 5W/40 i wszystko jest ok. pomimo, że producent zaleca 10W/40 (ale we Francji) i przekroczyłem 200tkm.

W Astrze 1,4 8V zmieniłme nawet na 5W/30 i było nieźle, jednak latem, w mieście silnik się grzał, więc trochę przedobrzyłem.

 

W amerykańskich zaleceniach, prawie do wszystkich silników zalecają 10W/40, nie fisiują z syntetykami, ale minerałów już raczej się nie stosuje.

Edytowane przez Jucha62

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie przy najblizszej wymianie zmienię olej na jakiś półsyntetyczny 10W40 i zobaczymy jak będzie pracował silnik i czy zmieni się zużycie oleju.

Z drugiej strony czytałem gdzieś artykuł dotyczący olejów silnikowych i tam pisali, że jeśli chodzi o skład to olejom półsyntetycznym bliżej jest do mineralnych niż do w pełni syntetycznych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Gość LukaszKSG

Witam również posiadam Astre f 14 16V x14xl i mam olej Shell mineralny 15W40 a wczesniej miałem Lotosa 10W40 i strasznie brał olej dlatego przeszłem na Shell 15W40 i również jest zużycie ale już nie takie jak przy Lotosie a jestem teraz własnie przed wymiana i zastanawiam się tak naprawdę co wlać A Co wy byscie w takiej sytuacji zrobili może ktoś doradzć

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość tomekc16nz

Nie ma co remont musi być. Pierścionki to podstawa,a wszystko w głowicy musi być szczelne jak papieski sejf!

...ale... ecotec mimo poniesionych nakładów może robić psikusy ale to naprawde trzeba mieć pecha

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.auto-swiat.pl/1-sprawdz-ktore-silniki-biora-olej/2

 

"Opel 1.8 16V - Szesnastozaworowe silniki Opla z przełomu wieków (także 1.4 i 1.6) lubią „wypić” olej, mimo że są w pełni sprawne."

 

Czytałem gdzieś jeszcze, chyba w Motorze, że wszelkie ingerencje mechaników nie mają sensu, te silniki po prostu mają wadę konstrukcyjną i biorą olej, zresztą świadczą o tym chyba horrendalnie wysokie normy fabryczne spalania. Doświadczeni mechanicy twierdzą, że wymiany pierścieni itp to tylko koszty i brak efektów.

Mój silnik przy jeździe "autostradowej" pije jak smok, ale wciąz w fabrycznej normie się mieści. Przy stanie 2/3 na miarce i jeździe dłuższy czas ok. 140km/h komp potrafi monitować o kontrolę poziomu oleju, strasznie irytujące!

Dla zasady - wcześniej Magnatec 10W40, teraz GM 10W40 (nawet więcej pije), chcę wrócić przy wymianie do castrola i sprawdzić czy spadnie zużycie.

Edytowane przez kinky

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności