Skocz do zawartości

Łatwa wymiana linki tempomatu - Vectra B '96 X18XE


Gość wojtek170

Rekomendowane odpowiedzi

Gość wojtek170

Witam,

 

Ostatnio naczytałem się na forum o możliwości zamontowania tempomatu do Vectry B i postanowiłem wzbogacić się o ten cud techniki. O samej instalacji modułu, manetki i czujnika pedału sprzęgła jest osobna porada, więc o tym się nie będę rozpisywał.

 

Zakupiłem serwomechanizm nr 25161135 za śmieszne pieniądze, ale miał małą wadę: pęknięta jedna żyłka w lince idącej do przepustnicy.

 

 

sdc15462i.jpg

 

 

Objawy po zamontowaniu takiej linki wiadome - tempomat nie reagowałby na zmniejszenie prędkości z manetki, bo linka klinowałaby się w pancerzu.

 

Pacjentem była Vectra B CD Exclusiv 96 rok, silnik X18XE, z gotową instalacją pod tempomat. Serwo z pancerzem 80 cm, manetka od Omegi B, czujnik pedału sprzęgła ze szrotu za 5 zł (nowy zamiennik 35 zł), wszystko śmiga jak należy.

 

Co nam będzie potrzebne:

 

1. Linka od hamulca rowerowego, najlepiej nierdzewna, koszt około 6 zł (linka od przerzutki ma gotową końcówkę jaką potrzbujemy, ale jest za cieńka!)

2. Kostka elektryczna - koszt groszowy, ważne, żeby mosiężny łacznik kabla miał wymiary około 9,5x4,5 mm

3. Pilnik, ostre obcęgi lub obcinaczki do linek, imadło lub inny chwytak, smar do pancerzy, najlepiej z teflonem 10% (do nabycia w rowerowym za ok. 15 zł), brunox lub inny preparat o podobnych właściwościach.

 

Wykonanie:

 

1. Zdejmujemy linkę z pancerzem z przepustnicy - odzepiamy i wyciągamy zawleczkę od kulistej końcówki linki gazu, zdejmujemy linkę od tempomatu.

 

2. Wypinamy linkę ze wspornika nad przepustnicą i przesuwamy pancerz do końca, teraz odczepiamy drugi koniec z serwomechanizmu (troche kiepski dostęp) przkręcając obudowę linki o 1/4 obrotu i lekko odciągamy Powinniśmy zobaczyć żółtą taśmę i drugi koniec naszej linki - wypinamy z łącznika i mamy swobodną linkę, którą trzeba tylko wyplątać zza pompy hamulcowej.

 

3. Zabieramy się z linką na warsztat.

 

4. Obcinamy dowolny koniec starej linki pod samą końcówką (ważne do złapania wymiaru) i wyjmujemy z pancerza. Pancerze można rozdzielić na dwie części, przepłukać brunoxem i wyczyścić z syfu aby nowa linka lekko chodziła.

 

5. Obrabiamy końcówkę linki hamulcowej tak, aby weszła w łącznik przy serwomechanizmiem. Obrobiona końcówka będzie montowana od strony serwa, a nasza dorobiona końcówka na przepustnicy. Końcówkę staramy się obrobić równomiernie wokół osi linki, tu się przyda imadło.

 

Końcówka linki hamulca rowerowego:

 

sdc15459.jpg

 

Końcówka linki oryginalna:

 

sdc15463.jpg

 

 

Obrobiona końcówka linki:

 

sdc15456.jpg

 

 

6. Teraz czas na wymiar. Mierzymy dokładnie starą linkę od nasady przy zachowanej końcówce do obciętego przy samej rzyci drugiego końca, dodajemy długość naszego łącznika (u mnie 9,5 mm) i starannie obcinamy linkę tak, aby się nie rozkręciła (ostre obcięgi), jak mamy trochę sprytu to można lekko zeszlifować zadziory papierem ściernym.

 

7. Smarujemy linkę teflonem i wsuwamy do pancerza od strony końcówki idącej do serwa, składamy pancerz, zakładamy oczko przepustnicy i skręcamy łącznikiem z kostki tak, aby zachować porządany wymiar (+/- 2 mm). Powinno to wyglądać m/w tak:

 

sdc15458.jpg

 

 

8. Montulemy gotowy zestaw do auta, kolejność odwrotna jak przy demontarzu. Zanim zaczepimy oczko o przepustnicę, wysuwamy lekko linkę i obcinamy połowę naszeko łącznika, aby ładnie sie schował i o nic nie wadził:

 

sdc15461f.jpg

 

9. Sprawdzamy działanie tempomatu, ewentualnie regulujemy długość linki na pancerzu.

 

 

Pozdro!

:beer:

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności