Skocz do zawartości

Czujniki temperatury i wyciąganie tłoków.


Gość moskit122

Rekomendowane odpowiedzi

Gość moskit122

Witam,


mam problem z wentylatorem chłodnicy.
Wstępnie rozpoznałem dolny czujnik jednak kilka rzeczy nie daje mi
spokoju. Do czego służą te wszystkie czujniki i na jakiej zasadzie to
działa, co załącza co i w jakiej sytuacji, czujników z tego co
zauważyłem są trzy, 2 na chłodnicy i jeden na termostacie
przy czym na chłodnicy jeden dwu-pinowy i jeden trój-pinowy. Ten dolny
jest na trzy, zamówiłem nowy ale ma inny kolor obudowy, mój jest brązowy
a dostępne są czarne i zielone (temperatury te same), czy to robi
różnicę?


Przekaźniki wykluczam z gry. Wersja z klimą.

 

Druga kwestia to tłoki, czy w tym silniku można je wyciągnąć od dołu bez ruszania wału? Silnik zaczyna brac olej, planuję wymianę uszczelniaczy a jeśli za dużo się nie zmieni to i pierścieni. Nie chciał bym jednak przy tym zdejmować głowicy dlatego fajnie by było gdyby była możliwość demontażu od dołu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujniki w chłodnicy są od załączania wentylatorów na pierwszy i drugi bieg

Na termostacie jest czujnik temperatury na zegary.

 

O wyciąganiu tłoków bez zdejmowania głowicy raczej zapomnij.

Jak zdemontujesz głowice to łatwiej będzie wymienić uszczelniacze jak i pierścienie. Więc lepiej zrobić to jednocześnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość moskit122

Z tym na termostacie tak myślałem, ale na chłodnicy są dwa czujniki, jeden trójpinowy i ten jest w katalogach opisywany na 2 temperatury, domyślam się że on właśnie odpowiada za załączanie pierwszego i drugiego biegu wentylatora (przynajmniej jak zmostkowałem we wtyczce to wentylator się załączył ale tylko w jednej kombinacji, w drugiej się nie załącza, wtyczka 3 pin). Pytanie od czego w takim razie jest czujnik górny 2-pinowy i jakie warunki muszą być spełnione żeby załączył się wentylator, czy ten górny czujnik ma wtedy jakieś znaczenie.

 

Co do tłoków to interesuje mnie konkretna kwestia, wiem że są silniki w których można to zrobić i tylko tyle chciał bym wiedzieć. Głowica nie była nigdy ruszana, uszczelka trzyma poza tym remont generalny głowicy (profesjonalny) kosztował by mnie prawie 1/3 wartości samochodu. Uszczelniacze wymienić to nie problem a tłoki chciałem wyciągnąć jeśli wymiana uszczelniaczy nie przyniesie zadowalającego skutku. Do tego dochodzi rozrząd który muszę wymienić praktycznie już, nie mam kasy żeby robić wszystko na raz a wymieniać teraz rozrząd żeby za kilka tygodni zdejmować głowicę to też nie ma sensu więc wolał bym odłożyć remont głowicy do następnego rozrządu. I kolejna kwestia to czas, nie mogę "zatrzymać" samochodu na dłużej jak 2 dni...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołem wyjmiesz jak wytargasz wał, inaczej nie da rady. Niestety, trzeba zdjąć głowicę. Znam ból, też robiłem głowicę niedawno, jest super szczelnie i sucho, ale panewki mają inne zdanie i bez demontażu się nie obejdzie, chyba że majstry wyjmą silnik i wał do szlifu, wtedy dołem wyjdą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

papieju: na szczęście żadne majstry, wszystko co mogę robię sam, zdejmowałem miskę z konieczności i już wiem że w tym silniku nie da rady dołem tłoków wyciągnąć

 

Gawlak: nie masz racji na pewno, dolny jak wepnę zworkę w kabel załącza wentylator na chłodnicy (a konkretniej przekaźnik od wentylatora chłodnicy), z opisu wynika że jest na 2 temperatury więc wnioskuję że załącza 2 biegi, niestety wentylator chodzi wtedy dość szybko/głośno więc to chyba drugi bieg... pierwszego przez kombinację z innymi pinami mi się nie udało uruchomić dlatego chciał bym wiedzieć jak to działa lub jakiś schemat do tego ogarnąć. Górny jak mostkuje nic się nie zmienia, może ten górny jest od klimy i się załączy po włączeniu? za to po zdjęciu kilku rzeczy z góry okazało się ze na termostacie są 2 czujniki...

Dolny wymienię jak znajdę czas żeby zdjąć zderzak bo ewidentnie nie działa a dojść nie ma za bardzo jak bez demontażu.

 

edit: i chyba w końcu dotarłem... być może czujnik górny też będzie tu winny ale najważniejsze to że uszkodzony jest wyłącznik ciśnieniowy klimatyzacji i to on głównie odpowiada za wszystkie problemy z wentylatorem chłodnicy, szkoda tylko że nadal nie wiem na jakiej zasadzie to działa.

Odszyfrowałem za to funkcję dolnego czujnika chłodnicy, jeden pin odpowiada za to żeby klimatyzacja nie załączała się w niskich temperaturach a drugi za to zeby załączyć wentylator (na drugi bieg) w przypadku zbyt dużej temperatury w układzie. Jutro będe testował oporności czujników w różnych temperaturach, szkoda że wcześniej nikt nie napisał jakie powinny być i na jakiej zasadzie te czujniki i co dokładnie załączają (i w jakich sytuacjach) bo zaoszczędził bym na jednym a może i dwóch czujnikach...

Edytowane przez moskit122

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Gość moskit122

podbiję, problem został ostatecznie rozwiązany

od początku... najpierw załączył mi się wentylator i nie wyłączał się sam, później przestał w ogólę chodzić choć czasem szło go uruchomić zwierając kostkę górnego czujnika

winny był przede wszystkim włącznik klimatyzacji (czujnik ciśnienia), to on załączał wentylator na stałe i zmylił mnie gdy testowałem górny czujnik, raz załączył wentylator tak że po odłączeniu obu czujników wentylator nadal chodził, raz wentylator załączył się po zmostkowaniu górnej kostki a raz działał dopiero po zmostkowaniu dolnej.

Czujnik górny także był uszkodzony ale nie od razu.

Teraz opis czujników:

górny - czujnik temperatury załączający pierszy bieg wentylatora przy 95*C-100*C (w większości przypadków, choć niższe temperatury też możliwe)

dolny - czujnik temperatury wyłączający klimatyzację poniżej 8*C (wymaga potwierdzenia) i załączający wentylator na drugi bieg w przypadku zbyt wysokiej temperatury

włącznik klimatyzacji - włącza klimatyzację tylko w sytuacji gdy w układzie panuje właściwe ciśnienie, załącza wentylator na drugi bieg (przypuszczam, że w sytuacji gdy w układzie panuje zbyt duże ciśnienie)

 

Do wymiany poszedł wcześniej czujnik dolny, niestety kupiłem niewłaściwy więc i tak wróci stary. Ogólnie bardzo ciężko dostać ten dolny czujnik ale podejrzewam że jest w porządku, sprawdzę go wcześniej zanim z powrotem zamontuję, przydały by się wartości rezystancji w konkretnych temperaturach ale bez tego też sobię poradzę.

Edytowane przez moskit122

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

gorny od wentylatora dolny do klimy

 

Gawlak: nie masz racji na pewno,

 

górny - czujnik temperatury załączający pierszy bieg wentylatora przy 95*C-100*C (w większości przypadków, choć niższe temperatury też możliwe) dolny - czujnik temperatury wyłączający klimatyzację poniżej 8*C (wymaga potwierdzenia) i załączający wentylator na drugi bieg w przypadku zbyt wysokiej temperatury

dziekuje bardzo

 

a zeby dzialalo to poprawnie

to klima musi byc sprawna

czujnik cisnienia masz w koncu sprawny czy nie ??

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

przydały by się wartości rezystancji w konkretnych temperaturach ale bez tego też sobię poradzę.

Rezystancje możesz mierzyć ale czujnika temperatury na zegary i na ECU. Te w chłodnicy to w zasadzie włączniki załączane temperaturą, a presostat ciśnieniem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość moskit122

Gawlak: tak, prawie, dolna kostka jest obecnie zmostkowana bo wymiana czujnika była błędem i ten co mam obecnie wkręcony jest niewłaściwy, będe sprawdzał teraz temperatury załączenia tego starego i jak wszystko będzie ok i znajdę motywację to przełożę z powrotem bo spuścić płynu w cywilizowany sposób raczej nie idzie więc musze się przygotować na moczenie rękawów :) co do włącznika klimy to wymieniłem na początku tygodnia bo oprócz tego że robił zwarcia co chwila to był nieszczelny i puszczał mi czynnik chłodniczy

ale żeby działało sprawnie to nie do końca klima musi być sprawna, czujnik (włącznik czy też presostat jak to kolega wyżej określił) musi być sprawny żeby nie był ciągle włączony wentylator na drugi bieg i czujnik górny chłodnicy musi być sprawny żeby załączał pierwszy bieg w odpowiednim momencie, obecnie chwilowo mam spuszczony czynnik z klimy i wentylator działa jak trzeba

 

Kacper: właśnie dlatego napisałem że sobie jakoś poradzę, mniej więcej wiem jak te włączniki działają ale w manualach motocyklowych często są podane konkretne wartości rezystancji dla różnych temperatur i wtedy łatwiej określić na ile sprawny jest dany włącznik ale skoro nie ma to po prostu najpierw wsadzę czujnik zamoczony w płynie do zamrażalnika wraz z termometrem i podpiętymi kablami, później wyciągne i będe grzał aż nie zagotuję :) jak będzie przejście we właściwych temperaturach to jak napisałem wyżej, wyląduje z powrotem w samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności