Gość tuszok Opublikowano 2 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2015 Jak już zrobiłem to napiszę może komuś się przyda Jak wszyscy wiedzą silniki Z16XER mają zminne fazy rozrządu które odbywają się za pomocą kół ZFR i są sterowane poprzez zawory selenoidalne. Posiadacze aut z tym silnikiem napewno spotkali się z problemem klekotania przy rozruchu zimnego silnika u siebie bądź czytali różne tematy i opinie o tym zjawisku. U mnie w aucie też od jakiegoś czasu zaczęło występować to zjawisko więc zabrałem się za diagnozę i eliminację tego klekotania a, że akurat był już czas na wymianę oleju więc zabrałem się za robotę. Zacząłem od wymiany oleju z filtrem. Następnie zdjąłem osłonę rozrządu aby sprawdzić stan kół ZFR i okazało się, że owe koła są zamontowane od nowości na co wskazywała data produkcji (koła zostały wyprodukowane w 2007r tak jak auto) do tego przebieg wynosi 206000 km więc z góry można było założyć, że koła siadają i należy je wymienić. Ja nie należę do tych którzy odrazu wymieniają jak leci więc zacząłem sprawdzać zachowanie kół i wszystko wskazywało na to, że nie są jeszcze zużyte co mnie zdziwiło gdyż wiem, że inni wymieniali te koła już przy przebiegu ok 30-40tys km . Postanowiłem więc wymontować zaworki selenoidalne i tutaj kolejne zaskoczenie ponieważ one też pochodzą z 2007r. i spodziewałem się że przy tym przebiegu bedą już miały zdemontowane siateczki-filterki(podobno była taka akcja serwisowa) ale okazało się, że siateczki są na swoim miejscu i nie ma na nich żadnego syfu itp co mnie mile zaskoczyło gdyż spodziewałem się inneg widoku . Skoro filterki jeszcze były więc je zdemontowałem, wymyłem zarorki i zamontowałem do silnika. Po tej operacjy zalałem silnik olejem, odpaliłem auto i tutaj kolejne miłe zaskoczenie klekotu brak Gdybym pojechał z tym problemem do serwisu to prawdopodobnie wyjechał bym lżejszy o ok 2000PLN gdyż diagnoza byłaby jednoznaczna - koła ZFR do wymiany i tak by właśnie zrobili bądź bym usłyszał, że ten typ tak ma i nie ma się czym przejmować. A jak sie okazało ten typ nie musi tak mieć i nie koniecznie trzeba od razu wymieniać koła tylko najpierw trzeba próbować innych sposobów. Nie wiem jakim sposobem udało się poprzedniemu właścicielowi i mi przejechać ponad 200tys km bez wymiany kół ZFR i zaworków selenoidalnych ale może to zasługa tego, że auto od nowości jeździ na oleju GM dexos2 5W30 long life wymienianym co 10-13tys km a nie tak jak producent zaleca co 30tys km. Tutaj pierwsze odpalenie po zabiegu edit Wrzuciłem dodatkowo fotki na serwer Opel24 / Kacper   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/71008-klekotanie-z16xer-poradnik/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
holcu Opublikowano 10 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2015 Ogromne podziękowanie za ten poradnik w imieniu wszystkich forumowiczów.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/71008-klekotanie-z16xer-poradnik/#findComment-575457 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość gardi1 Opublikowano 10 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2015 Jeszcze bym prosił o instrukcję demontażu zaworków - w lato przy wysokiej temp na dworze problem stukania się pojawia - zimą - cisza   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/71008-klekotanie-z16xer-poradnik/#findComment-575466 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość tuszok Opublikowano 11 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 11 Marca 2015 Ciężko jest zrobić zdjęcie ale postaram się wytłumaczyć. Zaworki są przykręcone jedną śrubką - na tym zdjęciu widać gdzie należy jej szukać patrząc na zaworek po odkręceniu śrubki (oczywiście najpierw należy zdjąć wtyczkę w tym celu należy wysunąć żółtą zawleczkę następie przycisnąć czarną tę która jest na żółtej i zdjąć wtyczkę.) należy delikatnie wyciągnąć zaworek z głowicy. Może być delikatny opór - na zaworku są oringi. Na tych zdjęciach widać mocowanie zaworka na wałku dolotowym.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/71008-klekotanie-z16xer-poradnik/#findComment-575517 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi