Skocz do zawartości

Klekotanie Z16XER - poradnik


Gość tuszok

Rekomendowane odpowiedzi

Jak już zrobiłem to napiszę może komuś się przyda ;)

 

Jak wszyscy wiedzą silniki Z16XER mają zminne fazy rozrządu które odbywają się za pomocą kół ZFR
post-188-0-46105500-1426026727_thumb.jpg
4lov2s.jpg
i są sterowane poprzez zawory selenoidalne.
post-188-0-86895600-1426026790_thumb.jpg
wvda1x.jpg
Posiadacze aut z tym silnikiem napewno spotkali się z problemem klekotania przy rozruchu zimnego silnika u siebie bądź czytali różne tematy i opinie o tym zjawisku. U mnie w aucie też od jakiegoś czasu zaczęło występować to zjawisko więc zabrałem się za diagnozę i eliminację tego klekotania a, że akurat był już czas na wymianę oleju więc zabrałem się za robotę. Zacząłem od wymiany oleju z filtrem. Następnie zdjąłem osłonę rozrządu aby sprawdzić stan kół ZFR i okazało się, że owe koła są zamontowane od nowości na co wskazywała data produkcji
post-188-0-20790400-1426026849_thumb.jpg
288cv3d.jpg
(koła zostały wyprodukowane w 2007r tak jak auto) do tego przebieg wynosi 206000 km więc z góry można było założyć, że koła siadają i należy je wymienić. Ja nie należę do tych którzy odrazu wymieniają jak leci więc zacząłem sprawdzać zachowanie kół i wszystko wskazywało na to, że nie są jeszcze zużyte co mnie zdziwiło gdyż wiem, że inni wymieniali te koła już przy przebiegu ok 30-40tys km :o. Postanowiłem więc wymontować zaworki selenoidalne i tutaj kolejne zaskoczenie ponieważ one też pochodzą z 2007r. i spodziewałem się że przy tym przebiegu bedą już miały zdemontowane siateczki-filterki(podobno była taka akcja serwisowa) ale okazało się, że siateczki są na swoim miejscu i nie ma na nich żadnego syfu itp co mnie mile zaskoczyło gdyż spodziewałem się inneg widoku :-D.
post-188-0-73289700-1426026909_thumb.jpg
qs353k.jpg
Skoro filterki jeszcze były więc je zdemontowałem,
post-188-0-98494500-1426026978_thumb.jpg
s2qj9z.jpg
wymyłem zarorki i zamontowałem do silnika. Po tej operacjy zalałem silnik olejem,
post-188-0-27910000-1426027053_thumb.jpg
1iemx1.jpg
odpaliłem auto i tutaj kolejne miłe zaskoczenie klekotu brak :-D
Gdybym pojechał z tym problemem do serwisu to prawdopodobnie wyjechał bym lżejszy o ok 2000PLN gdyż diagnoza byłaby jednoznaczna - koła ZFR do wymiany i tak by właśnie zrobili bądź bym usłyszał, że ten typ tak ma i nie ma się czym przejmować. A jak sie okazało ten typ nie musi tak mieć i nie koniecznie trzeba od razu wymieniać koła tylko najpierw trzeba próbować innych sposobów.
Nie wiem jakim sposobem udało się poprzedniemu właścicielowi i mi przejechać ponad 200tys km bez wymiany kół ZFR i zaworków selenoidalnych ale może to zasługa tego, że auto od nowości jeździ na oleju GM dexos2 5W30 long life wymienianym co 10-13tys km a nie tak jak producent zaleca co 30tys km.
Tutaj pierwsze odpalenie po zabiegu ;)
edit
Wrzuciłem dodatkowo fotki na serwer Opel24 / Kacper

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze bym prosił o instrukcję demontażu zaworków - w lato przy wysokiej temp na dworze problem stukania się pojawia - zimą - cisza

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko jest zrobić zdjęcie ale postaram się wytłumaczyć.

Zaworki są przykręcone jedną śrubką - na tym zdjęciu widać gdzie należy jej szukać patrząc na zaworek

2ch5aok.jpg

po odkręceniu śrubki (oczywiście najpierw należy zdjąć wtyczkę w tym celu należy wysunąć żółtą zawleczkę następie przycisnąć czarną tę która jest na żółtej i zdjąć wtyczkę.) należy delikatnie wyciągnąć zaworek z głowicy. Może być delikatny opór - na zaworku są oringi.

Na tych zdjęciach widać mocowanie zaworka na wałku dolotowym.

35crj0j.jpg

c0xht.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności