Skocz do zawartości

zawór upustowy pompy oleju-późno gasnąca kontr. oleju -ROZWIĄZANIE


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zakładam nowy temat stricte o ZAWORKU upustowym( spotyka się też zamiennie nazwę -TŁOCZEK) pompy oleju i lampce ciśnienia oleju gasnącej NA ZIMNO z opóźnieniem, bo tematów
o słabym ciśnieniu oleju jest dużo, ale tu problem jest inny.

 

Chodzi o pozycję 7 -tłoczek i 8 jego sprężyna

76ac32a3c752e3b6med.jpg

 

SYMPTOM: TYLKO na zimnym silniku zawsze lampka świeci się kilka- kilkanaście sekund po czym gaśnie mimo, że pompa ma dobrą wydajność po jakiejś chwili.

 

ROZPOZNANIE - To wskazuje na nieszczelność zaworka- tłoczka pompy, tędy "zapowietrza" się pompa podczas dłuższego postoju.

 

ROZWIĄZANIE - trzeba zwiększyć ucisk sprężyny ( np. przez podłożenie pod nią dystansu) a także "uszczelnić" ten zawór w swoim gnieździe.

 

 

Przerabiałem to kilka dni temu w silniku C20NE, symptomy dokładnie takie jak wyżej.

Naprawa zmieniła TYLKO czas po którym pojawia się ciśnienie - z 18 sekund na 3 sekundy, pompa w sensie ciśnienia działała tak samo przed i po naprawie.

A działo się tak z powodu NIESZCZELNOŚCI owego tłoczka. Silniejsza sprężyna ( podłożyłem dystans 4mm) poprawiła szczelność i tyle.
Bo tłoczek ma zamykać szczelnie upust oleju czy możnaby zaryzykować nazwę by-pass oleju dotąd , aż ciśnienie przekroczy graniczną, zadaną wartość.

 

Dalej nie jest idealnie, bo te 3 sekundy to jednak za dużo, więc zwracam się do Was, jak całkowicie załatwić sprawę.

 

e60221120ea1cd79med.jpg

Tak wygląda tłoczek ( jest on taki sam w wielu pompach opla, m.innymi 1,2/1,4/1,6/1,8/2.0 mimo że pompy są różne)

 

I tu dochodzimy do sedna sprawy - jak w 100% uszczelnić tłoczek ? Czy tłoczek-zawór pracuje tą częścią czołową zaznaczoną strzałką?

Jaka jest możliwość "dotarcia" gniazda zaworu bez rozbierania/ściągania pompy ?

 

pzdr! Nix

Edytowane przez Nix

 

No ok, a jak ma się sprawa z ciśnieniem oleju maksymalnym?

Czy to nie będzie skutkowało wypychaniem zaślepek (broków) w wale, bloku i głowicy.

Ten zawór ma też nazwę bezpieczeństwa.

Zmieniając charakterystykę nacisku sprężyny podnosimy też ciśnienie maksymalne.

Czy nie lepiej wymienić pompę oleju, jak łożyska wału są w porządku.

 

Mierzyłem ciśnienie - przed i po "naprawie" - było i jest DOBRE, tj. mierzyłem manometrem na nagrzanym silniku i obrotach 2500 rpm i wynosiło ok. 4,5 bara.

PRZED i PO mniej więcej równo, w granicach błędu statystycznego.

 

Bo i zwiększenie nacisku sprężyny przez podkłądkę 4mm na tyle małe, że maksymalnego ciśnienia to nie podnosi, chyba że w zakresie

niemierzalnym, za to uszczelnia połączenie tłok - zawór bardzo wyraźnie. Oczywiście sprężyna się od starości trochę "ugięła", wyrobiła więc ja

raczej zbliżam się do ustawień fabrycznych ( auto z 1995 roku)

 

Kwestia do rozwiązania - jak jeszcze bardziej uszczelnić ten tłoczek , który przecież ma się otwierać TYLKO wtedy, gdy ciśnienie niebezpiecznie wzrośnie.

 

pzdr! Nix

 

Mnie natomiast zastanawia czy przy maksymalnych obrotach silnika nie dojdzie do wypchnięcia zaślepek.

W końcu Frotka lubi jazdę w terenie.

 

 

 

PRZED i PO mniej więcej równo, w granicach błędu statystycznego.

 

Jeszcze raz napiszę : ciśnienie pompy nie zmieniło się.

Mam wskaźnik analogowy, nie tylko lampkę i mogę obserwować na bieżąco ciśnienie.

 

 

Czy Koledzy mogliby sprawdzić i potwierdzić czy TŁOCZEK występuje jako część zamienna i jest TEN SAM

w następujących silnikach/pompach oleju: ( sorki, lista jest długa)

OPEL

  • ASCONA-C 1982-1988
    • 16D[L53], 16DA[L53] DIESEL ENGINES
    • 20NE[LE4], C20NE[LE4], 20SEH[2H4] PETROL ENGINES
    • C18NE[LV6], E18NV[LV9], S18NV[LV9] PETROL ENGINES
    • 18E[LV6], 18SE[LV6] PETROL ENGINES
    • 16SV[2H1], E16NZ[L73], C16LZ[L73], C16NZ[L73] PETROL ENGINES
    • 16N[LY5], 16S[L16], 16SH[L16] PETROL ENGINES
    • 13N[LY1], 13S[LX9] PETROL ENGINES
  • ASTRA-F 1992-1998
    • 17D[LU7], 17DR[LU7], X17DTL[2H8] DIESEL ENGINES
    • C20XE[LJ1] PETROL ENGINE
    • X20XEV[L34] PETROL ENGINE
    • C20NE[LE4] PETROL ENGINE
    • C18XE[L79], X18XE[L79], C18XEL[2H2] PETROL ENGINES
    • C18SEL[2H0] PETROL ENGINE
    • C18NZ[LH8] PETROL ENGINE
    • X16XEL[L91] PETROL ENGINE
    • 16NZR[L73], C16NZ[L73], X16SZ[L73], X16SZR[L73], C16SE[L55] PETROL ENGINES
    • 16LZ2[L74], 16NZ2[L74] PETROL ENGINES
    • X14XE[L95] PETROL ENGINE
    • 14NV[L89], C14NZ[2H6], X14NZ[2H6], 14SE[L48], C14SE[L48] PETROL ENGINES
  • CALIBRA 1989-1997
    • C20LET[LL7] PETROL ENGINE
    • X20XEV[L34] PETROL ENGINE
    • C20XE[LJ1] PETROL ENGINE
    • C20NE[LE4] PETROL ENGINE
  • CORSA-A 1983-1992
    • E16SE[L55], C16SE[L55], C16NZ[L73] PETROL ENGINES
    • 14NV[L89], C14SE[L48], C14NZ[2H6] PETROL ENGINES
    • 13S[LX9], 13SB[LX9], 13NB[LY1], C13N[L72] PETROL ENGINES
    • C12NZ[L71] PETROL ENGINE
    • 12S[L84], 12ST[L84], 12NV[L84] PETROL ENGINES
  • CORSA-B + TIGRA-A 1993-2002
    • C16SEL[L91], C16XE[L91], X16XE[L91] PETROL ENGINES
    • C14SEL[L95], X14XE[L95] ENGINES
    • C14NZ[2H6], X14SZ[2H6], C14SE[L48] ENGINES
    • 12NZ[L71], C12NZ[L71], X12SZ[L71] ENGINES
  • FRONTERA-A 1992-1998
    • X22XE PETROL ENGINE
    • X20SE[L96] PETROL ENGINE
    • C20NE[LE4] PETROL ENGINE
  • KADETTE-E 1985-1993
    • 17D[LU7], 17DR[LU7] DIESEL ENGINES
    • 16D[L53], 16DA[L53] DIESEL ENGINES
    • 20XE[LJ1], C20XE[LJ1] PETROL ENGINES
    • 20NE[LE4], C20NE[LE4], 20SEH[2H4], 20SER[2H4] PETROL ENGINES
    • E18NV[LV9], S18NV[LV9], C18NE[LV6], C18NT[L54], C18NZ[LH8] PETROL ENGINES
    • 18E[LV6], 18SE[LV6] PETROL ENGINES
    • 16SV[2H1], E16NZ[L73], C16LZ[L73], C16NZ[L73] PETROL ENGINES
    • 16S[L16] PETROL ENGINE
    • 14NV[L89], C14NZ[2H6] PETROL ENGINES
    • 13N[LY1], 13NB[LY1], 13S[LX9], C13N[L72] PETROL ENGINES
    • 12SOHC[L17], 12STOHC[L84] PETROL ENGINES
  • OMEGA-A 1987-1993
    • 23DTR[LP6], 23YD[LW7], 23YDT[LP6] DIESEL ENGINES
    • 20SE[L96], C20NE[LE4] PETROL ENGINES
    • 18NV[LV9], 18SEH[LV6], 18SV[LV9], E18NVR[LV9], S18NV[LV9] PETROL ENGINES
  • OMEGA-B 1994-2003
    • X20XEV[L34] PETROL ENGINE
    • 20SE[L96], X20SE[L96] PETROL ENGINE
  • VECTRA-A 1989-1995
    • 17D[LU7], 17DR[LU7] DIESEL ENGINES
    • C20LET[LL7] PETROL ENGINE
    • 20XE[LJ1], C20XE[LJ1] PETROL ENGINES
    • X20XEV[L34] PETROL ENGINE
    • 20SEH[2H4] PETROL ENGINE
    • 20NE[LE4] AND C20NE[LE4] PETROL ENGINES
    • 18SV[LV9], C18NZ[LH8], E18NVR[LV9] PETROL ENGINES
    • C16LZ2[L74], C16NZ2[L74] PETROL ENGINES
    • 16SV[2H1], E16NZ[L73], C16NZ[L73], X16SZ[L73] PETROL ENGINES
    • 14NV[L89] PETROL ENGINE
  • VECTRA-B 1996-2002
    • C20SEL[L34], X20XEV[L34] PETROL ENGINES
    • 20NEJ[L96] PETROL ENGINE
    • X18XE[L79] PETROL ENGINE
    • X16XEL[L91], Y16XE[L91], Z16XE[L91] PETROL ENGINES
    • X16SZR[L73] PETROL ENGINE
    • 16LZ2[L74] PETROL ENGINE

 

 

pzdr Nix

 

Szukaj po nr tu -

http://ecat.autodevel.com/opel/catalog/models/1/


A jeszcze - mowa o Frotce, bo piszemy w Astrze.

 

Ten silnik 20NE/ C20NE był w wielu autach, między innymi w Astrze F : SMILE :

No i ten sam tłoczek jest w Twoim silniku czyli X22XE ( pompa inna, tłoczek jednak ten sam)

 

 

Czy ktoś ma może zapasową lub rozebraną pompę ( dowolną, byleby z tłoczkiem) i

mógłby zapoda fotki jak ten kanał wygląda w środku, gniazdo zaworka itp ?

 

pzdr Nix

Edytowane przez Nix

 

Większość Opli ma podobne pompy olejowe, więc bebechy takie same.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności