Skocz do zawartości

Demontaż turbosprężarki Zafira b 1.9 cdti 120 Z19DT


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie , przedstawię przebieg demontażu turbosprężarki , część fot może być nie po kolei z racji tego że dopiero przy składaniu zacząłem robić foty tak aby przedstawiać kolejne kroki.  Więc na fotkach mogą być zamontowane elementy które już na danym etapie są ściągnięte .

Będą nam potrzebne standardowe klucze typu mały zestaw 1/4 , 1/2 , torxy , i w kilku przypadkach klucze sztorcowe ribe .

W dole posta podam nr części potrzebnych do montażu . Zaznaczam iż część rzeczy można nie demontować , lecz dla sporego ułatwienia demontowałem. 

Demontaż odbywał się bez kanału , na najazdach .

Rozpinamy klemy .

Rozpoczynamy od ściągnięcia pokrywy , dwie śruby i spinka na wężu , odkręcamy korek wlewu oleju i pokrywa wychodzi 

IMG_20230506_122127.jpg

 

Następnie odkręcamy grill, 4 śrubki odchylamy grill i ciągniemy do góry z zaczepów w zderzaku IMG_20230506_122826.jpg

Otrzymujemy dostęp do pasa przedniego , odkręcamy 6 śrub na pasie przednim ,żeby łatwiej poszło odkręcamy nakrętkę mocująca u góry zbiorniczek spryskiwaczy .Wysuwamy mocowanie rury dolotu i

po podniesieniu pasa wypinamy wtyczkę czujnika klapy , rozpinamy cięgno otwierania klapy i pas odkładamy na bokIMG_20230506_123657.jpg

 Następnie odkręcamy przepływomierz i rury   , demontujemy puche filtra powietrza , tu nie ma filozofii , opaski odkręcamy i wyciągamy na bok . Odkręcamy śruby na rurze dolotowej i też demontujemy IMG_20230506_124747.jpg

Wchodzimy pod auto ściągamy osłonę pod silnikiem , spuszczamy płyn z układu kranik jest dostępny po ściągnięciu małej osłony z lewej strony (od rozrządu )

 

IMG_20230506_145123.jpg

 Ściągamy wąż między odmą a dolotem (opaski zaciskowe) odkręcamy rurę między turbiną a intercoolerem , odkręcamy rurę między intercoolerem a wlotem na EGR . Odkręcamy górne mocowanie intercoolera .

Otrzymujemy teraz miejsce aby swobodnie odkręcić kolano dolotu powietrza do turbiny . Wszystko odkładamy na bok

IMG_20230506_145733.jpg

Odkręcamy mocowanie akumulatora , wyciągamy , następnie odkręcamy jego podstawę , dwie śruby widoczne , trzecia znajduje się pod wiązka "za obudowa" 

 

IMG_20230506_150447.jpg

Odpinamy wężyk z pompy vacum , odkręcamy jego mocowanie do pokrywy,wysuwamy z uchwytu na magistrali i odkładamy na bok.

Następnie odkręcamy weże z magistrali oraz miedzy chłodnica a termostatemIMG_20230506_151309.jpg

IMG_20230506_152003.jpg

Po pozbyciu się węży mamy miejsce na wyciągnięcie wentylatora , mocowany na dwie śrubki u góry , wchodzimy pod auto, wypinamy wtyczkę i wyciągamy go do góry IMG_20230506_171007.jpg

Teraz aby ułatwić sobie demontaż reszty kładziemy się pod auto , odkręcamy flansze między katalizatorem a reszta wydechu , oraz wspornik , w sumie 6 śrub 

IMG_20230506_171658.jpg

Po tem łapiemy się za osłonę termiczna turbosprężarki , w sumie 6 śrub do 5 jest dojście od góry, szósta wygodne dojście od dołu , niestety nie mam dobrej foty żeby to przedstawić . Gdy mamy odkręconą osłonę , przesuwamy ja ile się da w stronę akumulatora , i mamy dojście do miejsca gdzie magistrala łaczy się z blokiem silnika (osłonę bez szarpania wyciągnie się po demontażu magistrali , choć po małych manewrach jest to możliwe gdy magistrala jest założona )

Aby bez przeszkód wyciągnąć magistralę zrzucamy pokrywę rozrządu ( tutaj niestety też brak foto ) kilka śrubek po obwodzie obudowy i dwie większe na łapie silnika.

Odubowe rozrządu  zrzucamy aby wyciągnąć kawałek obudowy która zachodzi na magistralę 

IMG_20230506_154458.jpg

 

Następnie odkręcamy śrubę z tej obudowy ,flansze magistrali do bloku(na foto nie widać dwóch śrub na klucz ribe) , ściągamy wąż do chłodnicy  i możemy wyciągnąć magistralę do góry, oraz osłonę która już o nic nie zawadzi.

IMG_20230506_154637.jpg

Wykręcamy czujnik temperatury katalizatora .

IMG_20230506_171945.jpg

Odkręcamy zasilanie oleju na turbinę , opaskę łączaca katalizator z turbina , oraz rurkę między kolektorem wydechowym a chłodniczką spalin , jeśli śruby przy kolektorze nie puszcza wystarczy ściągnąć opaskę na chłodnicze . Katalozator na bok .

IMG_20230506_174515.jpg

Wypinamy wężyk podciśnienia z gruszki i wykręcamy rurkę spływu oleju z turbiny .Wężyk wypinamy z klipsów i wyciągamy do góry .IMG_20230506_173838.jpg

 Zostało nam 8 śrub z kolektora , 4 u góry a pozostałe niemal symetrycznie pod nimi.IMG_20230506_174946.jpg

 Wyciągamy turbosprężarkę do góry i możemy przystąpić do czyszczenia , montażu , wyciągania ewentualnie zerwanych szpilek.

 

IMG_20230503_114720.jpg

P.s. powód demontażu turbiny:

IMG_20230501_221525.jpg

IMG_20230501_221822.jpg

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieczorkiem wrzucę numery potrzebnych przy montażu uszczelek szpilek,nakrętek.

Edit.

Dupa, przy sprzątaniu wywaliłem wszystkie opakowania , jedyne co mogę doradzić to uszczelka magistrali w hurtowniach występuje tylko z magistralą, na alle.... Można zakupić za jakieś 10 zł razem ze śrubami . Żeby nie czekać wyklepałem ją z klingerytu (w casto..... Do kupienia w małych arkuszach )

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności